JaRu Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Problemene vil ingen enda ta. Nå viser det seg at jeg har glemt å fjerne klistremerket på kjøleribba på vifta. Dette har nå smeltet utover ribba samt litt på prosessoren. Har dere noen tips om hvordan jeg kan fjerne dette. Kan jeg påføre evt. heatsink på cpu'en? Et annet spørsmål er hvordan skal heatsinken smøres på. Jeg har tydeligvis gjort det helt feil på en annen cpu/vifte, for etter få sekunder hørte jeg en ekkel lyd fra maskinen og vips, så var den prosessoren kaputt. Det begynte også å lukte brent. Har noen her tips om hvordan heatsinken skal smøres/føres på cpu/vifte? Et siste spørsmål, jeg klarte å ødelegge den midterste plastdingsen på sokkelen (socket A) som vifta/kjøleribba festes til. Kan dette repareres? mvh Jan Rune Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Angående det klistremerket som er smeltet: Tipper at det skulle gå å legge vifte/prosessor inn i en komfyr med S V A K varme til dette blir seigt og på tur til å smelte og deretter vaske med isopropanol eller liknende løsemiddel. Vær ytterst forsiktig!!! Angående heatsink: Går ut fra at du forveksler med kjølepasta. Heatsink er nemlig selve kjøleribba på vifta di. Du legger en LITEN dråpe kjølepasta på prosessorkjernen og smører den jevnt utover til du har dekket kjernen. Smell på vifta og det skal funke. Rart at en prosessor skulle ryke pga. kjølepasta? Den plastdingsen som er brukket på sokkelen tror jeg det blir vanskelig å fikse... Lukter nytt hovedkort her. Håper dette var informativt. :smile: [ Denne Melding var redigert av: knutivarr på 2002-08-22 09:45 ] Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Du mikser endel begreper her tror jeg... Det er ikke klistremerke, det er kjølepasta, tipper det er den rosa "lappen" med gummi på undersiden du snakker om. Resten skjønte jeg ikke... Lenke til kommentar
tk-428 Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Et annet spørsmål er hvordan skal heatsinken smøres på. Jeg har tydeligvis gjort det helt feil på en annen cpu/vifte, for etter få sekunder hørte jeg en ekkel lyd fra maskinen og vips, så var den prosessoren kaputt. Det begynte også å lukte brent. Har noen her tips om hvordan heatsinken skal smøres/føres på cpu/vifte? Ble anbefalt denne linken her på forumet en gang: http://www.articsilver.com/arctic_silver_i...nstructions.htm Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Klistremerket hadde grå farge. Når det gjelder kjølepasta (eller heatsink som jeg har bruke som benevnelse) så er dette en grå masse som fulgte med på en sprøyte med viften. mvh Jan Rune Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Har du lest denne kjølepasta guiden? Anbefales: http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Denne var informativ. Takk for tipset! Jeg håper at jeg iallefall kan redde den andre cpu'en med å prøve å fjerne den smeltede plasten. mvh Jan Rune Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Er det ikke en thermalpad du snakker om? Man skal være ganske distre for å overse den beskyttende plastikken, siden denne nesten alltid er påtrykkt advarseler osv. Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Det kan sikkert stemme det. Jeg trodde jeg hadde tatt av plasten på viften, men ble veldig usikker da jeg tok av viften og så denne grå teipen/massen som var påklistret vifte og prosessor. Det er forresten en AMD XP1600 prosessor. Kanskje noen vet om det er slik på denne prosessoren? mvh Jan Rune Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 23. august 2002 Forfatter Del Skrevet 23. august 2002 Beklager, jeg roter litt nå.. Det jeg egentlig vil frem til er om noen vet hvordan det skal se ut på undersiden av vifta (GlobalWin CBK58 "Super Silent" cpu-cooler SocketA/FCPGA (max 1.73GHz)) før den settes på prosessoren. På min vifte er det nå en slags grå tape/klistremerke. Har jeg glemt å fjerne noe, eller skal det være slik? mvh Jan Rune Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 under ribba skal det være rent metall (fjærn thermalpad med et kredittkort og vask) Om du har sølvgrå masse i en sprøyte, smøres den tynt på cpu. Om clipsfestet på socket er ødelagt kan en kjøpe ribbefester som bruker de to andre festene, evt. hullene i HK. Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Jeg tenkte at jeg skulle ta på kjølepasta på cpu'en, men mitt spørsmål da er om jeg må fjerne thermalpad'en fra vifta og det som har smeltet over på cpu'en, eller kan jeg legge på pastaen uten å fjerne. I tilfelle jeg må fjerne, hva bør jeg bruke for å få rengjort cpu og bunn av kjøleribbe? Vet at dette ble mye mas fra min side, men jeg vil bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt da jeg allerede har ødelagt en CPU. mvh Jan Rune Lenke til kommentar
vegge Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Har du virkelig ikke lest gjennom Goop-guiden? Les nøye en gang til! Der står alt du trenger å vite. Rens både CPU og kjøleribbe med f.eks. isopropanol. All termal pad skal av. Så følger du anvisningene i overnevnte guide og legger på et tynt lag kjølepasta! Lykke til! :smile: _________________ MSI GeForce 2MX400 64MB Creative SB 128 PCI Vibra Aopen CD-RW 20x/10x/40 Logitech Keyboard Deluxe Access [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-29 10:04 ] Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Quote: JaRu skrev (2002-08-29 09:31):Jeg tenkte at jeg skulle ta på kjølepasta på cpu'en, men mitt spørsmål da erom jeg må fjerne thermalpad'en fra vifta og det som har smeltet over påcpu'en, eller kan jeg legge på pastaen uten å fjerne.I tilfelle jeg må fjerne, hva bør jeg bruke for å få rengjort cpu og bunn avkjøleribbe?Vet at dette ble mye mas fra min side, men jeg vil bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt da jeg allerede har ødelagt en CPU.mvhJan Rune JA, du må fjerne thermal padden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå