Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

PHP og Cookies?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å beskrive problemet mere...

Jeg skal lage en avstemnings sak. Ganske enkel sak hvor man skal kunne svare ja eller nei. For at en og samme person skulle kunne svare to ganger tenkte jeg å opprette en cookies på maskina til vedkommene. Er denne satt vil man ikke få stemt igjen. Er dette en grei måte? Jeg ønsker uansett å lære det med cookies -så er det noen som kan svare på dette - TAKK!

Lenke til kommentar

Jada, det er ein grei måte å gjere det på, sjølv om den ikkje akkurat er idiotsikker.

Med php kan du sende f.eks

setCookie("Navn", "Verdi");

etter at en person har stemt, der "Verdi" kan vere "har stemt". Dette gjeres da f.eks gjennom en redirect.

Dersom personen prøver å stemme ein gong til vil denne cookien bli sendt tilbake til servaren saman med stemmen. I php blir da variabelen $Navn satt, og du kan sjekke verdien til denne. Dersom verdien er "har stemt", så kaster du bare stemmen.

Lenke til kommentar

Hjelp...

Slik er det ønskelig at det skal fungere....

1. Siden sjekker om at cookie'en eksisterer/er satt.

2. Hvis cooki'en ikke eksisterer skal man få opp avstemnings-dialogen. Hvis den eksisterer skal man få opp resultatet av avstemmingen.

3. Hvis cookien ikke eksisterte og du stemmer ja eller nei -skal det settes en cookie slik at man ikke får stemt flere ganger.

-----------

Finner mange eksempler hvordan man setter en cookie og legger verdier i den. (SetCookie("Name","value");) Problemet er hvordan jeg kan få sjekket om cookie'en eksisterer og hente verdien ut av den?

Noen som kan ta seg tid å forklare meg dette?

Lenke til kommentar

Når du setter en cookie, så vil du få tilgang til cookien gjennom en variabel som heter det samme som "navn" (slik som Ola Pek sier).

For å sjekke om en variabel er satt, kan du bruke isset().

Hvis variabelen ikke er satt, så har brukeren ikke stemt.

Er variabelen satt, så kan du igjen sjekke om variabelen er "stemt" eller "ikke stemt".

Den siste sjekken er kanskje ikke nødvendig...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Code:

# php 4.0.6 with register_globals = off
#$min_kake = $HTTP_COOKIE_VARS['testkake'];
#
# php 4.2.1 eller høyere
$min_kake = $_COOKIE['testkake'];
#

if($min_kake != "har stemt") {

setcookie("testkake", "har stemt", time()+9999999);
$output = ('takk for at du gadd..');

echo($output);
}

hva med noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...