Gå til innhold

velge riktig oppladbart batteri til blits

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter batteri til min Olympus FL-36 blits. Det bruker 2stk. AA (LR6) eller 1 stk. CRV3, som er to AA-batterier klint sammen om jeg forstår det rett.

Det er en haug av oppladbare batterier å velge mellom når det gjelder AA batteriene, men hvilke passer best til blits? Er det et sjakktrekk å velge batteri med høy mAh kanskje? Og hvordan er AA batterier med for eksempel 2500mAh i forhold til CRV3 med bare 1100mAh?

Jeg har sett på er følgende:

CRV3 m/lader fra Batteribyen.dk

GP PowerBank Travel 2500 4stk.AA 2500mAh fra Komplett.no

Ladetid (lade opp batteriene) spiller ikke noen rolle vil jeg tro da jeg ikke knipser 100+ bilder med blits på en dag, i alle fall ikke enda:) Noen som har en formening om hvilke batterier som lader blitsen opp fortest og holder lengst? holder en knapp på GP PowerBank for øyeblikket, men CRV3 fra batteribyen er jo laget for fotobruk. Noen som vil annbefale andre batterier eller komme med egne erfaringer om ovenforstående batterier?

PS: trenger batterilader også;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kapasiteten til batteriene er:

3*1,1*3600 = 11880 Joule for CRV3.

2,4*2,5*3600 = 26100 Joule for AA.

Så AA batteriene burde gi deg dobbelt så mange blink på en lading.

Hvis den indre motstanden er lik i begge batteriene så vil CRV3 være en del raskere siden det har høyere spenning.

Siden CRV3 batteriet er av ukjent kvalitet så vil nok AA batteriene være det tryggeste kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...