Cuneax Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Sitter her med Adobe Premiere 6.5 og prøver å klippe (les: redigere) en film med flere kutt som er fanget fra videokameraet mitt. Problemet er at det er ikke alle kuttene i filmen som skal brukes og filmen er en eneste lang fil som jeg manuelt må finne fram til alle klippene på ved å selv klippe bort uønsket materiale. I Pinnacle fant programmet automatisk klippene og gjorde det dermed lettere å redigere. Jeg veit at en slik funksjon finnes i Premiere, bare at jeg ikke finner den, uansett hvor mye jeg leiter. Noen som har svar? Takk! Lenke til kommentar
aleks tho Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Or you can do it the hard way... Ta det lange klippet kopier det, legg det i et annet layer å klipp i vei... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Men det er jo dritkjipt! Når Pinnacle Studio har alternativet, må jo Adobe Premiere ha det også. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Er ikkje sikker, men meiner at Scene Detection ikkje kom med i Premiere før Premiere Pro 1.0 (og kjend som Premiere 7.0). Men der og gjeld det berre for capture, ein kan ikkje automatisk dele opp eitt klipp som allereie er lagt inn. Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Hei, Jeg hadde samme spm. her på forumet for litt siden men da angående Adobe Prem 1.5. Det er mulig å velge automatisk deteksjon av klipp under capture (på samme måte som i Pinnacle) men ikke under selve editeringen. Da må dette gjøres manuelt. Jeg er helt enig i at det ville gjort livet litt lettere dersom det var en slik mulighet. mvh. muthe Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 dette er alene grunnen til at jeg holder meg unna Premiere Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har brukt denne funksjonen i Premiere 6,5 men husker dessverre ikke hvordan osv. Men det skal være mulig. 85% sikker Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Då må du ha brukt ein plug-in, for det er ikkje mogeleg. Dette er ikkje Premiere si sterkaste side, då det ikkje hadde nokon form for scene detection før i PPRo 1.0, og då berre ved capture. Kan hende du kan gjere det med Scenalyzer, men dessverre ikkje innad i Premiere 6.x. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 dette er alene grunnen til at jeg holder meg unna Premiere 5037725[/snapback] Adobe Premiere er egentlig regnet for litt mer profesjonell redigering (hvilket også avspeiles i prisen på programmet). De som driver klipping på det mer semiprofesjonelle planet bruker rett og slett ikke auto-detect da det er en dårlig løsning. Jeg bruker Adobe Premiere, og når jeg kopierer inn materiale fra tape, så bruker jeg start-stopp metoden og angir navn fortløpende. Da slipper jeg også å hente inn alt jeg ikke trenger. (Semi)profesjonelle klippere logger alltid det de vil ha med først, og henter deretter inn alt materialet, navngir det etterhvert og sorterer det fortløpende i riktige kataloger. På den måten blir alt mye mer oversiktlig, klippeprosessen går unna mye raskere og man har spart mye harddiskplass. At det nå har kommet scene-detection i Pro, er nok mer en følge av at programmet har blitt mer tilgjengelig enn 6.0 og 6.5 var før. Flere og flere har utforsket redigering og ønsker å gå videre, og scene-detection har vært en del av prosessen for mange av de som nå går over til Premiere. Men jeg kommer aldri til å bruke dette da det er bortkastet tid og harddiskplass for min del. Det er en smakssak og hva man har blitt vant til. Men det er altså en god grunn til at det var utelatt i tidligere versjoner av Premiere. Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hei, Jeg er delvis enig men dette med HD plass er vel ikke noe stort problem lenger i og med at man kan kjøpe seg 250Gb for 800 kroner i dag. Videre så gjelder vel metoden din Afseth kun dersom man har digital input (dvs. DV kamera)? Dersom man kjører inn analoge kilder kan man vel ikke lage klar en batch prosess ved å velge scener man vil ha med for så å fysisk hente disse inn i etterkant? Jeg må innrømme jeg er fersk i faget selv men så snart DV dockingstasjonen til kameraet mitt returneres fra service skal jeg prøve metoden din (som jeg hører fra flere skal være den "beste"). Men når det gjelder analoge kilder synes jeg automatisk detektering av sceneskift hadde etter capture kunne vært greit slik at man kan fort og enkelt stykke opp råfila i mer håndterlige klipp som man deretter kan organisere, slette og tilpasse etter behov. mvh. muthe Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hei, Jeg er delvis enig men dette med HD plass er vel ikke noe stort problem lenger i og med at man kan kjøpe seg 250Gb for 800 kroner i dag. Videre så gjelder vel metoden din Afseth kun dersom man har digital input (dvs. DV kamera)? Dersom man kjører inn analoge kilder kan man vel ikke lage klar en batch prosess ved å velge scener man vil ha med for så å fysisk hente disse inn i etterkant? Jeg snakker ikke om en batch prosess, men å trykke start-stopp (enten ved innhenting fra digital eller analog kilde) for deretter å navngi og råklippe mens man henter fra kilden. Man sparer masse diskplass, og det blir veldig mye mer strukturert og organisert enn om alt skal hentes inn. Ellers er det riktig at man får 250GB til en billig penge nå i dag, men man får en mye mindre mengde råmateriale å hanskes med om man kun henter inn det som kan bli nødvendig å bruke. Hva slags prosess man foretrekker å bruke, kommer jo an på den enkelte. Men personlig mener jeg at jeg sparer både tid og plass på å gjøre det på denne måten. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Grunnen til at jeg vil ha med alt som ble filma er fordi jeg ikke er sikker på hvilke shots som ble best, eller som egner seg best i helheten når filmen redigeres. Men på den annen side kan jo det som nylig ble filmet bli sett gjennom på skjermen på kameraet like før jeg skal overføre film. Kanskje jeg skal prøve start-stopp-metoden. Diskplass er jo et viktig kriterium. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå