Gå til innhold

Støy fra forskjellige bærbare

NielsP

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny bærbar for tida, og noe av det jeg er mest opptatt av, er å få en stillegående maskin - i motsetning til den jeg har nå!

Jeg har lett endel rundt på dette forumet, men det er bare spredte tråder om støy, så jeg håper denne tråden kan brukes til å legge inn erfaringer om ulike maskiner, som en hjelp til de som lurer på en spesiell modell.

Håper dette er en tråd som også andre kan ha bruk for! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner med å lage en mal til poster som jeg håper det kan være nyttig å følge:

Toshiba Satellite 2450

Noen erfaringer med støy fra min gamle bærbare.

Specs på maskinen:

Pris/dato: Kjøpt for en god stund siden, kanskje to-tre år (?), da kosta den 12 000 kr.

Prosessor: Intel Pentium 4, 2.4 GHz

RAM: 512 MB RAM,

Operativsystem: Win XP Home Edition, version 2002, service pack 2

Skjermkort: NVidia GeForce 420 Go (intergrert)

Harddisk: 30 GB

Nettverkskort: SMC 2835W, 54 Mbps Wireless

Støy:

Vifte-støy: Vifta er problemet. Når jeg bruker trådløst nettverkskort, går vifta i 20 sekunder, står i ca. 10 sekunder osv. hele tida. Den går på "trinn én" (den har også et trinn to), men det er plagsomt nok. Jeg opplever det som veldig irriterende og slitsomt.

Harddisk-støy: Med vifta hører jeg ikke HD-en i det hele tatt, ikke noe problem.

Annen støy: Når en bruker CD-spilleren, bråker den ganske mye, men det syns jeg ikke er så slitsomt - da gjør en liksom noe og kan tåle litt støy en kort stund.

OK, håper det kan være en grei mal! :hmm:

Lenke til kommentar

HP Compaq nc4200

Kjøpt: August 2005 betale ca rundt 13000,- (koster ca 16500 i nettbutikkene nå)

Cpu: 1,86Ghz pentium-m

Ram: 512mb ddr2

Skjermkort: Intel GMA900

HD: 60Gb 5400rpm

Nettverk: Intel 2200BG

Maskinen er helt lydløs vil jeg mene. Vifta starter over 55C dette skjer aldri ved normal surfing. Maskinen har ikke cdrom/dvdrom internt så det er ikke noe å bry seg om :)

Harddisken støyer ikke mer enn normalt. Lav susing om rommet er helt stille.

Lenke til kommentar
Jeg er på utkikk etter en ny bærbar for tida, og noe av det jeg er mest opptatt av, er å få en stillegående maskin - i motsetning til den jeg har nå!

Jeg har lett endel rundt på dette forumet, men det er bare spredte tråder om støy, så jeg håper denne tråden kan brukes til å legge inn erfaringer om ulike maskiner, som en hjelp til de som lurer på en spesiell modell.

Håper dette er en tråd som også andre kan ha bruk for!  :)

5027978[/snapback]

Du burde lett litt bedre :)her er en tråd med AKKURAT det du spør etter!

Lykke til med kjøp :D

Lenke til kommentar

Du burde lett litt bedre :)her er en tråd med AKKURAT det du spør etter!

Jeg så den tråden, men det er ikke det samme: Der er det én type som har tatt på seg å liste opp alle maskiner _han_ mener er lydløse. Det er et kjempegodt tiltak, men jeg syns det unnlater å dra nytte av den viktigste styrken ved et forum - da kan en få hjelp av andre, alle bidrar litt, så blir det til sammen en knall-tråd.

Og her trenger det ikke bare å være maskiner som er helt stille - hvis du har kjøpt en maskin du er misfornøyd med, som du syns bråker mye, så er det også fint å legge inn det, så kan andre - som lurer på å kjøpe den maskinen - se om den her. Håper du skjønner forskjellen.

La oss ikke starte noen diskusjon om dette - alle bidrag om maskiner er til hjelp! :)

Lenke til kommentar

Elitegroup Green 732

Specs på maskinen:

Pris/dato: Kjøpt for en god stund siden over 3 år siden

Prosessor: Intel Pentium 4, 2.53 GHz

Operativsystem: Win XP Pro, service pack 2

Skjermkort: ATI Mobility Radeon 9000

Harddisk: 40 GB

Nettverkskort: 10/100Mbit

Støy:

Vifte-støy: Vifta bråker som et uvær konstant.

Harddisk-støy: Overdøves av viften

CD-spilleren: bråker noe men ikke allverdens.

Lenke til kommentar

Whitebox CL50

Specs på maskinen:

Pris/dato: Kjøpt for litt over 2 år siden, ca 15500,-

Prosessor: Intel Pentium M, 1.5GHz

Skjermkort: ATI Mobility Radeon 9000

Harddisk: 60 GB

Nettverkskort: Atheros A/B trådløst + 10/100Mbit

Støy:

Vifte-støy: Kun ved sterk belastning som spill og viftestøyen er ikke spesielt sjenerende.

Harddisk-støy: Svak knatring kan høres når viften ikke går

CD-spilleren: bråker noe men ikke allverdens, svak summing.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Netshop 259IEN

Specs på maskinen:

Pris/dato: Kjøpt for en uke siden, ca 14650,-

Prosessor: Intel Pentium M, 1.86 GHz

RAM: 1024 MB RAM,

Skjermkort: Intel GMA900 og Nvidia gf go 6600

Harddisk: 120 GB

Nettverkskort: intel B/G trådløst + 10/100/1000Mbit

Støy:

Vifte-støy: Kun ved sterk belastning, og viften har minst 2 trinn, og til og med på full guffe er støynivået langt fra sjenerende!

Harddisk-støy: Svak knitring høres når viften ikke går og disken jobber, men man må konsentrere seg for å høre lyden.

CD-spilleren: bråker mye, man kan også godt høre når lesehodet beveger seg.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Jeg så den tråden, men det er ikke det samme: Der er det én type som har tatt på seg å liste opp alle maskiner _han_ mener er lydløse. Det er et kjempegodt tiltak, men jeg syns det unnlater å dra nytte av den viktigste styrken ved et forum - da kan en få hjelp av andre, alle bidrar litt, så blir det til sammen en knall-tråd.

Og her trenger det ikke bare å være maskiner som er helt stille - hvis du har kjøpt en maskin du er misfornøyd med, som du syns bråker mye, så er det også fint å legge inn det, så kan andre - som lurer på å kjøpe den maskinen - se om den her. Håper du skjønner forskjellen.

La oss ikke starte noen diskusjon om dette - alle bidrag om maskiner er til hjelp!

Nei, det er vi brukere som har postet forslag, han har bare tatt initsiaitv til å samle det opp. Om du hadde sett litt lenger ned på siden hadde sett at vi har postet forlagene der, akurat på samme måte som du spør etter her, bortsett fra at han ha rsystematisert det med å samle alle forslagene, som er "godkjent" fra brukernes side, på toppen av siden. Se etter engang til du så skjønner du hva jeg mener.

Lykk til med kjøp, nok en gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...