Gå til innhold

CPU 70grader ved "svak" bruk

chrlod

Anbefalte innlegg

Har en ferdigbygget PC fra Netchop med AMD64 3500+ prosessor (ikke klokket), og Artic Cooling Silenser kjølevifte (som skal holde tom. AMD's 4000+ prosessor)

Når jeg spiller "enkle" spill som CS og World of Warcraft en stund (les: over en time) blir prosessoren veldig varm: 70 grader, og skruer seg av.

PC'en står heller ikke serlig trangt.

Noen som har en aning om hvorfor dette skjer, og eventuelt kan hjelpe meg å løse problemet..?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en ferdigbygget PC fra Netchop med AMD64 3500+ prosessor (ikke klokket), og Artic Cooling Silenser kjølevifte (som skal holde tom. AMD's 4000+ prosessor)

Når jeg spiller "enkle" spill som CS og World of Warcraft en stund (les: over en time) blir prosessoren veldig varm: 70 grader, og skruer seg av.

PC'en står heller ikke serlig trangt.

Noen som har en aning om hvorfor dette skjer, og eventuelt kan hjelpe meg å løse problemet..?

5030876[/snapback]

To muligheter, slik jeg ser det:

1. Kjøleribben er ikke korrekt festet.

2. Dårlig eller for lite kjølepasta mellom kjøleribbe og CPU.

Hvis det er Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC-modellen du har, så skal denne klare klart mer "jobbing" enn det du beskriver. Ta kontakt med Netshop for å reklamere, hvis du ikke har noen bekjente som er vante PC-byggere. Det bør være en smal sak å fikse dette.

Lenke til kommentar

Som sakt, ferdigbygget PC fra Netshop så jeg har knapt vert inni den.. Har heller lite erfaring inni PC'er. Regner med Netshop har tatt på kjølepasta ja. Får ikke løsnet CPU-vifta, noen sikerhetslåser jeg ikke har peiling på hvordan jeg får av.

Vil nødig bruge tid på å sende PC'en helt tilbake til Netshop for å få fikset problemet.. Mister jeg noen som helst garanti hvis jeg begynner å "fikle" inni PC'en?

Hva om det skjer noe galt mens jeg holler på?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Enten så sitter kjøleren for dårlig fast. Eller så kan det være BIOS som lyger om tempraturer. Det kan skje det også. Ta å kjenn på kjøleribba om den er varm. Er den bare lunken så ligger kanskje ikke feilen der.

Hvis det skulle vise seg at det er BIOS som lyger, så slå av funksjonen i BIOS som sier at PCen skal slå seg av når den blir så så varm.

Lenke til kommentar

CS og WOW er ikke akkurat enkle spill. Begge kjører loaden på CPUen min til 100% til jeg avslutter programmet.

Arctic cooling har aldri hatt produkter som utmerket seg. Bruker http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302128&cks=SER med en 120mm vifte. Idle TEMP er 28 grader. Stiger aldri over 40 ellers. Ribba er også veldig lett i forhold til størrelsen.

Har også 120mm vifter i front og bak, samt en 90mm i døren. Alt er koblet på en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306579&cks=PRL for minst mulig støy :)

Lenke til kommentar

Men en denne vifta som er godkjennt tom. AMD's 4000+ prosessorer brude jo holde min 3500+ prosessor til en grei idle temperatur.

Hvis ikkje noe er gjort feil da..

Bilder ligger i en post lenger oppe, hvis noen som har peiling kunne skjekket om vifta er rett montert.

Lenke til kommentar
Men en denne vifta som er godkjennt tom. AMD's 4000+ prosessorer brude jo holde min 3500+ prosessor til en grei idle temperatur.

Hvis ikkje noe er gjort feil da..

Bilder ligger i en post lenger oppe, hvis noen som har peiling kunne skjekket om vifta er rett montert.

5038756[/snapback]

Viften ser bra ut den, men størrelsen er vel på det minste laget syns nå jeg. Kjøleribben er så liten.

Godkjent er ikke et bevis på at den kjøler bra.

Prøv å ta på ribben i bruk, og sjekk om den er varm.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Kjøleren skal greit holde lavere temp. Det er ingen varm prosessor. Satser mye på at det er dårlig kontakt. Ribba er dessuten kjempeenkel å ta av. Under hendlene er det en liten plast-krok som dyttes inn mot sentrum av hendelen, som deretter bare løftes opp. Les monteringsinstruksjonene og fest ribba på ny.

Kom på en ting. Dette er vel en av de teite temp-følsomme viftene ? Sjekk med Everest at den surrer på riktig hastighet...

Endret av RulleRimfrost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...