Gå til innhold

Bilstereo på pulten/til pcen!

Anbefalte innlegg

Er ganske(/veldig) fersk på dette med forsterker, høyalere subb osvosv..

Et et annlegg på rommet nå som jeg har koblet opp mot pcen...som jeg låner fra faren min/forhåpentlighvis har fått

Og det er en ting som gjør meg litt forvirret: Noen sier subb andre sier bass, betyr det det samme?

Og har skjønt såpass: Man må koble høytalerne på en forsterker som selvførgelig har nokk inganger, og hvis forsterkeren er i den svakere klassen og høytalerne den sterke, så kan man ikke klare å ødelegge høytalerne..riktig?

Har sett litt rundt på finn og på nettbutikker.....Er det bare meg eller ser det ut som om bilhøytalere er billigere en *hus-høytalere*? Hvis det er sånn: Er det lik kobling(2-kobber'kabler) som det er med forsterkeren?

Hvis noen kunne tegne en kjapp en på eks paint eller noe om hva kobles til hva og hvor osvosv...

Takker for alle svar/hjelp! :thumbup:

Endret av Man0war
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det er en ting som gjør meg litt forvirret: Noen sier subb andre sier bass, betyr det det samme?

5032076[/snapback]

en sub er en basskasse på godt norsk ja, men sub er vel det mest riktige og minst forvirrende utrykket.

Og har skjønt såpass: Man må koble høytalerne på en forsterker som selvførgelig har nokk inganger, og hvis forsterkeren er i den svakere klassen og høytalerne den sterke, så kan man ikke klare å ødelegge høytalerne..riktig?

5032076[/snapback]

helt fullstendig feil, det er størst sjangser for å herpe en høyttaler hvis du spiller for høyt med en svak forsterker. når det gjelder høyttalere så skal du ikke bry deg om spesifiserte watt, en høyttaler har ingen watt. det som står oppgitt er bare en maks effekt den høyttaleren tåler å få levert i korte perioder. men det er sjelden noe du trenger tenke på..

Har sett litt rundt på finn og på nettbutikker.....Er det bare meg eller ser det ut som om bilhøytalere er billigere en *hus-høytalere*? Hvis det er sånn: Er det lik kobling(2-kobber'kabler) som det er med forsterkeren?

5032076[/snapback]

tja, bilhøyttalere er vel generellt sett billigere ja, men de er bygd opp til å spille i en liten kupe og låter sjelden særlig bra hvis du planlegger bruke de hjemme i et til sammenligning stort rom. når det gjelder tilkobling så er det kun + og - på de høyttalerene også ja.

Hvis noen kunne tegne en kjapp en på eks paint eller noe om hva kobles til hva og hvor osvosv...

5032076[/snapback]

vet ikke va du er ute etter her men enkelt forklart så står forsterkeren mellom høyttalere og lydkilde. alt skal kobles gjennom forsterkern..

Lenke til kommentar

Takker for Supert svar!! :)

Men det går vel helt fint hvis jeg kobler til en subb som er til en bil på forsterkeren? :thumbup:

edit: Så kjøper jeg heller et par gulvhøytalere på finn.no

Og btw, hvorfor er forsterkere så utrolig dyre??

Endret av Man0war
Lenke til kommentar

de fleste bilsubber er passive, altså de har ingen forsterker innebygd slik som de aller fleste hjemme sub'er har. det vil si at du må koble de til høyttalerutgangen på forsterkeren din.. og da kan det straks bli litt mye for den å drive.

forsterkere kommer i alle mulig prisklasser, men du må nok opp i en 3000,- og oppover før du skal få noe som er brukbart.. de fleste billig forsterkere er utrolig strømsvake og selv om de kanskje har oppgitt 2x 150watt så yter de dårlig og ville blitt rundtspillt av en kvalitetsforsterker med 2x 50watt. det er endel andre ting som spiller inn.

edit: hvis du oppgir et budsjett på hvor mye du vil bruke og hva du er ute etter, samt hva du har fra før så kan vi kanskje hjelpe til med å finne frem noe. :)

Endret av phax
Lenke til kommentar
de fleste bilsubber er passive, altså de har ingen forsterker innebygd slik som de aller fleste hjemme sub'er har. det vil si at du må koble de til høyttalerutgangen på forsterkeren din.. og da kan det straks bli litt mye for den å drive.

forsterkere kommer i alle mulig prisklasser, men du må nok opp i en 3000,- og oppover før du skal få noe som er brukbart.. de fleste billig forsterkere er utrolig strømsvake og selv om de kanskje har oppgitt 2x 150watt så yter de dårlig og ville blitt rundtspillt av en kvalitetsforsterker med 2x 50watt. det er endel andre ting som spiller inn.

edit: hvis du oppgir et budsjett på hvor mye du vil bruke og hva du er ute etter, samt hva du har fra før så kan vi kanskje hjelpe til med å finne frem noe. :)

5034944[/snapback]

Forsterker:Marantz (intergrated ampifier) PM-64 (mk)II (Hvor mye vil du tippe at jeg får for den?)

høyttaler 1: B&O(Bang & Olufsen) Beovox S55

høyttaler 2: B&O(Bang & Olufsen) Beovox S55

høyttaler 3: Concert ...noe

høyttaler 4: Concert....noe

cd/radio: Marantz....

Så hvis jeg kjøper en bass(til bil) med forsterker(som er til bassen) og kobler den til forsterkeren, vil det gå fint?

Vil gjerne kjøpe en forsterker som er litt nyere,(den jeg har begynner å bli gammel)

og som klarer litt sterkere høytalere...kjøper heller brukt, forsterkere blir vel ikke så veldig slitt som mye annet?eller? vil helst gi noe rundt 2600kr(max 3200kr)

Tusen takk som sagt! :)

Endret av Man0war
Lenke til kommentar

Skal du ha tak i en billig stereo forsterker som er relativt kraftig, så vil jeg anbefale en HarmanKardon 670. Jeg har selv kjøpt en slik brukt for 2300,- og den spiller meget bra.

Den er rated til 80x2 8OHM og 120x2 4OHM, og dette ganske så seriøse watt.

De fleste subwoofere er enkeltspolet med 4OHM, hvis du kjøper en subwoofer som har to spoler på 4OHM får du utnyttet en billig stereoforsterker maksimalt (en 4OHMs spole på hver utgang). :)

Edit: Men husk du må ha et filter enten på utgangen til suben, eller på inngangen til forsterkeren <--siste anbefalt. Dette fordi suben helst ikke skal spille toner over ~120 HZ :yes:

Endret av ThoooR
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger! :)

Tittet litt rundt(på finn)

Så etter forsterkere på Finn.no og fant forsterkere til prisklassen 2000-3000kr.

....bare kommenter ivei! :)

Forsterker - 1

Forsterker - 2

Forsterker - 3

Forsterker - 4

Forsterker - 5

Forsterker - 6

Forsterker - 7

Forsterker - 8

Forsterker - 9

Forsterker - 10

Bare kommenter ivei og si hva som er positivt negativt med dette/alt! :thumbup:

Endret av Man0war
Lenke til kommentar

yamaha'n er ikke dum.. et annet nykjøp du kan vurdere er denne. gir utrolig mye for penga.

høyttalerne er møkk og dyre.. det er et selvbygger kit ifra ljudia. link. og ikke låter de no bra heller..

er du ute etter den typen høyttalere som gir deg mye bass og trøkk så ville jeg vurdert Cerwin Vega.. du finner de på hifiklubben, f.eks disse

Lenke til kommentar
yamaha'n er ikke dum.. et annet nykjøp du kan vurdere er denne. gir utrolig mye for penga.

høyttalerne er møkk og dyre.. det er et selvbygger kit ifra ljudia. link. og ikke låter de no bra heller..

er du ute etter den typen høyttalere som gir deg mye bass og trøkk så ville jeg vurdert Cerwin Vega.. du finner de på hifiklubben, f.eks disse

5040116[/snapback]

okay. Den Yamaha'n sprengte budsjettet litt/ganske...prøver heller å finne en til 2500kr max...derfor ser jeg etter brukte forsterkere for å spare litt penger. Noen av de jeg linket til som du likte/synes er bra til prisen? høytalerne/høytalere er ute av bildet for øyeblikket(og ja jeg liker bass... ;) )

Takker! :)

Lenke til kommentar

Okey, kan spørre han(som selger).

Skal prøve å surfe litt og plukke opp litt kunnskap innen dette, så kan jeg ta en titt på kjøp.

Men er det noen andre høytalere du anbefaler, som har god bass og som ser ûber ut...(liker at det ikke er noe deksel foran) :)

Lenke til kommentar

man kan ta av dekselet på 99% av høyttalerne, har ikke vært borti noen man ikke kan gjøre det på faktisk. det er som regel bare klipsa på.

tror CV ville passet deg perfekt egentlig, vanskelig og finne noen andre som gir like mye morro pr kr. har du mulighet for å dra å teste de på hifiklubben? isåfall anbefaler jeg deg det.

Lenke til kommentar
man kan ta av dekselet på 99% av høyttalerne, har ikke vært borti noen man ikke kan gjøre det på faktisk. det er som regel bare klipsa på.

tror CV ville passet deg perfekt egentlig, vanskelig og finne noen andre som gir like mye morro pr kr. har du mulighet for å dra å teste de på hifiklubben? isåfall anbefaler jeg deg det.

5041447[/snapback]

Joa, men alle er vel ikke designet for at de skal stå uten deksel/det ser ikke særlig ut?...CV= CERWIN-VEGA?

Hva mener du med mye morro pr.kr?(god kvalitet for ikke altfor mye?) De ser litt dyre ut da...starter på 3000kr.

Må ha en høyttaler som har maks høyde på 71cm(grunnet pulten).

edit: hvor ligger hifi-klubben, oslo?(evt hvor i Oslo?)

:)

Endret av Man0war
Lenke til kommentar

Hei skal du ha stereo(lyd i 2 kanaler(2 høyttalere) eller surround(lyd i flere en 3 kanaler)? Det er 2 hi-fi klubber i oslo hvis jeg ikke husker feil en i grensen(en av side gatene til karl johan) og den andre husker jeg ikke hvor ligger. Du burde også ta en titt på proson disse lager greie høyttalere til hyggelige priser :D du får kjøpt proson på hi-fi center kjeden kjeden og på siba(dette er de eneste vanlige butikkene i norge som jeg vet tar inn proson) det er også en del nett butikker som selger det. Hvis du skal ha forsterker til CV burde du ta en tit på NAD, dette har de på hifi klubben.

Lenke til kommentar
Hei skal du ha stereo(lyd i 2 kanaler(2 høyttalere) eller surround(lyd i flere en 3 kanaler)?  Det er 2 hi-fi klubber i oslo hvis jeg ikke husker feil en i grensen(en av side gatene til karl johan) og den andre husker jeg ikke hvor ligger. Du burde også ta en titt på proson disse lager greie høyttalere til hyggelige priser :D du får kjøpt proson på hi-fi center kjeden kjeden og på siba(dette er de eneste vanlige butikkene i norge som jeg vet tar inn proson) det er også en del nett butikker som selger det. Hvis du skal ha forsterker til CV burde du ta en tit på NAD, dette har de på hifi klubben.

5049810[/snapback]

takk! :)

Skal ha 4 høytalere..(2 skal jeg beholde og 2 skal jeg selge, så da blir det at jeg kjøper 2nye! :yes: )

Endret av Man0war
Lenke til kommentar

skal du kjøre surround eller stero da? det vil hvertfall låte veldig merkelig hvis du tenker å kjøre stereo med 2 forskjellige typer høyttalere. da ville jeg anbefalt å selge begge parrene å kjøpe et bra par istedet.

men tenker du på å bruke ene paret som bakhøyttalere og kjøre surround må du jo invistere i en centerhøyttaler også.

Lenke til kommentar
skal du kjøre surround eller stero da? det vil hvertfall låte veldig merkelig hvis du tenker å kjøre stereo med 2 forskjellige typer høyttalere. da ville jeg anbefalt å selge begge parrene å kjøpe et bra par istedet.

men tenker du på å bruke ene paret som bakhøyttalere og kjøre surround må du jo invistere i en centerhøyttaler også.

5050043[/snapback]

Jeg har 2høytalere på hver sin side av pulten som jeg bruker til pcen/musikk, og det andre parret har jeg plasert på hver sin side av sofaen som jeg bruker til lyden fra tven(+lyden fra tven)

Endret av Man0war
Lenke til kommentar
Hva blir total budsjettet ditt på høyttalere og forsterker?

5052442[/snapback]

tja...ca 2700kr for forsterker

og ca 4000(max!!) for 2 høytalere..

noter: de høytalerne skal klare å spille power-metal og techno på det beste! Altså de skal kunne spille låter med mye bass og høres bra ut! :)

Hvis det kravet kommer til å ødelegge budsjettet så får jeg heller gå for noen brukte på evt finn!

:thumbup:

Endret av Man0war
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...