Seeking info Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Jeg er en home office bruker av som via en Telenor ADSL pluss (nå 2MB) linje skal logge meg inn på bedriftens nettverk. (anntar 2 - 500 like brukere i Norge på hjemmekontor i vårt firma) Kjører da mot bedriftens disker, printere og Notes system. Bedriften skiftet VPN leverandør til Aventail i mai. Etter har systemet bare vært ustabilt. Enten nekter det å koble opp eller så faller det ned etter kort tid. Vår IT support kan ikke hjelpe. Som bruker med begrenset kunnskap må jeg prøve å løse det selv eller "kaste hjemmekontoret" Aventail kan ingen. IS-supporten vår kan ikke engang tyde nummerete feilmeldinger. Den Bærbare PCen er spesialoppsatt med NT2000 og innlogging via Novell (Bruker kan vel endre det meste). (Bruker trådløst nett hjemme) - PC-Systemet fungerer utmerket på jobben (Dokking + eternettkabel) - PC systemet fungerte også brukbart til ren internett hjemme. (Skype IP telefoni hakker) - Aventail fungerte ikke - På naboens Nextgentel fungerer systemet utmerket(Også Aventail) - På reise har jeg brukt to nett. Telenor kablet som var ustabilt og meget tregt + et trådløst Blucom nett som fungerte utmerket for all bruk. Jeg mistenker at dette skyldes en delvis inkompabilitet mellom min PC og Telenor ASDL. Etter å ha snakket med Telenor support endret de "pakkestørrelse" fra 1494 til 1452 da virker Aventail men nettet ble svært tregt. Ifølge surfometeret på DinSide.no har jeg den hastigheten som behøves men de oppleves som lang tid før nettet finner den forespurte nettsiden. Jeg har også en rask stasjonær PC med XP mot det samme trådløse nett den ble også like treg etter endring av pakkestørrelse. (Skype sluttet å hakke men faller "alltid" ned etter 5 min prat i skypeout mode) Har noen gode råd ? Lenke til kommentar
Hawthorn Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Telenor ADSL og VPN problemer er (var?) ikke helt uvanlig. Det gjelder spesielt hvis du bruker ett gammelt ADSL modem/router fra telenor. Hvis det er gammelt ville jeg prøvd å bytte det til en ny router. At telenor har vært sære når det gjelder "pakkestørrelse" var ett faktum før, men jeg vet lite om det nå. Har ikke hatt problemer med hjemmekontor som bruker telenor det siste året. Det er litt vanskelig å si hva som er problemet, men prøv å få lånt noe utstyr fra venner eller jobb så du kan feilsøke. Mitt tips er altså å teste andre modem/router/basestasjoner (setter en knapp på modemet hvis det er ett gammelt telenor modem). Endret 20. oktober 2005 av Hawthorn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå