Gå til innhold

Eizo FlexScan L565

Verberate

Anbefalte innlegg

Sitter her og stirre på den nye 17" LCD skjermen min.

Den er desidert bedre en den kjipe 15" skjermen med innebygd vindfilter som jeg har sittet med siden grønnfargen på 17" min døde.

Men...jeg får litt vondt i hodet. Kan være noe annet, men jeg lurte på om det var noen andre som har opplevd det samme med LCD skjermer.

Og, er en god 17" LCD bedre enn en god 19" CRT? Eller..? Bør jeg benytte meg av angrefristen (for den gjelder vel for demoprodukter også?) Kanskje kjøpe en 19" CRT med flatt bilderør istedet?

Anybody?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kanskje stille ned lysstyrken litt.

let litt i skjermmenyen og finn srgb og sett skjermen på den instillingen. Da blir bildet litt mindre ekstremt.

På min l365 så: meny -color Management og color mode.

velg mellom custom og srgb

Jeg har min på srgb og bildet blir ikke så hvitt og knallsterkt.

Lenke til kommentar

Det hjalp veldig. Måtte bare skru ned rødfargen litt.

Klarte faktisk også å stille inn sånn at teksten ikke er ujevn, nå er den bare jevnt over litt uklar.

Mye bedre.

Prøvde å se på vcd (dat-fil) i Windows Media Player, men da jeg skulle se den i full skjerm (alt + enter) fikk jeg svart skjerm og en error melding om at det var i 75Hz. (Dårlig norsk setning..men,men.)

Når jeg prøvde nå kom det litt svidd lukt, men så fant jeg ut etterhvert at det var noen naboer som hadde svidd en kake eller no'. :lol:

Funker kjempe bra det her!

Utrolig digg å se film på!! :grin:

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

All ny data lukter fabrikk og plastikk/metall.

Har hatt lian li kabinett i snart 2 månede og det lukter faktisk ny data enda.

Det du kan gjøre i tillegg til å sette på srgb er å sjekke at skjermen er installert i windows versjonen du bruker. Dette er med på å gi de egenskapene som skjermen din skal ha inkl. refreshraten som med meg er maks 72. Kjører den på 60 for er ingen forskjell med meg uansett.

Sjekk også kontakter at de er godt inni og bruker du ike dvi kabel vil jeg annbefale kjøp av dette ved neste webshop bestilling. Med meg forbedret bildet seg drastisk til det bedre. Kanskje ditt bilde blir bedre og?

lykke til og be naboen ikke svi maten neste gang..

Lenke til kommentar

Jeg tror det er den gamle skjermen som er installert på PC'n min..det har vel sikkert noe å si.

Men det luktet utrolig rart ute da jeg gikk til jobb den dagen, så det var nok noen som hadde svidd litt mer enn bare maten sin. :roll:

Ble bare litt stressa siden det var det som skjedde før den forrige skjermen min røk.

Fant uansett ut at Komplett kunne få tilbake skjermen siden det var over 13 døde pixler på den. Verdien synker jo til under halvparten når det skjer, og da var det litt dyrt å betale 7'500,- for den.

Jeg kommer til å savne den. Plutselig skjønner jeg verdien av å ha en skjerm som er bra på 2D.

Men, men, den er jo ikke verdt mer enn 2'000,- nå.

Akk ja, men jeg kommer definitivt til å skaffe meg en LCD skjerm en gang senere.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker en god 19" CRT. Spørs hva du er ute etter.

En god CRT(sett i forhold til LCD):

+:

-Bedre kontrast

-Bedre lysstyrke

-Bedre på grafikk

-:

-Jævlig stor

En god LCD(sett i forhold til en god CRT)

+:

-Liten og kul

-Bedre enn CRT på textbehandling

-:

-LCD teknologien har forsatt litt etterslep på bildet og egner seg derfor ikke så bra til bevegelige bilder som en god CRT.

-kontrast

-lysstyrke

Så hvis jeg skal ha en skjerm til jobbsammenheng(Word,Excel osv) ville jeg ha valgt en LCD. I tillegg får jeg plass til andre ting på skrivebordet.

Hjemme derimot hvor jeg skal bruke skjermen til spill og multimedia applikasjoner ville jeg ha valgt en CRT skjerm. CRT gir bedre dybde i bildet pga. god kontrast og lysstyrke. I tillegg blir ikke bildet forvrengt når jeg kjører lavere oppløsning på hele skjermen.

P.S.

De store grafikkartistene på Silicon Graphics, og Industrial Light & Magic bruker CRT når de skal lage effekter til Hollywood filmene.

P4 [email protected]

Samsung Rdram PC800@PC1066

Abit TH7-II Raid (modifisert)

Swiftech MCX-4000

nVIDIA GeForce 4 Ti 4600 321/734

Turtle Beach Santa Cruz

Sony 19" Trinitron

[ Denne Melding var redigert av: SmyGen på 2002-08-24 16:53 ]

Lenke til kommentar

Uansett om du vil ha en crt som er bedre en en eizo l575 så må du nok opp i sony og eizo crt klassen. (Rundt 5000 for en god 19")

du vil ikke få bedre eller like bra bilde med en 19" til 3000 for det har jeg ved siden av min eizo l365 og hverken fargestyrke og dybde, klarhet osv. er på langt nær like bra.

Selv om jeg nå har justert crt skjermen så bra jeg klarer har den ikke like bra bilde og kvalitet.

så om du vil ha crt så kjøp en dyr og god en, men jeg holder fortsatt en knapp på lcd da jeg ikke har noen problemer med hverken spilling, film, 2d osv.

Og de som sier at dette er et stort problem kan ikke testa lcd skjermer i senere tid.

Har gått noen timer med både morrowind, colin 2, serious sam 1 og 2 + photoshop,3dstudio og andre.

LCD er konge på begge i alle fall til mitt bruk som er en 6-7 timer foran skjermen daglig.

Eneste ulempen med lcd er at du er fastlåst til en oppløsning som er somregel 1024*768 for en 15" lcd og 1280*1024 for en 17". Endre på dette og bildet blir lite bra.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt veldig glad i denne skjermen. Den er utrolig behagelig å se på. Bruker den jo mest til tekst og til å lage musikk.

Kommer nok ikke til å bli helt fornøyd med en CRT skjerm nå. Gruer meg til å måtte stirre på bilder som flimrer igjen <-SUKK-> :sad:

Men det er jo tross alt lenge siden jeg hadde en ny CRT. Faktisk når jeg tenker over det tror jeg at jeg aldri har hatt det...hmm...

Har alltid arvet skjermer av min nørde bror.

Han sa forøvrig at det egentlig holdt å kjøpe en 19" til 2'500,- siden kvaliteten er blitt jevnt over så bra nå. Det stemmer jo forsåvidt. Jeg har som sagt aldri vært bortskjemt når det gjelder skjermer.

Bør jeg heller levere skjermen til Eizo enn Komplett?

Eller? Hva bør jeg egentlig gjøre?

Har også litt dårlig samvittighet for at jeg brukte så mye penger på den akuratt nå, så det spiller jo litt inn.

Men den er sååå fin!

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer forsåvidt at LCDene begynner å bli bra, men den er ikke på høyde med en Sony til 5000 når det gjelder kontrast og lysstyrke. Det stemmer at en bra 19" CRT ligger på ca. 5000. Tilsvarende LCD på samme pris er ikke i nærheten engang. Men som sagt spørs det hva man skal bruke det til. Til grafikk er i hverfall CRT bedre. Filmmer??? med 120Hz ser jeg i hvertfall det ikke.

Uansett er dette en spørsmål om smak og behag. Kjøp det som dere synes er best. Poenget er at man blir fornøyd.

P.S.

Ja, jeg har prøv en ny LCD av EIZO. Jeg bruker en selv på jobb.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-24 18:14, Winnie Da Puhman skrev:

Jeg har blitt veldig glad i denne skjermen. Den er utrolig behagelig å se på. Bruker den jo mest til tekst og til å lage musikk.

Kommer nok ikke til å bli helt fornøyd med en CRT skjerm nå. Gruer meg til å måtte stirre på bilder som flimrer igjen <-SUKK-> :sad:

Men det er jo tross alt lenge siden jeg hadde en ny CRT. Faktisk når jeg tenker over det tror jeg at jeg aldri har hatt det...hmm...

Har alltid arvet skjermer av min nørde bror.

Han sa forøvrig at det egentlig holdt å kjøpe en 19" til 2'500,- siden kvaliteten er blitt jevnt over så bra nå. Det stemmer jo forsåvidt. Jeg har som sagt aldri vært bortskjemt når det gjelder skjermer.

Bør jeg heller levere skjermen til Eizo enn Komplett?

Eller? Hva bør jeg egentlig gjøre?

Har også litt dårlig samvittighet for at jeg brukte så mye penger på den akuratt nå, så det spiller jo litt inn.

Men den er
sååå
fin!

Jeg har hatt en Eizo L565 skjerm siden slutten av mai. Det er ikke en eneste død pixel på den. Tror nok du var max uheldig med din skjerm. Jeg vil anbefale at du sender skjermen tilbake til Komplett og får ny L565 på garantien. Du kommer garantert ikke til å angre på det.

Lenke til kommentar

Den 2002-08-24 19:31, oyvinder skrev:

Har ett par spørsmål angående l565.

1. Følger det med dvi kabel ?

[*]Nei, det må du kjøpe i utenom.

2. i oppløsningen 1280*1024, blir alt så smått i windows at man bør øke font / icon størrelsen ?

[*]Jeg har den i 1280*960 for å kunne benytte meg av smoothing, (synes bildet er bedre da,) men da jeg hadde den i 1280*1024 var ikke det noe problem.

Litt lite ble det, men ikke så mye at det var nødvendig med større ikoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...