Gå til innhold

Har du kjøpt gull på nett til wow?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor kjøper dere gull? Eller hvor kan man kjøpe det på nettet??

Hvordan fungerer det egentlig?? :hmm:

5037250[/snapback]

vil anbefale www.ige.com over ebay

du betaler, går en time eller to, så har du pengene i mailn ingame

Endret av JRL
Lenke til kommentar

Jeg har Kjøpt gull og det var ikke så værst. det er bare du ønske at du hadde hele tiden. :dribble:

alle mennesker pruker cash på sin egen måte så det burde ikke klages og jeg synnes ikke at det er noe galt med det..

lille bror rydder romme mitt og jeg betaler for arbeidet. det samme er det med world of warcraft :hrm:

Lenke til kommentar
Masse om inflasjon.

5037073[/snapback]

Har du også tatt med i beregningen at svært mye av disse pengene "forsvinner" tilbake i spillet ved kjøp av f.eks. vanlig og epic mount (sistnevnte tror jeg er hovedgrunnen til at folk i det hele tatt kjøper gull), reperasjoner av en full garderobe med lilla våpen/armor og lignende?

Dette er også gull som ligger tilgjengelig for alle i spillet. Om jeg skal ha penger til epic mount kan jeg selvfølgelig pløye gjennom SM graveyard i ca. 20 timer i strekk, så har jeg de 1000 gullene mine.

Lenke til kommentar

er vel nærmere 1000gull. 100gull først til epic lock quest, så 200gull når jeg måtte spandere noen mounts på noen kamerater etter å ha skryti på meg litt for mye penger, og 500gull her fordi jeg rett og slett ikke orker farme mer gull med warlocken min. trur vel jeg kjøpte 100g til shamanen min for lenge siden og, kjedelig klasse uansett.

Endret av bugbear
Lenke til kommentar
Jeg driter i om folk kjøper gold..

Ånei! prisene stiger på AH, som folk sier.. Hvem bryr seg?

5032463[/snapback]

Strengt tatt så har ikke kjøp av gull noe å si på økonomien på realmen. Altså, når du bestemmer deg for å kjøpe så er det avhengig av at en annen på din realm har kapitalen til å gi deg de pengene du vil ha. Her kommer da de typiske goldfarmerne inn som i størst grad er asiatere. Måten de tjener pengene på er å farme steder med drops/loot som gir god intjeneste nettopp via AH. Har selv sett mange eksempler på "ebay-farmere" på min realm (Dunemaul).

De oppholder seg opptil 16timer om dagen på samme sted, snakker sjelden god engelsk og har ikke stor peiling på PvP.

Deretter kan du da f.eks. søke på Thorium Bars på AH og se at halve markedet er eid av en tulling som heter "lovetoyou" :p

Med andre ord det jeg prøver å si er at det på ingen måte ødelegger økonomien på wow. Det som folk må ta hensyn til er om det er moralsk riktig i henhold til andre som spiller, og om det er verdt det. Er jo bare et spill uansett :p

5033881[/snapback]

Dette er helt feil. Kjøp av gull utenfor spillet påvirker i aller høyeste grad økonomien. Det er grunnleggende økonomi du her prøver å snu på hodet.

Hvis 100 spillere spiller spillet på vanlig vis vil økonomien bli tilført en viss mengde penger. Denne totale mengden penger vil naturlig nok påvirke tilbud og etterspørsel på items, og derav prisene for alle de 100 spillerne.

La oss anta at disse 100 spillerne spiller 3 timer hver dag = totalt 300 timer daglig.

Så sier vi at det dukker opp 10 kinesiske farmere som spiller 16 timer hver dag = 160 timer daglig.

Nå er mitt eksempel en kraftig forenkling fordi vanlige spillere i liten grad bruker tiden sin til kun farming av penger, og derfor er sluttresultatet for den kunstig tilførte pengemengden mye større enn mitt eksempel viser.

300 timer + 160 timer = 460 - altså en dramatisk forskjell, og hvis vi nå sier at hver time verdsettes til 5 gold snakker vi om 300x5 gold = 1500 gold og 160x5 gold = 800 gold.

Din påstand er med andre ord at all verdens økonomer har tatt feil helt siden økonomifaget ble oppfunnet, og du påstår at en større pengemengde som ikke reflekterer reell verdiskapning ikke påvirker den totale økonomien.

Det er mildt sagt en temmelig drøy påstand du kommer med, og den er så feil så feil.

Så jo, kinesiske farmere (og alle andre som selger gull for ekte penger) er absolutt med og påvirker serverøkonomien i meget stor grad, i tillegg til at de mer eller mindre ødelegger den.

Med tanke på at Blizzard valgte en modell hvor WoW kjører på egne amerikanske servere, egne europeiske servere og egne asiatiske servere mener jeg klart at det ville vært en stor fordel om alle IP adresser utenfor Europa ble blokkert fra å spille på de europeiske serverne. Vår levestandard og vårt kostnadsnivå gjør det uansett ikke kostnadseffektivt for en europeer å farme gold, som så selges for ekte penger. For fattige fra Asia er situasjonen naturlig nok en helt annen.

5037073[/snapback]

Det du ikke forstår er at jeg tar utgangspunkt i at disse pengene er allerede skapt i realmet og det eneste som skjer da er at pengene går fra en person til en annen. Ja, du har helt rett. Hvis ingen hadde kjøpt penger fra internett i det hele tatt ville prisnivået vært lavere, men det er som å si at ingen laster ned musikk fra internett. Disse goldfarmerne finnes og at èn person kjøper 200g bidrar ikke direkte til en prisøkning, men indirekte kan det selvfølgelig diskuteres. Uansett vil prisnivået i en server stige etterhvert som folk spiller der, selvfølgelig hadde prisnivået økt saktere dersom det ikke hadde eksitert kinesere som skaffe penger for deg. Men ærlig talt, inse det: Det vil alltid finnes folk som gjør selger gull og det vil alltid finnes folk som kjøper det. Derfor vil ikke påstanden jeg først reverer til stemme. Prisene vil stige uansett om han kjøper penger over ebay eller ei. Det vil bare være en annen som kjøper pengene enn han. Tross alt er det en grunn til at de sitter 16timer daglig for å skaffe penger. Det er stor etterspørsel på de tjeneste de kineserne tilbyr. NEMLIG

Lenke til kommentar
Jeg så litt på ebay og man kunne velge mellom US og EU realm. Jeg spiller på Burning Blade, er det EU da? blush.gif Det er vel EU men må spørre for sikkerhets skyld hehe...

yepp, dem har Burning blade og mange andre både i Eu format og US

Endret av Amd_Barton
Lenke til kommentar

masse smart

masse smart

masse smart

masse smart

Man får ikke, ved untak av migration, tatt med seg penger fra en server til en annen så vidt jeg vet. Så hvordan kan penger som allerede er med i "systemet" ødlegge noe?

Om jeg samler inn 1000gull, og sender det gjevnt fordelt til 5 forskjellige spillere for moroskyld tviler jeg sterkt på at det påvirker noe som helst, om jeg og 15 andre gjør dette så gjør det vel heller ikke stort. Pengene er "skapt" på servern og bare sirkulerer rundt der.

Noen betaler for gullet sitt med timer brukt i spillet, andre betaler for gullet sitt med vanlige penger. At noen kinesere som kanskje ikke hadde hatt jobb hadde det ikke vært for dette tjener inn penga for deg er jo ikke værre enn at du betaler en spiller ingame 100g for 4 arcanite bars f.eks. Du kunne samlet opp de barene selv hadde du villet brukt tid på det, men du betaler en annen for det pga han kan gjøre det fortere, han bruker alikevel tid på det og tjener litt på det selv kanskje. Ebay-gold karen bruker 2 timer på jobben irl og har fått seg litt guld ut av dette og kanskje også matet en kineser for 1 dag eller 2.

(Sikkert dårlig skrevet og alt det der men det skal være et poeng inni der et sted.)

Lenke til kommentar

Jeg en litt enig der, pengene man kjøper kommer fra samme server og er opptjent av noen.

Om dem som ikke kjøper gullet kjøper det sitter jo en ærlig spiller med alt gullet han ikke får solgt.

Om en kjøper gull av en som har jobbet for det eller jobber selv burde da bli 0 forskjell.

Selgeren ville ellers ha brukt disse pengene selv.

100Gold: $7.95 - 13$ avhengig av server har orous .com

:love: frister, :innocent: dreper heller dyr :(

Endret av War
Lenke til kommentar

Ånei! prisene stiger på AH, som folk sier.. Hvem bryr seg?

5032463[/snapback]

Strengt tatt så har ikke kjøp av gull noe å si på økonomien på realmen. Altså, når du bestemmer deg for å kjøpe så er det avhengig av at en annen på din realm har kapitalen til å gi deg de pengene du vil ha. Her kommer da de typiske goldfarmerne inn som i størst grad er asiatere. Måten de tjener pengene på er å farme steder med drops/loot som gir god intjeneste nettopp via AH. Har selv sett mange eksempler på "ebay-farmere" på min realm (Dunemaul).

De oppholder seg opptil 16timer om dagen på samme sted, snakker sjelden god engelsk og har ikke stor peiling på PvP.

Deretter kan du da f.eks. søke på Thorium Bars på AH og se at halve markedet er eid av en tulling som heter "lovetoyou" :p

Med andre ord det jeg prøver å si er at det på ingen måte ødelegger økonomien på wow. Det som folk må ta hensyn til er om det er moralsk riktig i henhold til andre som spiller, og om det er verdt det. Er jo bare et spill uansett :p

5033881[/snapback]

Dette er helt feil. Kjøp av gull utenfor spillet påvirker i aller høyeste grad økonomien. Det er grunnleggende økonomi du her prøver å snu på hodet.

Hvis 100 spillere spiller spillet på vanlig vis vil økonomien bli tilført en viss mengde penger. Denne totale mengden penger vil naturlig nok påvirke tilbud og etterspørsel på items, og derav prisene for alle de 100 spillerne.

La oss anta at disse 100 spillerne spiller 3 timer hver dag = totalt 300 timer daglig.

Så sier vi at det dukker opp 10 kinesiske farmere som spiller 16 timer hver dag = 160 timer daglig.

Nå er mitt eksempel en kraftig forenkling fordi vanlige spillere i liten grad bruker tiden sin til kun farming av penger, og derfor er sluttresultatet for den kunstig tilførte pengemengden mye større enn mitt eksempel viser.

300 timer + 160 timer = 460 - altså en dramatisk forskjell, og hvis vi nå sier at hver time verdsettes til 5 gold snakker vi om 300x5 gold = 1500 gold og 160x5 gold = 800 gold.

Din påstand er med andre ord at all verdens økonomer har tatt feil helt siden økonomifaget ble oppfunnet, og du påstår at en større pengemengde som ikke reflekterer reell verdiskapning ikke påvirker den totale økonomien.

Det er mildt sagt en temmelig drøy påstand du kommer med, og den er så feil så feil.

Så jo, kinesiske farmere (og alle andre som selger gull for ekte penger) er absolutt med og påvirker serverøkonomien i meget stor grad, i tillegg til at de mer eller mindre ødelegger den.

Med tanke på at Blizzard valgte en modell hvor WoW kjører på egne amerikanske servere, egne europeiske servere og egne asiatiske servere mener jeg klart at det ville vært en stor fordel om alle IP adresser utenfor Europa ble blokkert fra å spille på de europeiske serverne. Vår levestandard og vårt kostnadsnivå gjør det uansett ikke kostnadseffektivt for en europeer å farme gold, som så selges for ekte penger. For fattige fra Asia er situasjonen naturlig nok en helt annen.

5037073[/snapback]

Det du ikke forstår er at jeg tar utgangspunkt i at disse pengene er allerede skapt i realmet og det eneste som skjer da er at pengene går fra en person til en annen. Ja, du har helt rett. Hvis ingen hadde kjøpt penger fra internett i det hele tatt ville prisnivået vært lavere, men det er som å si at ingen laster ned musikk fra internett. Disse goldfarmerne finnes og at èn person kjøper 200g bidrar ikke direkte til en prisøkning, men indirekte kan det selvfølgelig diskuteres. Uansett vil prisnivået i en server stige etterhvert som folk spiller der, selvfølgelig hadde prisnivået økt saktere dersom det ikke hadde eksitert kinesere som skaffe penger for deg. Men ærlig talt, inse det: Det vil alltid finnes folk som gjør selger gull og det vil alltid finnes folk som kjøper det. Derfor vil ikke påstanden jeg først reverer til stemme. Prisene vil stige uansett om han kjøper penger over ebay eller ei. Det vil bare være en annen som kjøper pengene enn han. Tross alt er det en grunn til at de sitter 16timer daglig for å skaffe penger. Det er stor etterspørsel på de tjeneste de kineserne tilbyr. NEMLIG

5038175[/snapback]

Debatten dreier seg om det er ødeleggende for økonomien på en server at kinesiske farmere farmer gull, og ja, det er det. Pengene er ikke skapt av vanlige spillere, hvilket betyr at farmerne tilfører penger på unaturlig måte, og i unaturlige mengder. Hver eneste gull som kjøpes utenfor spillet påvirker selvsagt økonomien, og hvis du lurer på hvorfor anbefaler jeg at du eventuelt skaffer deg en bok om makroøkonomi. Det er det samme som om staten bestemmer seg for å trykke opp flere pengesedler for å betale økte kostnader, noe staten faktisk har forsøkt, og resultatet var naturlig nok katastrofalt.

Prisene på en server vil (hvis vi antar at det ikke hadde vært farmere) stige sakte, men sikkert opp til et visst punkt, for deretter å synke etter en viss tid.

Med kunstig innsprøytning av penger utenfra vil denne prosessen påvirkes og resultatet blir en kunstig økonomi som ikke reflekterer den "verdiskapningen" de vanlige spillerne står for.

Realistisk sett er det ikke lett å bli kvitt dette svineriet, men en god start ville i hvertfall være å ekskludere alle IP adresser utenfor Europa, og deretter ha innebygde systemer som i mye større grad sjekker overføring av penger mellom karakterer.

Og ja, hvis man blir tatt i å kjøpe penger eksternt er det stor fare for at kontoen blir stengt for godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...