Gå til innhold

Kort som støtter enkoding av divx


skarp1

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere skjermkort og lurer på da hvilke kort som vil avlaste prosesoren ved enkoding/decoding av dvd-film og divx. Jeg tenker da på et "billig" kort, spilling er lite viktig.

Vil dette hjelpe mye ? DVD-film til divx tar i dag ca.6 t.

 

Jeg har ASUS a7v133-vm med AMD athlon 1400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til spørsmålet et følgende notis :

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=332246

 

Jeg er grønn på området og tar gjerne imot råd

 

 

Video encoding/decoding

Både X800- og 6800/G70-serien har innebygget video-akselerasjon, noe som kan øke dekoding og enkoding av filmer o. l. siden prosessoren slipper å arbeide så mye.

 

- X800-serien

1. Støtter enkoding og decoding av en del store formater (MPEG1/2/4, Real Media, DivX og WMV9). En bør legge merke til at bare vivo-utgavene støtter enkoding!

2. Støtter teknikker som forbedrer bildekvaliteten (dette gjelder ikke bare deinterlacing, men bruker også shadere til å forbedre IQ).

 

- 6800-serien

1. Støtter encoding og decoding av MPEG1/2/4 og WMV9 (6800GT/Ultra støtter ikke WMV, men det gjør 6800/6600GT/6600/6200!). Disse er noen av de viktigste, da de brukes til dvd o. l.

2. Lignende deinterlacing som ATI.

 

- G70-serien

God i både encoding og decoding, også i det nye formatet H.264.

 

Støtter spatial-temporal de-interlacing for HD-format. Dette gir en betydelig høyere kvalitet på HD enn noen andre kan tilby. Ifølge AnandTech er G70's generelle de-interlacing betydelig bedre enn R5X0.

Lenke til kommentar

Stemmer nok det BennyXNO sier, det er bare det som går gjennom kortet som benytter seg av GPU.

 

Det er derfor det står:

En bør legge merke til at bare vivo-utgavene støtter enkoding!

Om X800 serien, da VIVO står for Video In/Video Out. Regner med at encoding ved bruk av GPU kun gjelder når en har et videosignal inn på inngagnen på kortet.

 

Jeg vet ingenting om de andre kortene som er beskrevet her, men hvis de også har video innganger så er det nok det samme på disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...