arnir Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei! Jeg er på leting etter en ny bærbar til bedriften, som skal erstatte både den gamle bærbare og den stasjonære. Da jeg er rimelig blank på hva man får for pengene i dag, søker jeg hjelp her. Datamaskinen skal brukes til store regneoperasjoner (regneark), simulering, konstruering (CAD) og generell kontoraktivitet (e-post, surfing etc.). Noe reising blir det også med den. Lav viftestøy stiller sterkt. Jeg stiller disse kravene særskilt : - Mulighet for docking-stasjon, med DVI, Ethernet, USB 2.0 og helst Firewire kontakt. - 1 GB minne - 15"/15,4" skjerm - Win XP Pro Disse kravene er vel mer eller mindre standard i dag, men jeg føyer de til: - CD-brenner - Modem-kontakt - Cardbus/PC-Card (?) - WLAN Takker på forhånd for alle gode forslag. Mvh Arne Radmann Konsulent Trønder-Plan Sør AS Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei Du må nesten priotere litt her, en kraftig CPU trenger bedre kjøling og passiv kjøling kan ikke brukes i disse tilfellene. En av de billigere løsningene blir jo HP Pavilion ze 2247 som stiller med 64-bits, og kravet ditt til 1 gb RAM, 15" skjerm, ser ikke ut som om det er oppgitt OS på den, men regner med enten Win XP home eller pro. Skjermkortet er kanskje ikke som skapt for animering/rendring så på dette området vil jeg tro at dette er et dårlig valg... skal du opp på bedre skjermkort må du opp på MPX book KN1 eller alternativet fra PSData Tundra 1559X. Du stiller sterkt med en stor harddisk på hele 100 gb med Acers Aspire 1694 WLMi, skjermkortet på denne pc'en er også meget bra og tilsvarer ett geforce 6600 fra nvidia sin side. Skal du opp enda en ytelsesklasse må du opp på Acer ferrari 4000 eller Acer TravelMate 8106 WLMi som er meget kraftige maskiner... men prisen blir selvfølgelig også høyere ettersom prisen blir høyere. Støyen på disse bærbare vet jeg desverre ikke så mye om, men regner med at det blir litt støy av spesiellt de sistnevte dataene... viftene vil antageligvis også reguleres etter hva slags programmer du kjører, tung modellering tar en del CPU og da blir CPU'en varmere og har behov for mere kjøling, noe som igjen vil si at vifta på CPU'en vil gå fortere i den perioden du holder på med denne prosessen. håper dette kan være til litt hjelp for deg Mvh Lenke til kommentar
arnir Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei og takk for svar! Jeg glemte å nevne at øvre prisklasse er rundt 13k inkl. moms, det blir i overkant av 10k eksl. moms. Det viktigste for meg, er at det er docking-mulighet på pc'en. Skjermkort stilles det ikke krav til, simulering og konstruering er på et lavt grafisk nivå. Skjermen må være lyssterk. Valg av CPU trenger jeg hjelp til. Jeg har forstått at Intel har de mest regnekraftige(?). Hvilke fordeler vil man få ved å gå for AMD/64-bits? Og man trenger 64-bits OS for å dra nytte av CPU'en? Mvh Arne Radmann Konsulent Trønder-Plan Sør AS Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) ja, CPU'en er vel den delen i pc'en som avgir mest varme og trenger derfor kjøling deretter. Har selv en bærbar toshiba ca 1 år gammel som er på 2,8 ghz (intel) som funker veldig bra, utregninger krever jo litt CPU da, men ikke så forferdelig mye... tok en titt på PSData og der fant jeg denne som jeg tror er et supert kjøp, her får du i tillegg den nyeste RAM teknologien DDR II som er en fordel. CPU'en på denne datamaskinen er pentium-M(mobile) på 2 Ghz, de bærbare pc'ene har en litt annen skala på cpu måling enn på vanlig stasjoner pc, men jeg vil tro at denne er mer en god nok. Du får ett skjermkort som er basert på GeForce 6600 nx brikken, kortet har 128 mb og skulle holde i massevis til moddeleringen. (ja du kan til og med snike deg til en runde spill om du vil ) utgangene er: 1x FireWire 1x Kortleser (MS/MMC/SD/XD) 1x Cardbus type II 1x Line in/Mic in 1x Line ut 1x Paralell port 1x RJ-11 for modem 1x RJ-45 for 10/100 LAN 1x S-Video TV-ut 3x USB 2.0 1x VGA for ekstern skjerm/projektor 1x Express Card slot modemet du ville ha er også på plass (på nyere dataer er modem blitt en heller sjelden ting å se) men her får du altså det. pc'en har også hele 80 gb SATA (SATA er raskere enn vanlig ATA) HDD som er mye plass til bærbart å være. Denne pc'en gir masse for pengene uten tvil! Denne pc'en leveres desverre uten operativ system (Win xp) men dette kan bestilles med på Norsk eller engelsk (om ønskelig) for litt over 1000 kr ekstra... WIN XP PRO-Nor Selv om kostnaden kom litt over budsjettet ville jeg absolutt gått for denne PC'en, MYE pc for pengene og ypperlig till ditt bruk EDIT: Det står desverre ikke noe om docking stasjon på sidene til PSData men regner med at det skal være mulig å få tak i en Dockingstasjon til den... du kan jo ta en telefon eller sende en mail til PSData å høre om det er mulig å få dockingstasjon til denne... Mvh Endret 19. oktober 2005 av Kandalf Lenke til kommentar
kvase Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 denna har du mulighet til dokking på http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13526 riktignokk til en pris av kr 14 995,00 ink xp pro ellers har du dette flotte tilbudet her med et hav av tilbehør til kr 11 695,- ink. mva. Fujitsu-Siemens LifeBook C1320 1.73GHz 15,4"WXGA,1GB,80GB S-ATA,DVDRW,BT, XPP http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=53886 Lenke til kommentar
kvase Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 en liten en til her som kom godt ut på hardware.no sin test nylig. http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/n..._259ien/19422/5 Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) denna har du mulighet til dokking påhttp://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13526 riktignokk til en pris av kr 14 995,00 ink xp pro ellers har du dette flotte tilbudet her med et hav av tilbehør til kr 11 695,- ink. mva. Fujitsu-Siemens LifeBook C1320 1.73GHz 15,4"WXGA,1GB,80GB S-ATA,DVDRW,BT, XPP http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=53886 5029912[/snapback] Ingen av de to PC'ene har 1 gb RAM som han sier at han skal ha... EDIT: ja du må ha 64-bits OS for å dra nytte av 64 bits CPU Endret 19. oktober 2005 av Kandalf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå