Gå til innhold

Nytt hardware til spillemaskin, budsjettklasse!

Anbefalte innlegg

Heisann,

da er tiden inne for å gjøre innkjøp av nytt hardware til vinterens spillegleder.

Jeg har desverre ikke så mange kronene å bruke på dette, har nylig invistert i hjemmekino når jeg anså dette som viktigere enn gaming i vinter, likevel klarer jeg meg ikke helt uten. Har et budsjett på maks seks tusen kroner, kan kanskje strekke meg bittelitt dersom det er nødvendig.

Det jeg er ute etter:

CPU

Hovedkort

Harddisk(?)

Skjermkort

Kabinett+psu(?)

Det jeg har:

2x NEC 1770 NX

OCZ PC3200 1024mb DDR

2x Western Digital 200gb 7200 RPM IDE

Mus/Tastatur/Headset og det som trengs.

Litt informasjon: (Kun for interesserte)

Jeg er ingen super kresen spiller, det viktigste er egentlig et stabilt system som fungerer helt okei både på dagen og om natta. Har tidligere kunn kjørt AMD systemer, hvis man ser bort ifra den gamle tiden med <200Mhz Pentium. Har så og si vært veldig fornøyd med dette, riktignok knekt en del CPU'er, men likevel vært fornøyd med ytelsen. AMD/Intel, hvem av disse er egentlig hipp som happ for meg. Vet at AMD muligens er best til spill, men likevel vet jeg at Intel kanskje har en mer stabil allround prosessor. Er åpen for begge løsninger. Av hovedkort, liker jeg spessielt Gigabyte/MSI best, men også åpent for noe nytt her. Skjermkort har jeg hatt mye forskjellig av, både ati og nvidia. Må innrømme at jeg har vært mest fornøyd med det gamle POV GeForce 6800 GT kortet mitt i AGP, som ble solgt da jeg trodde gaming ble lagt på hylla. Likte også PowerColor Radeon 9800 Pro veldog godt. Men, uansett, er vel Nvidia valget skal falle på denne gang igjen. Når det gjelder kabinettet, så ønsker jeg noe stilrent, stabil psu, hater neonlys og andre duppeditter som er laget fansy men ikke fungerer. Er ferdig med den tiden for lenge siden. Stilrent, enkelt og greit, fungerer best. Når det gjelder harddisk, dersom det blir behov kunne jeg tenkt meg en S-ATA2 disk som ikke bråker for mye, er stabil og grei. Utenom dette, så ønsker jeg at maskinen skal være rask å starte. (for en kriterie)

Sammendrag:

Valget mellom AMD/Intel? Hvilken cpu?

Hvilken S-ATA harddisk?

Hvilket Nvidia kort?

Hvilket hovedkort?

Hvilket kabinett?

Har tenkt litt på følgende oppsett:

Gigabyte Socket 936 Hovedkort

AMD Athlon XP 3500+ BOXED

POV GeForce 6600 GT / 6800 GT

Alt av tilbakemeldinger og forslag mottas med stor takk, hele oppsettet kan godt bli endret dersom noen kommer med noen gode argumenter. Takker på forhånd! Håper på svar..

:love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først og fremst, amd har like stabile cpuer som intel. det er brikkesetta det går på...men amd har forlengst kommet seg forbi de problemene de hadde før i tida.

mitt forslag er som følger:

skjermkort: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5516 (POV 6800GT)

hovedkort: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15271 (MSI K8N NEO4 FI)

cpu: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7201 (3200+ venice)

kjøler: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4260 (Zalman 7000B CU)

psu: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307837&cks=SPK (NorthQ 4775)

kabinett: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC7BSCAND (Lian Li PC7B Scand)

noen ting som er kjekt å vite. cpu prisene ser ut til å gå en del opp og ned, så hold øya åpne, akkurat nå var det ganske dyt på netshop for cpu.

hovedkortet er anbefalt av hardware for de som er på et budsjett.

psuen er veldig stillegående, og den yter veldig bra også, et godt valg i forhold til pris. skal du ha noe bedre må du opp på rundt 900kr

skjermkortet er det billigste 6800GT kortet på netshop, men du finner nok et billigere et andre steder.

cpu kjøleren er også veldig god og stillegående. har den selv og kjører den på bånn pine uten at jeg hører den.

kabinettet som jeg har linka til et bra kabinett for den prisen. ser pent ut, har to gode stillegående vifter og greit med plass inni. (jeg har det også selv, så jeg kjenner det godt, anbefales)

ta en titt på shg.no. de har sansynligvis mesteparten av delene jeg foreslo til en lavere pris. håper det ser interessant ut :)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Jeg ser at 6800GT kortet koster ca 2600KR, og jeg må nesten få lov til å si at dette ikke er det klokeste kjøpet du kan gjøre nå for tiden.

Jeg anbefaler dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311506&cks=PRL (eller et tilsvarende fra Netshop)

Det er en så utrolig økning på ytelsen at du kommer til å glemme de 500 ekstra kronene så fort du starter opp FarCry på full grafikk og høy oppløsning med AA enabled, og ingen tegn til hakk :)

Jeg lover deg, 7800GT er det beste kjøpet for deg, og du vil aldri angre.

Du må jo også ta i betraktning at dette kortet kjører så og si alle spill som finnes på markedet i dag uten større problemer. Det vil med andre ord si at du kan ha det veldig lenge, i forskjell til 6800 seroen som allerede sliter litt med FEAR

Lenke til kommentar

Blir nok for det meste cs i vinter desverre, har fått dilla på FarCry Instinct på xbox, så blir mye med det.. Men, er likevel veldig sugen på 7800 brikken.. Hehe, vanskelig valg dette. Kanskje jeg får vente med kabinett til neste lønning og bruke mitt nåværende enn så lenge. Hva med overnevnt hovedkort? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Jeg ser at 6800GT kortet koster ca 2600KR, og jeg må nesten få lov til å si at dette ikke er det klokeste kjøpet du kan gjøre nå for tiden.

Jeg anbefaler dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311506&cks=PRL (eller et tilsvarende fra Netshop)

Det er en så utrolig økning på ytelsen at du kommer til å glemme de 500 ekstra kronene så fort du starter opp FarCry på full grafikk og høy oppløsning med AA enabled, og ingen tegn til hakk :)

Jeg lover deg, 7800GT er det beste kjøpet for deg, og du vil aldri angre.

Du må jo også ta i betraktning at dette kortet kjører så og si alle spill som finnes på markedet i dag uten større problemer. Det vil med andre ord si at du kan ha det veldig lenge, i forskjell til 6800 seroen som allerede sliter litt med FEAR

5032366[/snapback]

Jeg beklager!

Jeg er helt enig!

GÅ heller for et 7800Gt kort...SÅ 1000Kr forskjell i prisen jeg.

Lenke til kommentar
POV GeFORCE 6600GT 128MB PCIe Retail

Hvordan fungerer dette egentlig til cs?

Hadde POV 6800 GT AGP før, var meget fornøyd.

Vil 6600 klare å dra fps etc? Sparer jo inn mange kroner her da..

5032395[/snapback]

Det kjører det ganske glatt..Aldri hatt noe problemer med det.

Men ville kjøpt 6600Gt Med 256 ram :)

Lenke til kommentar

Hadde det vært lurt å brukt den minste Rapor harddisken til WD i dette oppsettet og? Eller har det egentlig lite å si.. Tilbake til hovedkortet jeg har pekt ut nå i kveld: MSI K8N NEO4 F nforce4 S-939 - Er dette et ok til prisen? Eller finnes det bedre på netshop? Tenkte å bestille i natt, så jeg er klar for gaming i helga.

Lenke til kommentar
Hadde det vært lurt å brukt den minste Rapor harddisken til WD i dette oppsettet og? Eller har det egentlig lite å si.. Tilbake til hovedkortet jeg har pekt ut nå i kveld: MSI K8N NEO4 F nforce4 S-939 - Er dette et ok til prisen? Eller finnes det bedre på netshop? Tenkte å bestille i natt, så jeg er klar for gaming i helga.

5032408[/snapback]

Det er et bra hovedkort.

Står noen plasser at det kan bråke litt.

Og det har ikke firewire.

men om du ikke trenger det og ikke bryr deg om litt lyd er dette et toppers og enkelt kort :)

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg med følgende oppsett:

POV GeFORCE 6600GT/6800GT

MSI K8N NEO4 F nforce4 S-939

Lian-Li PC-50 Miditower Aluminium

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED

Chieftec 420W Powersupply (Vurderer MIST)

Ved kjøp med 6600 brikken:

Tot: 5 040,00 (inkl. mva.)

Noen som har noe å komme med angående dette oppsettet?

Skal kjøres mot OCZ PC3200 1024MB & 2x 200gb WD IDE.

Spørsmålene mine er vel egentlig:

CPU - 3500+ ?

CPU - Burde jeg hatt annen vifte eller er medfølgende vifte ok?

Strømforsyning - Er MIST en smart invistering for meg framfor overnevnt?

Kabinett - Erfaringer/Kjennskap til dette?

Hovedkort - Noe annet som er bedre? (På lager, Netshop!)

Takker igjen for svar på mange dumme spørsmål.

Endret av admirable
Lenke til kommentar

misten er helt klart et bedre valg en chieftec psuen, men er det en spesielt grunn til at du skraper northq psuen jeg linka til? den er av god kvalitet, lav støy og leverer nok strøm for ditt oppsett og mer til. uansett så ville jeg styrt unna chieftecen, de er greie nok, men de er ikke blandt de beste, og støyer nok litt også.

hovedkortet du lurer på er samme som jeg lista, bare uten firewire. muligens noe annet småtteri som mangler også, men tviler med tanke på prisforskjellen på 45kr.

hvis du kun spiller cs, så er et 6600GT mer enn bra nok for deg. men dersom du ønsker å spille andre spill så bør du nok vurdere et raskere kort. kan selv si at 7800GT er et bra kort, og de er stadig på tilbud under 3k, så hold øya åpne om du ikke er veldig utolmodig.

btw, raptor er et greit valg som systemdisk dersom du har råd, men da MÅ du i såfall kjøpe 74gb utgaven, da den er både raskere og mer lydløs enn lillebroren sin. uansett så er det ikke nødvendig, og du har ikke budsjett til å kjøpe en raptor så la den ligge.

ja, en ting til, det lian li kabinettet et dårlig valg av flere grunner, for det første så har det 8cm vifter som bråker, for det andre så koster det like mye som det jeg linka til og for det tredje så er det sykt lite og ergo veldig dårlig plass inni. det er helt klart et bedre valgt å ta et PC7Ascand kabinett fra microplex. det har nemlig to store 12cm vifter som er veldig støysvake (ikke hørbare) og det er en del bedre plass i det også.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Hehe okei, takk for nok et svar. Hovedgrunnen til at jeg la psu'en din på ventehylla var at ved kjøp av alt fra netshop, kan jeg hente delene i dag\i morra. Hadde vært moro å fått dette kjapt opp og gå. Kanskje jeg likevel burde smøre meg med tolmodighet, sukk.

Lenke til kommentar

Gir meg ikke enda, noen kommentarer på følgende oppsett?

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

kr 1 850,00

Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939

kr 1 350,00

kr 750,00

MIST Strømforsyning 500w 20/24 pins, S-ATA, med nettkabel

kr 895,00

POV GeFORCE 6600GT 128MB PCIe Retail

kr 1 295,00

Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM

kr 975,00

Zalman Northbridge Kjøler

kr 48,00

Sum: 7 163,-

Lenke til kommentar

som sagt, om du skal holde deg til cs, så vil det systemet holde, men om du skulle få lyust til å prøve andre spill som fear og quake 4, så vil det måtte kjøres på lave instillinger. noe som kjeg synes ødelegger opplevelsen.

ser ikke helt poenget med en ny harddisk dersom du allerde har 2 stk. med mindre du har bruk for plassen da. ellers bra valg ;)

Lenke til kommentar

Da var jeg oppe å gikk med ny pc, takk for all hjelp, foreløpig fornøyd.

Eneste jeg var litt misfornøyd med var kabinettet, designet og løsningene var greie, men trang montering, hovedkort-festene som var separate var helt idiotiske etter min mening. Strømforsyningen var vel den jeg likte best av alt, hehe..

Endte iallefall litt over tidligere budsjett og oppsett:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939

MIST Strømforsyning 500w 20/24 pins, S-ATA, med nettkabel

POV GeFORCE 6800GT 256MB PCIe Retail

TwinMos PC3200 1024MB Dual Kit

TwinMos PC3200 1024MB Dual Kit

Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM

Zalman Northbridge Kjøler

Sammendrag:

NEC1770NX på POV GeForce 6800 GT

AMD64 3500+ 2,2 Ghz

2048 DDR

650 GB HDD

Konkulusjon:

Fornøyd! ; )

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...