Goscinny Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Hva betyr feilmeldingen "Disc boot error. Insert system disc"? EDIT: Det kommer hvem gang jeg setter i en CD i datamaskinen... Endret 19. oktober 2005 av Goscinny Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 1. At du har mistet kontakt med harddisken. 2. At oppstartspartisjonen på harddisken manger/er ødelagt. 3. At du har glemt å ta ut disketten som står i diskettstasjonen. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Hva betyr feilmeldingen "Disc boot error. Insert system disc"? EDIT: Det kommer hvem gang jeg setter i en CD i datamaskinen... 5029084[/snapback] Hvis det kommer når du starter opp PC'en og det ligger en CD i driven kommer det av at den prøver å boote fra CD'en og den ikke er bootbar. Hvis det kommer når windows kjører og du putter inn en CD er det noe galt. Maskinen skal kun komme med slike meldinger under oppstart når den ikke får bootet. Vanligste årsak til denne meldingen før i tiden var at man har glemt en diskett i diskettstasjonen, men det er ikke så vanlg med diskettstasjoner lenger... Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Det er ikke diskett i den, nei. Har sjekka det... Og det kommer selv om ikke CD'n står i under oppstart. Kan det være noen løse kabler og slikt, da? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Ja, det kan være løse kabler eller at harddisken har tatt kvelden. Vært mye ulåter i det siste ? Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Ja, det kan være løse kabler eller at harddisken har tatt kvelden.Vært mye ulåter i det siste ? 5030873[/snapback] Det veit jeg ikke, for det er ikke min datamaskin. jeg kan spørre ham, men harddisken må jo virke, ellers hadde han jo ikke fått starta den! Eller? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Kanskje du bør sjekke master/slave setting på IDE enhetene. Jeg tror også det er anbefalt å ha HD og CD på hver sin IDE kabel. Endret 19. oktober 2005 av Mythos Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 men harddisken må jo virke, ellers hadde han jo ikke fått starta den! Eller?5031084[/snapback] Ser at du har editert posten din etter at jeg postet det første svaret. Fikk ikke med meg dette i farten. At dette kun gjelder når man setter i en CD i datamaskinen endrer jo dette vesentlig. Som Mythos sier så prøver maskinen å boote fra CD'en og den ikke er bootbar. I bios-oppsettet på maskinen så bør man kunne velge hvilken rekkefølge maskinen skal lete etter bootbare enheter. Jeg bruker selv, Floppy -> CD -> HDD og da sier maskinen at "No bootable CD found....." eller noe slikt. Kanskje en bios-oppdatering av maskinen kan løse problemet eller velge en rekkefølge lik denne: Floppy -> HDD -> CD. Noen bioser har det slikt: 1st boot device: Floppy 2nd boot device: HDD 3rd boot device: CD/DVD Boot Other Device: Enable Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå