Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte endeledd Kadett 83

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Ja da var tida for EU-kontroll her igjen. Har fått et par anmerkninger og den eneste som står igjen nå er et utslitt styreledd på høyre side.

Det jeg lurer på er om jeg trenger noe spesielt for å bytte denne selv? Har litt garasjetrening og har klart å fikse det andre på bilen selv de siste åra. Det eneste jeg uroer meg for EGENTLIG er hvordan geometrien blir etterpå. Mellom endeleddet og staget fra tannstanga er det et mellomstykke med hex på. Kan jeg regne med at jeg får det riktig hvis jeg måler veldig nøyaktig og får det så likt som før eller må jeg på forstillingskontroll? Lite sugen på å lege ut enda mer penger nå hvis jeg absloutt ikke må.

Kan forresten anbefale Krogslund på Jessheim! Kjempegod service og laaave priser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger egentlig ikke noe spesielt verktøy, men en endeleddsavdrager (koster rundt 150 kroner) kan være kjekt å ha. Hvis ikke du har en avdrager kan endeleddet bli kjett å få av. Det heter seg at bilen skal har forstillingskontroll når det er byttet deler i forstillinga, men du kan som du sier, hvis du er nøye og sikrer deg gode og riktige mål på forhånd - klare deg uten. Rør om mulig ikke den innerste klemma på mellomstykke, mål fra kanten på mellomstykke til senteret på "baksida" av endeleddet. Denne fremgangsmåten duger bra hvis man er nøyaktig, men en forstillingskontroll er ikke å forakte, selv om det koster litt.

Lenke til kommentar
Kan jeg regne med at jeg får det riktig hvis jeg måler veldig nøyaktig og får det så likt som før eller må jeg på forstillingskontroll?

For å få det mest mulig nøyaktig, så kan du forsøke, før du har demontert eller løsnet noe som helst, å lakkere styrestaget fra kontramutteren (hvis du har kontramutter) og litt innpå staget mot girkassen. Da vet du hvor ting sto når du skal skru på det nye endeleddet og stramme til mutteren :D

Lenke til kommentar

Bytta dette på min 83 ascona. Telte bare antall omdreininger før leddet datt av og forsøkte å få til like mange når jeg skrudde inn det nye igjen. Forstillinga (spissinga) tar du enkelt og justerer selv. Hjulene skal stå så og si beint fram og bilen skal ikke trekke til noen av sidene :)

Lenke til kommentar

Du trenger hjulstillingskontroll etter å ha bytta endeledd.

Jeg har aldri opplevd å ikke behøve å justere spissingen etter å ha bytta yttre endeledd. (er bilmekaniker)

Det nytter ikke å telle omdreininger endeleddet er skrudd inn med. Veldig ofte er gjengepartiet litt kortere eller litt lengre enn på leddet som sto på. For grovjustering før hjulstillingskontroll kan du sette avstanden mellom kontramuttren og kuleleddet ca. lik.

Bytt gjerne leddet selv, men jeg anbefaler deg absolutt hjulstillingskontroll etterpå. Det vil etter all sansynlighet lønne seg med tanke på hvilken dekkslitasje du risikerer om du ender opp en millimeter feil. Og ja... det er ikke mer enn en millimeter feilmargin som skal til for å sette igang unormal dekkslitasje.

Be om utskrift av før og etter justering, så ser du hvor nøyaktig du klarte å montere leddet.

Lenke til kommentar

vell.. byttet endeledd på min bil her for noen år siden, tok av leddet, sammenlignet lengden ved hjelp av en kontramutter på det nye og det gamle leddet.. skrudde på.

Fikk ny sommerdekk i fjor, er ingen unormal slitasje, bilen går beint frem.

Så at man MÅ ha forstillingskontroll, neppe.. er bare bilmekanikere som vill tjene ekstra gryn som påstår det.

Lenke til kommentar

Selv om jeg var "slurvete" og ikke gjorde det helt etter boka så endte jeg opp med en bil som gikk rett fram, uten å spore og uten å slite dekkene feil. Men for å oppklare det med spissinga så var det verkstedet som utførte eu-kontrollen som fortalte meg at disse bilene ikke skal ha negativ eller positiv spissing, hjulene skal ganske enkelt peke rett fram

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...