Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gbit-nettverk med ca. 40 brukere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare en kabel mellom svitsjene... Høres rart ut, men ok. Da vil vi vel oppleve at alle brukerne på en svitsj vil få ganske bra hastighet seg immelom, men skal man overføre på tvers av svitsjene blir det ikke fullt så bra?

*Ønske seg 48-porter til jul*

5035570[/snapback]

Men én kabel mente jeg 1 stk. pr. uplink for hver switch og det er vel ikke så uvanlig? :) Nå har jo trunking vært nevnt og det vil hjelpe en del å sette noen porter i hver switch til nettopp dette. Da er vi igjen inne på det med management, men dere har sikkert kjøpt inn utstyret allerede?

Når det kommer til ytelse så nevnte Crzy_T hva som kan skje. Altså hvis nettverket er som clvn tegnet ( A <-> B <-> C ) kan ytelsen bli en del dårligere hvis man skal overføre noe mellom kantswitchene (f.eks. A -> C ). Jeg mener fortsatt at det blir et greit oppsett bare dere ordner trunking og en noenlunde bra switch i midten. Hva med å låne noe utstyr hvis det blir for dyrt? Kanskje få med noen som kan sette det opp også? Det er kanskje lettere sagt enn gjort?

Og selv uten trunking må man jo spørre seg om hvor stor belastning det alternative nettverket deres får med tanke på at brukerne vil mest sannsynlig bruke mesteparten av tida på å leeche fra tg's nett ;) (med forbehold om virus, ormer og annet fint)

Lenke til kommentar
Hva med denne 48 porteren på shg?

http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=240367

5600 kr. Den blir litt dyrere, men sparer dere for utrolig mye jobb. Send en mail til SHG og spørr om de kansje kan sponse dere litt ?

Ops, trodde det var 48 porter med gigabit, men det var jo bare uplinken

jeg så litt på den switchen og må desvere skuffe deg, den er bare 48port 10/100mbit og 2stk 10/100/1000mbit

står i klar text på :

her på 3com sin webside, legg merke til koma spm står mellom: Ports: 48 autosensing 10BASE-T/100BASE-TX, two 10BASE-T/100BASE-TX/1000BASE-T

hvis du skal ha 48porter så koster den nok ca 30-40k for simpel verjson.

her er dell sin:

her

dlink

her

men fant en billig 48porter som er 1000 på alle porter

netgear sin switch men men 750$ var det ikke så ille

dlin til nesten samme prisen 745.29 , men du må legge på moms(25%) og frakt

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
Zenit: Dette nettet vil ikke være koblet til TG-nettet så vi trenger ikke tenke på det.

5368593[/snapback]

Jeg vet det, prøvde bare å spekulere over hvor mye belastning deres nett kommer til å få. Jeg antok at det alternative nettet deres vil ikke ha maks belastning hele tiden fordi folk også bruker tg-nettet.

Men som Crzy_T nevnte, sponsing er kanskje ordet for utstyret her blir fort dyrt. Dere kan jo tilby et svært banner med "Gbit rekka sponset av [vår kjære sponsor]" :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bare for å svare på den andre posten i denen tråden, fiber uplink er ikke nødvendig.

Den beste løsninga er å få tak på en 48porter så kan alle bare koble seg til og er tg crew snille så kan de årne så dere kan bruke gb uplink mot ene litt større svitsjen dems.

Ikke no kluss med noenting bare tut og kjør.

cat5e holder i massevis for gbe, ikke kast bort penger på å kjøpe dyrere og fancye kabler, bare pass på at kabelen er hel og uten skader.

vlan er bortkasta, trunk er jo en veldig vid betegnelse og er ikke nødvendigvis det som kreves for å kjøre flere kabler sammen i uplink.

Det er alltid best å kable nettverk sånn.. om det er flere svitsjer som må til:

1---ut til tg nettverket, servere osv.

/ \

2 3

Å ha en server til å styre trafikken er en dårlig ide.

På jobben har vi flusst med svitsjer som duger til dette formålet som bare ligger og slenger spesielt rundt ved påske tider, så å kontakte diverse firmaer og høre om man kan få lov til å låne en i påsken mot f.eks å ha en banner tror jeg absolutt dere skal satse på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Zenit: Dette nettet vil ikke være koblet til TG-nettet så vi trenger ikke tenke på det.

5368593[/snapback]

Vil ikke GB-nettverket kobles opp mot kjernen i selve TG-nettverket(hvor det er 10/100 linje)??

Vil det si at vi må ha med oss et nettverkskort ekstra for oppkobling mot 10/100 nettverket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...