Mornet Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei! Lurer på å kjøpe meg en solblender til mitt Nikon 18-70 objektiv. Finnes det noe negativt med å bruke en slik blender? Tenkte å bruke den litt som beskyttelse for linsen også, istedenfor et uv-filter. Lenke til kommentar
3dRacer Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Kan ikke tenke meg at det skal være noe negativt. Mindre lens flare er jo også kjekt... Lenke til kommentar
Elph Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 En original solblender til rett objektiv er bare positivt, bruk det inne og :-) ikke bare solen som lager plagsomme reflekser! Beskytter også mot regn/snø Lenke til kommentar
Mornet Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Takk for svar. Har tenkt å kjøpe original solblender som er tilpasset akkurat mitt objektiv. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Det eneste som eventuelt kan være negativt med solblendere er at de - bygger i lengden (som på en 70-200 eller i verste fall på en supertele som 600/4) - bidrar til å trekke oppmerksomhet til fotografen (som med den originale solblenderen til canon 17-40, som ser ut som en slags artig hatt eller sjalstykket på en trombone som har hatt et ublidt møte med en dørkarm eller trikken eller noe) - at de gjør at det blir noe fordømt knot å ta frontdekselet på objektivet av og på, - at det blir umulig å bruke et polafilter. Men for bildene sin del, med mindre det hindrer deg i å bruke polafilter så er du absolutt tjent med det, og det vil definitivt ikke ha negative egenskaper med mindre du bruker en solblender som er for stor for objektivet slik at det vinjetterer (les: at den syns ) Lenke til kommentar
joostein Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Jeg har original solblenderen til 18-70, en ting som kan være negativt er at den på den vide delen av zoom-omfanget lager den en skygge i nedre del av bildet dersom du bruker innebygget blits. -Jostein Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 ...men solblendere og blitz er ofte en dårlig kombinasjon... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå