Gå til innhold

Canon 20D eller Nikon D70s?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er rimelig fersk i denne speilrefleksverden, men har holdt på en stund med (og har stor interesse for) fotografering. Ønsker derfor å ta skrittet videre å investere i et digitalt speilrefleks kamera :) I den sammenheng har jeg nå brukt en god stund på å tråle både nettet og fotobutikker for informasjon rundt diverse kamera. Og blir egentlig ikke så veldig mye klokere...

Men en ting har jeg da endelig kommet frem til... Og det er at jeg tror jeg vil satse på enten Canon eller Nikon. Startet egentlig med disse alternativene: Canon 350D, 20D, Nikon D50, D70 og D70s og Olympus E 300. Har vel nå kommet ned i to alternativer, 20D eller D70s. Når jeg forhører meg i fotobutikker, snakker selvfølgelig de etter hva de tjener best på å selge, eller det de selv liker mest. Og det er jo forsåvidt forståelig. Men, det hjelper jo ikke meg da...

Så nå håper jeg virkelig det finnes noen her inne som kan prøve å være litt objektive å si sin ærlige mening om disse to kameraene. Hvilket er "best"? Hvilket får jeg mest kamera for pengene? Hva er de største (og mindre) viktige/uviktige forskjellene? Hvilken fabrikant har størst og best utvalg i objektiver etc?

Men mottar også råd/tips om dere mener det finnes andre og bedre valg der ute.

Og... er det lurt å vente? Noen som vet om det er noe nytt på gang de nærmeste mnd fra Nikon eller Canon?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er de to største leverandørene du har kommet frem til, og begge har et større utvalg av objektiver enn du noen gang kan drømme om å trenge... I tillegg leverer både andre leverandører som f.eks. Sigma og Tamron objektiver til disse kameraene.

Har selv Canon 350D og er strålende fornøyd med det.

Det er alltid noe nytt på gang, så om du vil vente til det nyeste kommer på markedet så får du aldri kjøpt deg kamerautstyr...

Jeg vil anbefale deg at du holder deg til en av de to leverandørene du har valgt. Du blir nok kjempefornøyd uansett hvem av dem du velger!

Mvh

Fready

Lenke til kommentar

Hei

Det er riktig som Fready sier; fornøyd blir du uansett. Hvis jeg ikke tar helt feil vant riktignok D70s en "face to face" test mot 20D i et fotomagasin for en stund siden (si fra hvis dette ikke stemmer).

I en tråd lenger nede ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=480499&st=0 ) er det en diskusjon ang. objektiver, priser og antall canon vs. nikon. Les der, det er mye nyttig info der :)

Endret av firstperson
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar helt feil vant riktignok D70s en "face to face" test mot 20D i et fotomagasin for en stund siden (si fra hvis dette ikke stemmer).

5032127[/snapback]

Stemmer det - i det svenske bladet "Digital Foto" (forøvrig ett meget bra blad!), nummer 9.

Jeg kan såvidt skrive inn litt fra "testen";

Sammanfattning: Det här har visat sig vara en extremt interessant jämförelse. Enligt specifikationerna har 20D 33 procent fler pixlar, men lyckas inte omvandla dem til ökad skärpa. Istället är det Nikon som erbjuder den bästa detaljrenderingen, åtminstone vid fotografering i JPEG med båda kamerornas "kit-objektiv".

Dessa kameror har olika tonala kännetecken. Canons bilder är ljusare och mer mättade, men färgerna kan ibland se lite artificiella ut. Nikons färger ser naturliga ut, men kan stundtals luta åt underexponering.

Canon har en seriebildshastighet på 5 bilder per sekund, men Nikon har en mycket hög total kapacitet när förhållandena är de rätta. D70s har ett bättre ljusmätnings- och blixtsystem.

Så, vilken är då den bästa? Canon EOS 20D är perfekt for porträttfoto, naturbilder og sporthändelser. För allting annat kan vi rekommendera Nikon. Att den sedan är billigare och har ett bättre objektiv i standardpaketet, gör att vi är säkra på vår sak- Nikon D70s är den bättre av de två.

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker Canon 20D med 18-55 mot Nikon D70s med 18-70 her, så gir sistnevnte bedre bildekvalitet, tross pris. Det er rett og slett på grunn av objektivets høye kvalitet, noe som er viktigere enn selve kameraet når vi snakker om to så like kamera.

For å komme med en konklusjon. Canon Eos 20D er et bedre, mer solid kamera med flere finesser og bedre spesifiserte funksjoner enn D70s. Selve huset koster jo 4-5000 kroner mer, og for de som har bruk for 20D sin utvidede funksjonalitet, så er det verdt de pengene. D70s kit løsningen kommer imidlertid med et mye bedre objektiv, noe som rett ut av boksen gir deg en bedre løsning med tanke på bildekvalitet.

Hvis du derimot ser på 20D med 17-85 IS USM er det ingen sak å velge. Da er det en killer om vi sammenligner med D70s. Men det er dyrt, og du må faktisk så høyt i pris for å hamle opp med D70s pakkeløsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...