Gå til innhold

AMD X2 i spill

Mith

Anbefalte innlegg

Viser til denne tråden jeg selv lagde. Hvis jeg kjøper meg amd x2 vil jeg da få bare halvparten av cpu kraften i spill som ikke støtter to kjerner? Eller er det en magisk bryter som kobler ut dualcoren og kjører alt opp på full guffe? :)

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noe tester å vise til? Eller er det bare ting du har testet selv/funnet på forumet? :)

Ikke det at jeg ikke tror på deg, men hadde likt å sett noen harde kalde fakta.

Blir nok uansett x2 da :)

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Altså du får bare halvparten av cpu kraften som er tilgjengelig til å kjøre spillet med ja. Men så er en dual core kjerne på 2.2Ghz like god som en single core på 2.2Ghz da...

Men den andre kjerna kan avlaste den første ved å kjøre alle de andre programmene i bakgrunnen. Og med nye spill som støtter dualcore, så får du enda mer ytelse :)

Med mindre du MÅ ha max ytelse i spill I DAG, så hadde jeg kjøpt dual core. Fremtidige spill (som oblivion og FEAR) vil nyte mye godt av dualcore enn dagens spill...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Selvfølgeig må jeg ikke ha full pupp på alle spill i dag, så lenge jeg drar oblivion og q4 bra.

Så konklusjonen er altså: Kjøp dualcore hvis du har tenkt å kjøre nye spill med max kraft, enkel hvis du er avhengi av at du yter max på spill som alt er ute.

Da blir det dualcore på meg skjønner jeg.

Lenke til kommentar

De fleste spill får ingen ytelseøkning av dobbeltkjerne. Prosessoren vil yte som en helt vanlig K8-basert prosessor med samme klokkefrekvens og cache.

I tilfellet Athlon64 X2 3800+ så går den på 2,0GHz og har 2x512KiB L2 cache. Det vil si at den vil yte som en normal Athlon64 3200+ med 2,0GHz og 1x512KiB L2 cache i de aller fleste spill. (Da tenker jeg ytelse målt i gjennomsnittlig FPS)

Dobbeltkjernen vil derimot ha flotte egenskaper i multitasking og vil hindre spillet fra å stoppe opp om f.eks virusfjerneren eller noe annet jobber i bakgrunnen.

Hovedpoenget med doble prosessorer er å bedre multitasking og hindre maskinen fra å fryse hvis en eller annen prosess plutselig ønsker å ta all regnekapasitet.

På sikt kan det hende vi får se en økning i spillytelse på flere titalls prosent med dobbeltkjerner på grunn av optimaliseringer i drivere og spill. Men dette er altså på sikt (tenk 1-2 år fremover).

Edit: Fikset MiB til KiB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Veldig fint.

Da var det slik jeg trodde, men kanskje ikke helt fikk frem i postene mine :)

Da var spm. hvordan linux (les: debian) takler dualcore, men det får vi ta da pc'n er i hus. Regner med at det går bra.

Takk for hjelpen så lenge.

Lenke til kommentar
kke kjøp x2 til spill. Kjøp vanlig da =)

PS: skriveleif i emne-titelen wink.gif

Rettet feilen, men tror nok jeg hører på simen1 i denne saken. Med mindre du faktisk kan komme med en grunn for at jeg skal kjøpe meg vanlig cpu til spill. En god grunn, gjerne da bedre en de simen1 kommer med...

Lær først, så kan man poste.

Håper det var myntet på -PeeWee- og ikke meg ;)

Endret av Mith
Lenke til kommentar
ikke kjøp x2 til spill. Kjøp vanlig da =)

5031723[/snapback]

Hvis du ser blindt på gjennomsnittlig FPS i tester: Ja. Men det er mye annet som spiller inn: Ting som kjører i bakgrunnen og kan få spillet til å gjøre et hikk, (=FPS dropper til 0 i brøkdelen av et sekund) osv. Optimaliseringer vil nok også gjøre at X2 blir mer valutta for pengene i framtiden enn enkle CPU'er med samme pris og litt høyere klokkefrekvens.

Også håper jeg at dere bruker PC'en til mer en spill også ;) F.eks ting som innebærer litt multitasking. (skoleoppgaver, surfing, musikk, video etc)

Lenke til kommentar
Også håper jeg at dere bruker PC'en til mer en spill også wink.gif

Enig, nå er jeg ingen storspiller lenger, men regner med å gjøre noe med det da q4 kommer. Jeg har som regel firefox oppe, med en 50-60 tabber, winamp spiller, msn er oppe, mirc er jeg på og diverse små prgrammer kjører sin vante gang. Rebooter max en gang i uka (max uptime er 101dager) og trives med det. Håper en ny pc kan øke både fps og hastigheten på systemet generelt...

Tror nok valget falt på x2 cpu. Får vel bestille i morra å håpe på det beste :)

Lenke til kommentar

jeg kjører x2 3800+. ( dette vet du mith siden du har vært inne og svart på en tråd jeg har om det + bf2 ). For å kunne spille stabilt måtte man se affinity på .exe fila til spillene.

Dette har jeg gjort på alle spill jeg har nå. HL2, BF2, CS, Unreal Tournament XXXX, QX osv osv. Ikke nok med det men jeg har satt de fleste andre programmer som ligger i bakgrunnen til å kjøre på den andre CPUn. Dette gjør at jeg kan ha mye mer oppe når jeg spiller og enda merker jeg ikke forskjell. For å kunne sette permanent affinity på filene trenger man et program. det programmet finner du i denne tråden her:

http://forum.eagames.co.uk/viewtopic.php?t=4669

Deilig.

Lenke til kommentar

Dobbeltkjerne egner seg ikke til spilling. Det vil si, de kjører spill helt fint, men per i dag finnes det få eller ingen spill som utnytter dualcore. Faktisk vil man oppleve at en dualcore med PR rating 4000 vil yte lavere enn en singlecore med samme rating osv. fordi PR ratingen er nonsense, og singlecore kjernene har høyere frekvens hastighet enn dobbeltkjernene som er pumpa opp med mer cache og greier, men som ikke har noe særlig å si i spill.

SPILL = Enkeltkjerne

ARBEIDSSTASJONER OG SPESIELLE BEHOV = Dobbeltkjerner

Dette kan selvsagt forandre seg i fremtiden, om spill begynner å støtte dobbeltkjerne. Men per i dag er det penger i dass for gamere.

PS, det er også vanskeligere å overklokke med dobbelkjerne.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
SPILL = Enkeltkjerne

ARBEIDSSTASJONER OG SPESIELLE BEHOV = Dobbeltkjerner

Dette kan selvsagt forandre seg i fremtiden, om spill begynner å støtte dobbeltkjerne. Men per i dag er det penger i dass for gamere.

Arbeidsstasjoner og spesielle behov for en dualcore? Å nei du! Det trengs ikke noen spesielle behov for en dualcore, og det er ikke sagt at det må bare sitte i en arbeidsstasjon for å utnytte en dualcore! Det holder med at en bruker bruker flere programmer samtidlig.

Det finnes spill i dag som støtter dualcore og det vil komme masse spill løpet av nærmeste fremtid som støtter dette!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar
Enig: Gå for dualcore, det er mye mer fremtidsrettet. Ta i litt skikkelig med en gang og kjøp X2 4400 :thumbup:

5037751[/snapback]

Tja, jeg vil heller si at det ikke er verd prisforskjellen på ca 1550 kr med bare 10% høyere klokkehastighet og doblet L2 cache. Jeg synes X2 3800+ er dyr nok som den er.

Lenke til kommentar
trengs ikke noen spesielle behov for en dualcore, og det er ikke sagt at det må bare sitte i en arbeidsstasjon for å utnytte en dualcore!

Rent empirisk sett, nei. Men praktisk sett, jo.

Det holder med at en bruker bruker flere programmer samtidlig

Trenger man 2 gigahertz for å kjøre Winamp mens man spiller Quake 4? Programmer spiser mer enn CPU kraft. De spiser minne og diskressurser også. Ingen jeg kjenner spiller samtidig som de kjører andre krevende prosesser. Det blir bare dumt. Jeg tror din entusiasme for dualcore overskygger dens praktiske applikasjon og kostnad.

Det finnes spill i dag som støtter dualcore og det vil komme masse spill løpet av nærmeste fremtid som støtter dette!

Nevn noen. Og spør ham on han spiller dem.

Enig: Gå for dualcore, det er mye mer fremtidsrettet. Ta i litt skikkelig med en gang og kjøp X2 4400

I dataindustrien er fremtidsrettet ofte synonymt med pengesløs og flopp. Dersom det virkelig er fremtiden, så vil han uansett kunne kjøpe en langt billigere og raskere X2 om et år eller to. Og så kan han i mellomtiden bespare seg noen tusenlapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...