Marious Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Da jeg skulle koble til min Freecom (80gb) eksterne harddisk her om dagen så virket den plutselig ikke lenger.. den reagerer ikke når jeg skur den på. lyset på strømadapteren lyser, men det er alt. Den inneholder 3 år med fotografier og grafisk design arbeider så det er krise om dette går tapt. Var på elkjøp idag, men der sa de bare at alt de kunne tilby var en ny harddisk, uten at de ville redde filene for meg. Hva gjør jeg nå? Setter stor pris på alle svar! Lenke til kommentar
ofaltins Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei. Etter et raskt søk på Google fant jeg bl.a. disse lenkene: Informasjon om Data Recovery: http://www.ibas.no/datarekonstruksjon/diy-data-recovery Eksempel på firma som utfører data recovery: http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/c-lab/1969780120.htm Google er din venn! Lenke til kommentar
Marious Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei. Etter et raskt søk på Google fant jeg bl.a. disse lenkene: Informasjon om Data Recovery: http://www.ibas.no/datarekonstruksjon/diy-data-recovery Eksempel på firma som utfører data recovery: http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/c-lab/1969780120.htm Google er din venn! 5030776[/snapback] takk for svar! Men tror kanskje du misforsto situasjonen litt. Problemet er at den eksterne harddisken ikke vil skru seg på. Det er ikke filene som er borte. Mulig det er noe galt med strømforsyningen. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 skru ut hardisken og koblle den på dem innterne kontaktene i pc din Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 om du får en ny disk oss elkjøp så kan du spøre pent om du ikke kan få beholde den gammle. Da kan du prøve å skifte ut kretskorte fra den nye til den gammle. Men det må jo være identisk disk da. Er blitt gjort og diskutert en rekke ganger dette her på forumet. For ofte når disken er 'død' på denne måten så er det elektroniken som har tatt kveld mens det mekaniske og selve disken er like hel og fin! Du finner sikkert et elektroverksted el. som kan utføre denne oprasjoenen for deg kjapt og ikke for dyrt om du ikke ønsker å gjøre det selv (ut i fra det jeg har sett på diskene så skal dette være rimlig enkelt å gjør). Skaff deg en helt 110% lik disk og prøv! Lykke til! Ps. IBAS fikser nok dette glatt, men det koster også flesk... Lenke til kommentar
Marious Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 skru ut hardisken og koblle den på dem innterne kontaktene i pc din 5032192[/snapback] Dette høres jo litt enklere ut enn å bytte kretskortet. Men som jeg forsto det ut i fra et annet topic på dette forumet, så kan jeg ikke være 100% sikker på at disken inni har mulighet for å bli koblet til pcn? I det andre tilfellet jeg snakker om ble det sagt at vedkommende kunne være 99% sikker på at disken hans kunne kobles til pcn hans fordi den var på over 120gb. Min er bare 80gb. Kan noen forsikre meg om at disken kan kobles til pcn? Vil ikke fjerne waranty seal merket dersom jeg ikke er sikker på dette. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 skru ut hardisken og koblle den på dem innterne kontaktene i pc din 5032192[/snapback] Dette høres jo litt enklere ut enn å bytte kretskortet. Men som jeg forsto det ut i fra et annet topic på dette forumet, så kan jeg ikke være 100% sikker på at disken inni har mulighet for å bli koblet til pcn? I det andre tilfellet jeg snakker om ble det sagt at vedkommende kunne være 99% sikker på at disken hans kunne kobles til pcn hans fordi den var på over 120gb. Min er bare 80gb. Kan noen forsikre meg om at disken kan kobles til pcn? Vil ikke fjerne waranty seal merket dersom jeg ikke er sikker på dette. 5033866[/snapback] Du vet vel om det er en 3,5" ELLER EN 2,5" DISK i den exsterne frecomen din. er det en 3,5" så er det vell vanlige ide kabler der og vanlig psu kobling. en annen ting er vis det er HD som er gåen da Hjelper det svert dårlig med de fleste hjemmebaserte prøving og feile metoder. D a sier jeg bare et navn med gru IBAS. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 De eksterne Freecom-diskene er vel kun i 3,5"-formatet så vidt jeg vet. Dessuten, hvis denne er et par år gammel så fantes det ikke så store 2,5" disker som 80GB. Freecom-kabinettet er bare en boks som det er montert en helt vanlig IDE harddisk inni. Dvs. at det ikke er noe problem med å koble den til inni en vanlig PC. Forutsetningen er selvfølgelig at du har tilkoblinger nok og at PC'en ikke er steingammel (pre. 1999). Jeg vet ikke om freecom-kabinettet lar seg åpne så enkelt og om du må bryte noen forseglinger, men det finner du nok ut av. Hvis Elkjøp viser litt service (noe jeg absolutt tror de gjør) så får du nok en ny disk etter å ha vis frem at den du har ikke fungerer lengre og kvittering, uten å måtte levere inn den som er ødelagt. Hvis ikke elkjøp kan gi deg denne servicen så bør du heller prøve å få ut innholdet av disken først, enten selv eller ved hjelp av IBAS, før du går tilbake med disken til Elkjøp igjen og ber om reklamasjon. Ikke for å strø salt i såret, men jeg regner med at du har lært en og annen ting angående backup... Lenke til kommentar
Marious Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Tusen takk for gode og utfyllende svar! Kommer til å kontakte Elkjøp nok en gang for å høre om jeg få beholde den gamle selv om jeg får ny. Går de ikke med på dette vil jeg bryte "waranty sealen" og ta ut disken. Nok en gang, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå