Gå til innhold

Har du kjøpt gull på nett til wow?

Anbefalte innlegg

Veldig aktuelt tema dette.

Å kjøpe gull online er vel ikke lov i henhold til EULA'en, men det er heller ikke forbudt ved norsk lov.

Det som er problemet her er farming. Og det er ikke bare kinesere og koreaner som farmer. Tipper de fleste lvl 60 spillere farmer i SM eller Tyr. Det er nettopp farming som er problemet. WoW sin økonomi er ikke som økonomien i den ekte verden. Jo mer du farmer i WoW, jo mer penger kommer det inn. Men i motsetning til ekte verden, er det ikke masse av disse pengene som forsvinner tilbake i systemet igjen. Derfor vil vi få en inflasjon. Altså, ekte verden blir pengene regulert for at de ikke skal miste verdi, mens dette skjer ikke i WoW.

Noen her har sikkert spillt EQ2, eller ihvertfall hørt om det. Der har de åpnet for lovlig salg av gull og items for ekte penger. Nettopp pga kjøp av gull er en så stor industri at det er umulig å stoppe den.

Å kjøpe gull blir vel opp til hver enkelt spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig aktuelt tema dette.

Å kjøpe gull online er vel ikke lov i henhold til EULA'en, men det er heller ikke forbudt ved norsk lov.

Det som er problemet her er farming. Og det er ikke bare kinesere og koreaner som farmer. Tipper de fleste lvl 60 spillere farmer i SM eller Tyr. Det er nettopp farming som er problemet. WoW sin økonomi er ikke som økonomien i den ekte verden. Jo mer du farmer i WoW, jo mer penger kommer det inn. Men i motsetning til ekte verden, er det ikke masse av disse pengene som forsvinner tilbake i systemet igjen. Derfor vil vi få en inflasjon. Altså, ekte verden blir pengene regulert for at de ikke skal miste verdi, mens dette skjer ikke i WoW.

Noen her har sikkert spillt EQ2, eller ihvertfall hørt om det. Der har de åpnet for lovlig salg av gull og items for ekte penger. Nettopp pga kjøp av gull er en så stor industri at det er umulig å stoppe den.

Å kjøpe gull blir vel opp til hver enkelt spiller.

5056472[/snapback]

Jeg er enig i det meste StarGaxzer sier. Jeg mener WoW har flere gode mekanismer til å begrense inflasjonen. Kjøp av mount er nesten obligatorisk etter level 40, og mange må bruke bruker alt de har på mount på det tidspunktet. Etter dette må en grinde lenge for å ha råd til epic mount, med mindre en får solgt noen epics da. Disse to mekanismene fungerer brukbart bra til å regulere inflasjonen. I tillegg har Blizzard laget quest hvor en leverer inn items til NPCer, hvor du får reputation økning eller annet som ikke kan selges til vendor. Når disse gjenstandene ikke selges til vendor, begrenses inflasjonen ihvertfall litt. Bare tenk på de mengdene med rune cloth som har blitt levert til quarter masters for reputation i stedet for å selges til vendor. Reparasjon av armor er også en liten money sink.

Den eneste sammenligningen jeg har til WoW er Star Wars Galaxies, og der var økonomien helt herpa da jeg spilte. En nybegynner fikk 1000 credits ved start av spillet, og tjente lommerusk på de første oppdragenen. De som var passe rike hadde flere millioner credits, mens de kjemperike hadde flere hundre millioner. SWG hadde tilnærmet ingen måter å ta inn penger fra spillerne, spesielt ikke i forhold til WoW, og har sikkert ikke fått det enda heller.

Det er klart at disse virkemidlene ikke er nok, og inflasjon kan nok bli et betydelig større problem også i dette spillet. I det store og hele synes jsg økonomien i WoW faktisk er ganske så bra og jeg er fornøyd slik det er.

Gull har jeg ikke kjøpt, og ikke vil jeg gjøre det heller. Jeg har nok med å betale de månedlige avdragene for å spille. Dessuten får jo Warlocks epic mount nesten gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...