Gjest Slettet+432 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei! Sitter her med en maskin som kjører Ubuntu 5.10, og skal installere torsmo. Så kommer dette opp: aleksander@nexus:~/Desktop/torsmo-0.18$ ./configureloading cache ./config.cache checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking whether make sets ${MAKE}... yes checking for working aclocal-1.4... missing checking for working autoconf... missing checking for working automake-1.4... missing checking for working autoheader... missing checking for working makeinfo... missing checking for gcc... gcc checking whether the C compiler (gcc ) works... yes checking whether the C compiler (gcc ) is a cross-compiler... no checking whether we are using GNU C... yes checking whether gcc accepts -g... yes checking how to run the C preprocessor... gcc -E checking for X... no Sorry, X is very much needed Noen som vet hva X er, og hvordan jeg får tak i det? Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 X er X Du trenger nok x11-dev eller noe lignende. Finner du ikke en pakke laget for din distro? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 prøv en: sudo apt-get install torsmo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 aleksander@nexus:~/Desktop$ sudo apt-get install x11-dev Password: Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig E: Klarte ikke å finne pakken x11-dev aleksander@nexus:~/Desktop$ Samme med torsmo. Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) sudo apt-get install xlibs-dev? Søk i pakkesystemet etter rett pakke ..... Endret 19. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Har aldri brukt apt-get før... hvordan søker man? Står ikke noe i hjelpefilen til apt-get om det... Edit: aleksander@nexus:~$ sudo apt-get install xlibs-dev Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig Pakken xlibs-dev er ikke tilgjengelig, men en annen pakke henviser til den. Dette kan bety at pakken mangler, er utgått, eller bare finnes tilgjengelig fra en annen kilde. E: Pakken xlibs-dev har ingen installasjonskandidat Endret 19. oktober 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Tror det er 'apt-cache search pakke'. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Åh, dette suger... aleksander@nexus:~$ sudo apt-get install libooc-x11-dev Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig Noen pakker kunne ikke installeres. Dette kan bety at du har bedt om en umulig tilstand eller, hvis du bruker den ustabile utgaven av Debian, at visse kjernepakker ennå ikke er laget eller flyttet ut av «Incoming» for distribusjonen. Ettersom du bare bestilte et enkelt inngrep er det overveiende sannsynlig at pakken helt enkelt ikke kan installeres, og du bør fylle ut en feilmelding. Følgende informasjon kan være til hjelp med å løse problemet: Følgende pakker har uinnfridde avhengighetsforhold: libooc-x11-dev: Avhenger av: oo2c (>= 1.5.5-3) men skal ikke installeres Avhenger av: xlibs-dev men lar seg ikke installere E: Ødelagte pakker Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 en sudo apt-get install torsmo vil fikse det for deg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Som sagt, så gjør den ikke det. Rart, prøvde det for sikkerhets skyld en gang til, og nå ble den installert via apt... Flotters... Endret 19. oktober 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Åh, dette suger... He, he. Ikke vet jeg, synes jeg bare ser problemer med apt den siste tiden. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Åh, dette suger... He, he. Ikke vet jeg, synes jeg bare ser problemer med apt den siste tiden. 5028539[/snapback] eneste probleme med apt som jeg har er de jeg lager selv Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 For det første, kvifor brukar du kommandolinja når du har Synaptic? Den er utruleg grei, og det hadde du kunne søkt utan problem. For det andre, kvifor skal du kompilere Torsmo? Torsmo ligg i pakkesystemet, i Universe-repositoriet. Har du lagt til det repositoriet? Her er min /etc/apt/sources.list: http://www.objorkum.com/files/sources.txt Sammenlikn med din. Køyr "Reload" i Synaptic om du endrar i sources.list, eller "sudo apt-get update". Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 For det første, kvifor brukar du kommandolinja når du har Synaptic? Den er utruleg grei, og det hadde du kunne søkt utan problem. mange som liker å bruke kommandolinja/ ikke liker synaptic, jeg bruker helst kommandolinja når jeg kan det da jeg liker det best Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 For det første, kvifor brukar du kommandolinja når du har Synaptic? Den er utruleg grei, og det hadde du kunne søkt utan problem. mange som liker å bruke kommandolinja/ ikke liker synaptic, jeg bruker helst kommandolinja når jeg kan det da jeg liker det best 5028825[/snapback] Det er då tydeleg at han ikkje akkurat er dreve med APT, når han ikkje kan søke eingong. Då skjønar eg ikkje kvifor han ikkje brukar Synaptic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå