Gå til innhold

Reklamasjonsrett når batteri feiler?


snubbel

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en iPod Mini som er litt over 1 år gammel. Nå har den gått helt bananas... den slår seg av akkurat når det passer den og i natt satte jeg den på lading, etter 12 timer lader den fremdeles!

 

Er dette en reklamasjonssak eller sliter jeg siden den er over 1 år gammel? Vet at dette er et mobilforum, men det virker som om folk her generelt har god peiling på forbrukerrettigheter. Vet jo ikke om det er batteriet det er noe galt med eller noe annet i enheten...

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker ikke som om det er batteriet, men hvis det er det, så har du kun 1års garanti på batteriet i en iPOD. Apple garanterer for at batteriet vil vare i 1års tid, men utover det så kan du ikke gjøre så mye.

 

iPOD batteriene lever i snitt 12-15 måneder ved "normalt" bruk. Når batteriet begynner å ryke, slutter det å ta til seg strøm. Virker bare bitte litt om gangen o.l

 

Slik som du sier at den slår seg av når det passer den, så høres det mer ut som fuktskade evt. slagskade. Da vil iPOD'en oppføre seg merkelig ettersom det blir korrosjon på komponenter o.l i spilleren.

 

Reklamasjonstid på Bærbare produkter er 1år i Norge. Kun Mobiler er tilrettet 5års reklamasjonsrett hvis det er påvist fabrikasjonsfeil. Da gjelder 2års regelen for deg om det skulle vær fabrikasjonsfeil på din spilller, men merk deg at hvis du leverer denne inn på service og det er fukt, støt eller lignende skader. Så må du betale regningen.

 

Håper det var noe hjelp i dette;-)

Lenke til kommentar
Reklamasjonstid på Bærbare produkter er 1år i Norge. Kun Mobiler er tilrettet 5års reklamasjonsrett hvis det er påvist fabrikasjonsfeil. Da gjelder 2års regelen for deg om det skulle vær fabrikasjonsfeil på din spilller, men merk deg at hvis du leverer denne inn på service og det er fukt, støt eller lignende skader. Så må du betale regningen.

 

Er enten 2 eller 5 år, er ikke 1,2 og 5 år på reklamasjonsrett :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er garantert ikke fukt- eller slagskade da iPoden har ligget i beskyttelsesetui siden dag 1 og aldri har vært utsatt for fukt, hverken direkte eller kondens.

 

Jeg tok den med til Eplehuset der den er kjøpt. Snakket kort med daglig leder som sa at dette var et kjent problem og at hun skulle sende den til service. Det skulle ta ca. en uke og hvis teknikerne klarte å påvise problemet ville hele spilleren bli byttet. Hun testet den kort og så at den gikk fra fullt batteri til "helt død" på de to-tre minuttene hun hadde den i hendene.

 

Når det gjelder reklamasjonsrett så mente hun at det i utgangspunktet er 2 års reklamasjonsrett på apparatet men at batteriet er unntatt fra dette. Likevel skulle jeg ikke måtte betale noe for reparasjon/omleverng, uvisst for meg hvorfor. iPoden er faller visst ikke under 5-års-regelen slik som mobiltelefoner gjør. Jeg synes det er rart, da jeg mener at en bærbar musikkspiller skal være ment å vare i mer enn 2 år. Finnes det noen utalelse fra forbrukerrådombudinstans-ting?

Lenke til kommentar

En så dyr spiller som den ville jeg også ha sagt at det var fem års reklamasjon på. Men det å skifte batteri er det nok ikke fem år på, det vil vel gå på vedlikehold. Skulle gjerne likt å se hva forbrukervillederene sa om batterilevetiden he he Hørte jeg noen ytre 5 år :!:

Lenke til kommentar
Reklamasjonstid på Bærbare produkter er 1år i Norge. Kun Mobiler er tilrettet 5årsreklamasjonsrett hvis det er påvist fabrikasjonsfeil. Da gjelder 2års regelen for deg om det skulle vær fabrikasjonsfeil på din spilller, men merk deg at hvis du leverer denne inn på service og det er fukt, støt eller lignende skader. Så må du betale regningen.

 

 

Og det har du fra hvor? Har til gode å se at det er 1 år reklamasjon i Norge i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Du har minst 2 års reklamasjonsrett på spilleren. FTUs database er nede så får ikke sjekket hva som er "rettspraksis" på denne type produkter, kan også være det er 5 år. Denne fristen blir uansett irrelevant i denne saken da du er innenfor 2 år.

 

Batteriet derimot er som sagt en forbruksvare som blir oppbrukt etter en tid.

http://www.apple.com/batteries/replacements.html

 

Men det virker her som det er en feil med spilleren og ikke batteriet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Forbruksvarer har ikke 5 års reklamasjons tid.

5037161[/snapback]

Det stemmer. Hverken dopapir, matvarer, kjøkkenkluter, leppomade, eller såpe har hverken 2 eller 5 års reklamasjonsfrist. En iPod er ikke en forbruksvare. (sånn man bruker og kaster). Jeg ser på en iPod som andre enheter som er ment for å brukes vesentlig lengre enn 2 år. Sammenligmbart med f.eks et fotokamera, en bærbar DVD-spiller, en bærbar PC osv. Akkurat som f.eks en PC så skal produktet sees på i forhold til loven som ett samlet produkt. Dermed kan ikke selger si at "reklamasjonen på 5 år gjelder ikke den og den komponenten siden den kan bli ødelagt litt raskere enn de andre komponentene i produktet".

Lenke til kommentar

Simen1: Regner med det er batteriet du mener med "komponenten". Det er ikke snakk om at en del KAN bli ødelagt. Et batteri vil bli oppbrukt uansett når maks antall ladesykluser er nådd. Slik er det med alle batterier og man kan ikke kalle det en mangel.

Lenke til kommentar

Det er det jeg mener ja. Jo, jeg mener at man kan kalle det en mangel fordi man skal betrakte hele produktet som en ting og ikke som en samling komponenter. Dersom det er 5 år reklamasjonrett på en iPod mini (noe jeg mener det er) så mener jeg at det innbefatter samtlige komponenter som iPod mini betår av, inkludert batteriet. Jepp, det er en teknisk svakhet som med stor sansynlighet vil skje innen 5 år, men loven gjelder over slike tekniske svakheter og hva vanlig logikk sier at er en fornuftig tid på akkurat den komponenten.

 

Grunnen til at jeg bruker ordet komponenten er at du kan sammenligne det med f.eks andre komponenter som også har en tendens til å feile innen 5 år. F.eks vifter i en PC, harddisker, minnekort, kondensatorer på hovedkort osv. Man kan ikke si "hovedkortet har 5 års reklamasjon, med unntak av elektrolyttkondensatorene, vifta på brikkesettet, og bios-batteriet". Man kan bare si "hovedkortet har 5 års reklamasjon" punktum.

Lenke til kommentar

Hvor går grensen mellom hva jeg kan klage på da? Hvis jeg kjøper et produkt der det følger med et uoppladbart batteri må jeg jo også kunne klage når det er tomt. Eneste forskjellen her er jo at et oppladbart batteri varer endel lenger, men det har aldri vært meningen at det skulle vare evig.

Lenke til kommentar

Jeg mener grensen går mellom når batteriet er en del av produktet (innebygget eller spesialdesignet) og når et standardbatteri følger med på kjøpet. Altså om det kan sees på som ett produkt eller om det er to separate produkter. Hvis du f.eks kjøper et kamera og det følger med uoppladbare standardbatterier så mener jeg at batteriene og kameraet ikke er samme produkt og dermed at kameraet har 5 års reklamasjonstid mens batteriene er forbruksvarer på linje med dopapir.

Lenke til kommentar

Reklamasjonsretten på et batteri kan ikke være kortere enn to år. Hvorvidt man kan vinne frem med en slik reklamsjon er en helt annen sak. Man kan selvsagt reklamere, denne retten er gitt gjennom loven, men det som er relevant her er mangelbegrepet. Et produkt som er ment å vare 'så og så lenge' har ingen mangel etter Forbrukerkjøpsloven §15 andre ledd selv om levetiden er mindre enn to år. Vilkårene for at en mangel skal være til stede er bare oppfyllt dersom batteriet ikke 'svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper'.

 

Noen produsenter har levetidsindikasjoner på batteriene i manualene sine, og jeg synes en reklamasjon er helt på sin plass hvis det ikke lever opp til hva man kunne forvente av et batteri som var funksjonsfriskt da det forlot fabrikken.

 

Spørsmålet er altså hva man som forbruker kan forvente ('når det gjelder holdbarhet') av batteriet ('en slik ting'): Et Li-Ion batteri som er riktig behandlet (i hovedsak ikke oppbevart i svært varme omgivelser eller latt ligge lenge ubenyttet med helt tomt eller helt fullt batteri) skal holde i 3-500 oppladinger og bortimot to år før kapasiteten begynner å gå merkbart nedover. Merk at kapasiteten på et Li-Ion vil reduseres sakte men sikkert ved både bruk og lagring uansett, men når batteriet først begynner å dø vil levetiden svekkes svært raskt.

 

Selv ville jeg reklamert på et batteri som var betydelig svekket før det var gått 250 ladesykluser eller 12 måneder, hva enn kommer først.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Vel, saken har tatt en annen retning. Jeg fikk beskjed fra Eplehuset om at minien var på vei tilbake fra verkstedet i Nederland og at jeg kunne hente den på torsdag. Litt senere fikk jeg en ny mail der de skrev at de hadde tatt feil, den var aldri sendt til Nederland. "Dessuten tar den lading via firewire, men ikke usb". Det viste seg at hun som tok imot ipoden bare skrev "tar ikke lading" når feilbeskrivelsen jo er en helt annen. Ikke så veldig bra, synes nå jeg... Vi får se hva som skjer. Uansett virker det ganske klart at batteriet er en slitedel, men det ser ut til at feilen her ikke ligger i selve batteriet - eller i hvert fall ikke at det er slitt ut / brukt opp.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Reklamasjonstid på Bærbare produkter er 1år i Norge. Kun Mobiler er tilrettet 5årsreklamasjonsrett hvis det er påvist fabrikasjonsfeil. Da gjelder 2års regelen for deg om det skulle vær fabrikasjonsfeil på din spilller, men merk deg at hvis du leverer denne inn på service og det er fukt, støt eller lignende skader. Så må du betale regningen.

 

 

Og det har du fra hvor? Har til gode å se at det er 1 år reklamasjon i Norge i forbrukerkjøpsloven.

5033250[/snapback]

 

Hvis du ikke har peilig på temaet, så hvorfor diskuterer du! Legg merke til at jeg skrev fabrikasjonsfeil, da dette er noe som produsenten dekker med sine egne garantier. Må ikke glemme at produsenten har også en egen garanti. Vi har en ekstra bonus med reklamasjonsrettighetene i Norge.

 

:tease: !!Legger til igjen at Mobiler har 5år mot påvisst fabrikasjonsfeil!! :tease:

Lenke til kommentar
Reklamasjonstid på Bærbare produkter er 1år i Norge. Kun Mobiler er tilrettet 5årsreklamasjonsrett hvis det er påvist fabrikasjonsfeil. Da gjelder 2års regelen for deg om det skulle vær fabrikasjonsfeil på din spilller, men merk deg at hvis du leverer denne inn på service og det er fukt, støt eller lignende skader. Så må du betale regningen.

 

 

Og det har du fra hvor? Har til gode å se at det er 1 år reklamasjon i Norge i forbrukerkjøpsloven.

5033250[/snapback]

 

Hvis du ikke har peilig på temaet, så hvorfor diskuterer du! Legg merke til at jeg skrev fabrikasjonsfeil, da dette er noe som produsenten dekker med sine egne garantier. Må ikke glemme at produsenten har også en egen garanti. Vi har en ekstra bonus med reklamasjonsrettighetene i Norge.

 

:tease: !!Legger til igjen at Mobiler har 5år mot påvisst fabrikasjonsfeil!! :tease:

5113729[/snapback]

 

 

 

 

 

Altså; 5 års regelen gjelder vitterlig for produkter ment å vare så lenge. Er ikke eksplisit at at kun mobiler har det...og siste ting..garanti og reklamasjonsrett er to vid forskjellige ting

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...