Gå til innhold

Hvorfor ikke høyere oppløsning på "vanlig" lcd?

Sti4n

Anbefalte innlegg

Er litt halvblank på skjermer, men jeg lurer på hvorfor det ikke er høyere oppløsning på lcd skjermer når bærbare 17" kan ha 1920*1200, og "vanlige" 17" og 19" har "bare" ha 1280*1024?

Regner med at responstiden på skjermer på bærbare ikke er noe bra?

Hadde jo vært digg med 1920 på vanlig lcd skjerm.

dette gjelder jo også hdtv skjermer, disse kan jo også da få høyere oppløsning enn det de har nå, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det kan ha noe å gjøre med at man sitter nærmere en bærbar skjerm.

Det er ikke sikkert det er mange som vil ha små skjermer med høy oppløsning og små pixler. Teksten blir jo så liten at det blir vansklig å lese. Eldre folk ønsker seg større pixler.

Men dette kommer nok til å forandre seg om noen år, når man selv kan velge dpi. Dette er en av forbedringene i Windows Vista. Da kan man f.eks. selv velge størrelsen på ikoner uavhengig av pixelstørrelse.

Lenke til kommentar

Jeg syns og at f.eks. en 17" med 1600x1200 kan bli for mye i f.eks. spilling. Med mindre man klistrer seg totalt inntil skjermen så blir det ganske bortkastet å rendre bildet i 1600x1200 i stedet for 1280x1024. Til surfing osv. så kunne jeg gjerne tenkt meg høyere oppløsning, men som hårek sier så blir muligens teksten for liten for noen da. Det er ikke alt som skaleres like bra i XP, så selv om man kan øke font størrelsen så kan man enda oppleve problemer pga. for høy oppløsning. Vista endrer forhåpentlig vis det totalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...