Aldebaran_ Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Har ei eldre maskin med Win98 som jeg vil ha i nettverk med de andre maskinene som har XP Pro. Bruker ADSL Er det noen spesielle hensyn som må tas? Har prøvd det meste av valg og muligheter i konfig. av nettverket, men det det nytter ikke å få kontakt med nettet. Hva er nødvendig å ha med for TCP/IP? Finnes det ei god oppskrift som noen har link til? Lenke til kommentar
Jubelsau Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=247648 Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=247648 5030578[/snapback] Dette er vel mer tiltenkt XP og ikke Win98? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Per def. er det likt. Du skal sørge for at driverne til NIC er installert, at TCP/IP er aktivert for dette, og at det står til automatisk IP-mottak. Du kan sjekke hvordan IP du mottar med programmet "WINIPCFG" Lenke til kommentar
Konge Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Var det ikke noe med at man måtte ha Win98SE . Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Var det ikke noe med at man måtte ha Win98SE . 5032674[/snapback] Nei, det stemmer ikke. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Var det ikke noe med at man måtte ha Win98SE . Dersom du skal ha Win98 og WinXP til å snakke sammen så må du gjøre noe ekstra enn de sier her! 1. I WinXP har du en funksjon som heter Installer et hjemmenettverk eller et lite kontornettverk. Dette finner du som regel i venstre meny enten i Min datamaskin eller i Mine Nettverkssteder. Trykk på den og følg det den sier. På slutten spør den om du har flere maskiner som trenger disse instillingene, og om du trenger instillingene. Her merker du av for å bruke en formatert diskett. Og trykker finish! 2. Når punkt 1 er gjort, tar du disketten å setter i Win98 maskina og kjører fila, starter maskina på nytt og følger det som skjer på skjermen. Starter på nytt og du skal kunne prate. Du må selvfølgelig også sette IP eller at maksinene får IP via DHCP! Endret 20. oktober 2005 av miXer Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Var det ikke noe med at man måtte ha Win98SE . Dersom du skal ha Win98 og WinXP til å snakke sammen så må du gjøre noe ekstra enn de sier her! 1. I WinXP har du en funksjon som heter Installer et hjemmenettverk eller et lite kontornettverk. Dette finner du som regel i venstre meny enten i Min datamaskin eller i Mine Nettverkssteder. Trykk på den og følg det den sier. På slutten spør den om du har flere maskiner som trenger disse instillingene, og om du trenger instillingene. Her merker du av for å bruke en formatert diskett. Og trykker finish! 2. Når punkt 1 er gjort, tar du disketten å setter i Win98 maskina og kjører fila, starter maskina på nytt og følger det som skjer på skjermen. Starter på nytt og du skal kunne prate. Du må selvfølgelig også sette IP eller at maksinene får IP via DHCP! 5033835[/snapback] - Har nå prøvd forslaget ditt, men fortsatt ikke mulig å få maskina på nettet. - Bruker automatisk IP - Ping av annen maskin går greit - Hvis jeg prøver å 'stjele' tildelt IP over til annen maskin kommer beskjed om det på skjermen, så nettet/kabel maskin-svitsj fungerer jo. - Er det noen trikse settinger jeg ikke får med i oppsettet? - Hmm... merkelig - Flere forslag mottas med takk..... Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Enkelte versjoner av 98 har noen glipper i start av tcp/ip. Om dette er tilfelle, vil det hjelpe å gå inn på egenskaper for nettverk, åpne egenskapene for tcp/ip og deretter trykke 'Ok'. Maskinen jobber litt og er så på nett. Det er snodig, og vet ikke hvorfor. Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Enkelte versjoner av 98 har noen glipper i start av tcp/ip. Om dette er tilfelle, vil det hjelpe å gå inn på egenskaper for nettverk, åpne egenskapene for tcp/ip og deretter trykke 'Ok'. Maskinen jobber litt og er så på nett.Det er snodig, og vet ikke hvorfor. 5392891[/snapback] Kan nå se maskina(#3) under MS-nettverk på #1, men ikke på #2. Kan fortsatt ikke finne nettet fra #1 når jeg klikker på navnet i MS-nettverk (feilmelding kommer) for å se diskinnhold på #3 (disken er delt). Ser ikke #1 og#2 på den gamle 98-maskina (#3), andre maskiner. Må ha flere gode forslag.... problemet lar seg løse men hvordan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå