Gå til innhold

Redusere støy på bærbar - nedklokking?

jdmonstad

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en bærbar pc som støyer noe forferdelig (Pentium 4 prosessor). Av den grunn kan jeg ikke bruke denne på forelesninger o.l.

Det jeg lurer på er:

- Er det mulig å klokke ned maskinen slik at viften ikke går kontinuerlig?

- Er det andre endringer som er mulige for å redusere meget plagsom viftestøy?

Mvh

Jon D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk på ClockGen og nedklokk prosessoren litt. I tillegg kan du sjekke hva som går i bakgrunnen av prosesser som tar kraft, og således generer varme.

Om det ligger mye som koker i bakgrunnen kan det være at det gjør litt, men det er desverre ingen automatikk i nedklokkingen slik som AMD har.

Sjekk også hva som ligger av kjølepasta under kjøleren, kan hende at det er dårlig kontakt, og at du bør bestille litt Artic Silver, som har meget gode termiske egenskaper. Den finner du hos de fleste webshopper. Da vil viften jobbe mer effektivt, og derfor snurre mindre...

Start der, og så skal du se at det kanskje hjelper!

Lenke til kommentar

Ja, den støyer virkelig forferdelig mye. Viften går konstant, høyt. Og dersom jeg tar i bruk mange programmer samtidig støyer den ennå mer.

Takk for godt svar tore_v1. Men har noen spm:

Du sier "...og nedklokk prosessoren litt." Hva legger du i litt her? Jeg har lite erfaring med å klokke ned/opp prosessorer.

Et annet spørsmål er jo: Hva må ligge å kjøre i bakgrunnen og hva kan fjernes? Jeg mistenker at noe tar opp mye kraft, men jeg tør ikke fjerne noen.

Et tredje spørsmål kan være: Hvordan finner jeg den føleren du nevner?

Tusen takk for all hjelp!

Mvh

Jon D.

Lenke til kommentar

Pentium 4 er ugreit på laptop siden noen av de kjerne trekker mye strøm og derfor varmer de( bruker mye watt). Om det da er lurt å klokke ned med tanke på å ødelegge cpu om den blir for varm er ikke lurt.

Du kan også klokke ned cpu, men det spørs hva slags brikke teknologi du har?

Vet du det? Har du Centrino? Om du har det kan du bruke CHC(Centrino Hardware Control) til å klokke ned med.

Går det mye i bakgrunnen kan samtlige spyware scans og virus scans hjelpe.

Trykk "Ctrl-alt-del" og sjekk etter.

Endret av darkz
Lenke til kommentar
Pentium 4 er ugreit på laptop siden noen av de kjerne trekker mye strøm og derfor varmer de( bruker mye watt). Om det da er lurt å klokke ned med tanke på å ødelegge cpu om den blir for varm er ikke lurt.

Vet du det? Har du Centrino? Om du har det kan du bruke CHC(Centrino Hardware Control) til å klokke ned med.

Går det mye i bakgrunnen kan samtlige spyware scans og virus scans hjelpe.

Trykk "Ctrl-alt-del" og sjekk etter.

5035757[/snapback]

Kan man ha centrino og p4 samtidig? Trodde alt som hadde centrino-merket var PM.

AtW

Lenke til kommentar

Vet du det?...

5035757[/snapback]

Også klokke ned cpu?

Hva ellers skal han klokke ned?

Er det vifta du tenker på?

klokkefrekvens må da forøvrig henge sammen med strømforbruk og varme? Det er vel det som er hele hensikten med nedklokk?

Trådstarter: les deg opp på nedklokking...og fortell hvordan det går etterhvert.

Jeg mener, denne tråden vil jeg gjerne sjekke innom igjen. Jeg lurer på hvordan du får løst problemet

Vh

Endret av vetahutt
Lenke til kommentar

Vet du det?...

5035757[/snapback]

Også klokke ned cpu?

Hva ellers skal han klokke ned?

Er det vifta du tenker på?

klokkefrekvens må da forøvrig henge sammen med strømforbruk og varme? Det er vel det som er hele hensikten med nedklokk?

Trådstarter: les deg opp på nedklokking...og fortell hvordan det går etterhvert.

Vh

5035984[/snapback]

Det beste er vel å volte ned CPUen, men for å få til det så man vel klokke ned...

AtW

Lenke til kommentar
Volte ned CPUen vil si?

Som dere sikkert forstår så er ikke klokking min sterke side!

5036021[/snapback]

I biosen kan du sette ned "core voltage" på CPUen, dvs at du gir mindre volt til CPUen, dette fører til mindre effektforbruk. Men ikke alle CPUer takler det, og du må som regel sette ned klokkefrekvensen for å få det til å virke. Jeg har ikke gjort det selv, men tror det finnes noe software som kan hjelpe. Du kan sikkert søke etter det.

AtW

Lenke til kommentar

En ting som ofte funker er å bytte ut evt thermal pad med arctic silver 5. Hender at du kan få så mye som 10 grader kjøligere cpu av det.

Anbefaler å skru opp maskinen å se om du kan få gjort dette.

Men vær oppmerksom på at garrantien sannsynligvis ryker viss du gjør dette.

Lenke til kommentar
En ting som ofte funker er å bytte ut evt thermal pad med arctic silver 5. Hender at du kan få så mye som 10 grader kjøligere cpu av det.

Anbefaler å skru opp maskinen å se om du kan få gjort dette.

Men vær oppmerksom på at garrantien sannsynligvis ryker viss du gjør dette.

5036236[/snapback]

10 grader? Det er jo ganske oppsiktsvekkende, har selv aldri opplevd noe i nærheten av dette, men det er kanskje mulig om det er noe mer eller mindre galt fra før.

AtW

Lenke til kommentar

Heisann!

Her er to ting du kan gjøre:

1. trykk alt,ctrl,del---> prosesser, stort bilde---> sreenshot (knappen over insert) kopier inn på paint (eller et annet tegne/redigeringsprogram) og lagre som XXX.jpg. Legg deretter bildet ut her på hw.no så skal jeg si hvilke prosesser du kan stoppe midlertidig og for alltid!

2. Mulig du kan klokke ned via BIOS. du kommer inn i BIOS ved å trykke DEL når du skrur på pcen. Her må du nok lete litt selv etter FSB/multiplutor (elle hva det nå heter det tallet FSB ganges med) og volter på CPU og RAM! Still disse ned etter behov, selvfølgelig, hvis det fungerer. Her kan du også finne temp på system og CPU (alt under 45 ide er greit)

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar

Sannsynligvis vil det være vanskelig å klokke ned via bios, jeg kan eksempelvis ikke gjøre det i bios på min FS Amilo, og jeg må bruke ClockGen om jeg skal justere FSB.

Jeg holder en liten knapp på det ATW sier, at du må volte ned, og klokke ned cpu, dette vil være det mest effektive, såfremt kjøleren til cpu sitter skikkelig. Hva slags laptop er det? Hjelper litt, om det er noen andre her som har den samme, kan komme med deres eventuelle erfaringer.

Lenke til kommentar

Hmm.. Okay, en jeg jobber med hadde litt problemer med en HP, viften bråket noe alvorlig, men det var en feil med kulelageret.

Du får prøve noen av de overnevnte løsningene, og heller komme tilbake igjen om det ikke fungerte. Tror du skal løse mye om de følger tipsene du har fått.

Lenke til kommentar

Går anna å klokke ned skjermkort i laptop og da, men.....varmer uansett uttover mer enn akkurat der det er....men deter vel mer for å få bedre batteri tid.....Finnes mange programmer for nedklokking av cpu. Men en p4 vil alltid være varm...

Vifta skal vel begynne å gå på steg 1 da den er 50 grader og steg 2 da den er 60.

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...