Gå til innhold

Reklamasjonsrett når batteri feiler?

snubbel

Anbefalte innlegg

Jeg vil si at et batteri til en bærbar pc, mp3-spiller eller likende produkter har en forventet levetid på opptil 2 år (kanskje lengre) ved riktig bruk, mange "misbruker" ladefunksjonen og da får en mye dårligere batteritid etterhvert. Send det inn på service, de finner ut om det er noe du får på reklamasjonsretten din eller ei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

showrig: Du skrev ordrett "Reklamasjonstid på Bærbare produkter er 1år i Norge." Det er det KVTL påpekte at ikke stemte. KVTL har helt rett i det. Poenget er at du brukte ordet "reklamasjonstid", noe som er et ord som beskriver den lovfestede reklamasjonretten og ikke produsentenes frivillige garanti. Reklmasjonstiden er alltid enten 2 eller 5 år. Garantitiden kan være hva som helst siden det er frivillig å gi garanti.

I stedet for å si at reklamasjon er en bonus som kommer i tillegg til garanti vil jeg heller snu på flisa og si at garanti er en bonus som kommer i tillegg til reklamasjon. Hvorfor? Fordi reklamasjon er konsekvent og ufravikelig og dermed egner seg bedre som en grunnlinje for rettigheter og plikter enn garanti. Garanti er frivillig. Noen produkter har det, andre har det ikke. Vilkårene varierer veldig mellom hvert eneste produkt slik at det ikke er noe konsekvent ved det som kan brukes som en lett forståelig grunnlinje for rettigheter og plikter.

Jeg legger til at mobiler har 5 års reklamasjon, mot blandt annet fabrikasjonsfeil, men også mot ting som har gått riktig i prduksjonen, men ikke er bra nok for kritereiet "normal bruk" i bruksområdet. Dvs. at selger/produsent må stå ansvarlig for varer som er så dårlige at de ikke tåler normal bruk. Eksempel fra H&M/TV2 hjelper deg for et par år siden: En badedrakt som ikke tåler vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...