Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Delt internettilkobling og nettverk, begge deler?

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som er koblet til en satelittuner. Routeren er såpass langt borte at jeg heller vil koble tuneren gjennom en PC enn direkte.

Da må jeg dele Internettilkoblingen på den PCen for at tuneren skal få tilgang til Internet.

Nå er tingen den at jeg har en laptop, og jeg ska bruke denne til å styre den andre PCen med. Den andre PCen er i tillegg koblet til stereoanlegg, og skal dermed også fungere som en jukeboks. Skjermkortet som står i den gamle PCen har en spesiell utgang som krever splitt til S-Video og gul kontakt. Denne har jeg ikke, og derfor får jeg ikke bilde på TV. Da _må_ jeg styre den gjennom eksternt skrivebord på laptopen, noe som i og for seg er greit. Det fungerer knirkefritt, men så kommer problemet:

A: Hvis jeg setter nettilkoblingen til å være delt, får jeg ikke kontakt med PCen i nettverket.

B: Hvis jeg rekonfigurerer PCen til nettverket, forsvinner selvsagt "delt tilkobling".

Dermed er saken den at jeg enten får delt Internet-tilkoblingen _eller_ får PCen til å dukke opp i nettverket. Jeg vil at begge deler skal gå på en gang.

Hvis jeg konfigurerer et nettverk på PCen, og etterpå haker av for at nettilkoblingen skal være delt, så fungerer begge deler. Men når jeg restarter maskinen, forsvinner den fra nettverket, og fungerer bare som gateway for tuneren.

Hvordan kan jeg overstyre dette?

Legger ved et flytskjema for å forklare systemet litt bedre:

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...