sablabra Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Tja, jeg har jo tenkt til å klokke så mye jeg bare kan på luft. Så da er altså x2 3800+ bedre? Har i hvert fall sett at storebroren 4200+ klokker bra . Noen bra kjøler som passer fint på denne cpuen da? EDIT: På 4400+ er det jo 2mb cache da, altså dobbelt så mye. Vil jeg merke stor forskjell på det? Hvis jeg feks. klokker 3800+ til 2,2ghz, vil den da yte like bra som en 4400+? Endret 25. oktober 2005 av sablabra Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 jeg kan i hvertfall anbefale denne her http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...7700CU&toc=3820 Min x2 3800+ koser seg i hvertfall med denne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Tja, jeg har jo tenkt til å klokke så mye jeg bare kan på luft. Så da er altså x2 3800+ bedre? Har i hvert fall sett at storebroren 4200+ klokker bra . Noen bra kjøler som passer fint på denne cpuen da? Det er litt variabelt men jeg har sett de fleste klokke opp til 2,5 ganske enkelt. Noen er klart heldigere enn andre og har klart 2,6-2,7 og noen bruker også hardere metoder for å overklokke ennå mer. F.eks vannkjøling eller fasekjøling. Kjølere til dobbeltkjerner og enkeltkjerner er helt like siden CPU'ene er helt like på yttersiden. Hvilken kjøler du bør velge avhenger av hvilke kompromisser du inngår. Kan du ofre litt kjøleevne og overklokking for å få det veldig stillegående? Er rettet luftstrøm "ducting" noe for deg? Eller er det mengde overklokking som er det viktigste? PS. Ta en kikk innom luftkjøling-delen av forumet. Der finner du sikkert 100 passende svar. EDIT: På 4400+ er det jo 2mb cache da, altså dobbelt så mye. Vil jeg merke stor forskjell på det? Hvis jeg feks. klokker 3800+ til 2,2ghz, vil den da yte like bra som en 4400+?5058117[/snapback] Hvis du kikker på sticyene i denne kateogorien så finner du noen sammenligninger av mengde cache og klokkehastighet. Kort fortalt: Mengden cache har veldig lite å si. En dobling fra 2x512KiB til 2x1MiB gir i snitt ca 2-3% ekstra ytelse. En forskjell på 10% i klokkehastighet (2,0 vs. 2,2GHz), har mer enn dobbelt så mye å si. Ca 6-7% i ytelse i snitt. Dette ville vært resultatet om du hadde overklokket en 3800+ ved hjelp av multiplieren, men multiplieren er låst oppover så du er pent nødt til å overklokke med HT-bussen. Det i seg selv gir ikke noe økt ytelse, men hvis du samtidig holder minnet "synkront", altså øker hastigheten på minnet prosentvis like mye som HT-bussen så vil faktisk en 3800+@2,2GHz yte ørlite bedre enn 4200+@2,2GHz. (ca 1-2% bedre) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå