ofaltins Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei! Er meget ydmyk i det jeg stiller dette spørsmålet, i og med at det for meg virker som et problem mange flere sikkert har hatt før meg og sikkert blitt spurt om i forumet før.. Men jeg har søkt litt rundt, men enda ikke funnet noe som passer min problemstilling.. Så, med det sagt, til problemet: Fikk nettopp min nye Seagate Barracude 250gb HDD i hus. Denne skal brukes som boot disk til OS. For å få innstallert Windows XP på måtte jeg koble ut den gamle PATA disken min. Så lenge sistnevnte disk er frakoblet booter pcen fint fra den nye SATA disken. MEN, med én gang jeg kobler til den gamle PATA disken min prøver pcen å boote fra denne, og ikke fra SATA disken. SATA blir funnet i bios, men det går ikke an å sette den som boot device! Setter stor pris på all hjelp som kan hjelpe meg i å beholde SATA disken som OS disk, og den gamle PATA disken som lagringsplass for filmer og musikk.. Lenke til kommentar
Tor-K-El Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Det første du må gjøre er å sette P-ATA disken som slave. Koble Pata disken på IDE channel 2. Tipper du har et Intel 875 eller 865 hk. Hvis så, må du inn i bios og velge at du skal ha både sata og pata. Sett sata til first channel. Disse valgene skal ligge under 'integrated perhepials' mener jeg. Start på nytt og gå inn i bios en gang til. Sett sata disken som boot device og lagr. Hvis du har et annet chipset kan det være andre ting du må gjøre. Lenke til kommentar
ofaltins Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Det første du må gjøre er å sette P-ATA disken som slave. Koble Pata disken på IDE channel 2. Ok.. Hva vil IDE channel 2 si? Er dette den andre fysiske IDE kontakten på hovedkortet? Eller vil det si å sette en jumper på PATA HDD'en slik at den står som slave? Har ikke sjekket enda, men hvis jeg ikke tar helt feil, så tror jeg CDrom og DVDbrenner står på IDE channel 2 (i den forstand at det er den fysiske kontakten på HK vi snakker om) Tipper du har et Intel 875 eller 865 hk. Hvis så, må du inn i bios og velge at du skal ha både sata og pata. Sett sata til first channel. Disse valgene skal ligge under 'integrated perhepials' mener jeg. Start på nytt og gå inn i bios en gang til.Sett sata disken som boot device og lagr. Hvis du har et annet chipset kan det være andre ting du må gjøre. 5030831[/snapback] Jeg har et Asus K8N-Deluxe socket 754 hovedkort. Kan ikke se at jeg finner noe som ligner på 'integrated perhepials'.. Hadde vært fint om du kunne utdypet litt, gitt de nevnte forutsetningene Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) ... Kan ikke se at jeg finner noe som ligner på 'integrated perhepials'.. Det heter "Onboard device" i din BIOS. Side 2-19 i manualen. AT IDE disk vil boote første gang du kobler den til er helt normalt, du må bare bytte om boot rekkefølge. Du har jo en ganske avansert boot meny i BIOS. Siden du faktisk får bootet når du har kun SATA disken tilkoblet så er det jo bare å sjekke i BIOS hva bootrekkefølgen er. Etter at du har koblet til IDE disken vil det ha forandret seg, så du går bare inn og setter HD device til det slik det var. Kan være lett å gå seg bort i BIOS. Endret 19. oktober 2005 av hårek Lenke til kommentar
ofaltins Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Kan være lett å gå seg bort i BIOS. 5031770[/snapback] Hehe.. Takk for forståelsen Fant det ut nå ja! Måtte bare skifte 1st harddisk drive til min nye SATA disk! Dermed kom den opp i boot device menyen! Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Tor-K-El Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Flott at du fikk det til. Bomma litt på chipsete ditt ja ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå