Gå til innhold

For liten disk etter hdd Kræsj

Anbefalte innlegg

Hei, jeg opplevde for ikke så lenge siden en hdd kræsj på min 250 GB Wester Digital disk, noe som i seg selv var ille da jeg mistet en shitload med råfilm til ett filmprosjekt, vel nok om det, jeg beit det i meg og formaterte Disken med ntfs på ny og alt virket som det skulle, i ca 1 uke da jeg starta opp maskinen på ny og skulle browse noen filer på disken og til mine sotre forskrekkelse oppdaga jeg at disken plutselig hadde krympa til 127 GB og en masse av filene som var fult brukende dagen før var plutselig blidd 0 byte og måtte slettes..

Jeg har gådd gjennom denne tråden og googla i timesvis etter svar på hva som har skjedd men kommer ingen vei med det heller..

Har også sjekka med Partition Manager om det bare var disken som var blidd resiza men det var det heller ikke, så nå er jeg tom for alternativer, noen som har peil på hva det kan være og hva jeg eventuelt kan gjøre for å få orden på dette, er litt surt å ha en 250 gb disk som kun yter 127 GB..

Disken kjøres foresten på WinXp SP2 med alle de siste patchene og greier på en AMD64 3000+ med 1.5 GB minne om det skulle være av interesse..

Ps. Det ligger også en 4kb stor fil på root-en av disken som ikke lar seg slette, denne fila heter FILE0000.PQE og var plutselig på disken etter at den krympa til 127GB..

Får denne feilmeldingen når jeg prøver å slette den:

wtf.mate.jpg

På forhånd takk for alle nyttige svar

Edit: ordna opp i link tull her nå ;)

Endret av ztaale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Les stickyen under lagringsmedier så skjønner du hvorfor disken din bare er på 127MB.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Les stickyen under lagringsmedier så skjønner du hvorfor disken din bare er på 127MB.

5027551[/snapback]

Når jeg henviser til den tråden tror du da jeg ikke har lest den?

Kan meddele på ny at det ikke hjalp meg noe som helst i det hele å store...

Kjetilkl, Hmm vel jeg har testa å åpne den med PM nå men det lot seg ikke gjøre, noen tips å komme med?

Edit: sorry serpentis, var feil-linka i den linken i første posten, men jeg har altså lest gjennom den uten noe hjelp ..

Endret av ztaale
Lenke til kommentar

Jeg tror dette er en hardwarefeil på disken.

Har først en disk krasjet, IKKE bruk den!

Hvis du "må", ikke bruk den til noe du er redd for å miste.

For meg er harddisker forbruksvare: Jeg kjører RAID-5 og kaster enhver disk som utviser det minste problem. Dataene på diskene er for meg mer verdt enn å spinke og spare på en sur halvødelagt disk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Edit: sorry serpentis, var feil-linka i den linken i første posten, men jeg har altså lest gjennom den uten noe hjelp ..

Heh, jeg merket det, du hadde linket til en torrentside. Jeg hadde selvfølgelig ikke gitt deg et tips om å lese en tråd dersom du hadde linket til den.

Tviler på at det er en hardware-feil, og dersom disken har kræsjet kan det like godt være windows-installasjonen din som har gjort det. Men uansett, hva dukker disken opp som i BIOS, og hva dukker den opp som under diskbehandling i Windows?

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Tviler på at det er en hardware-feil, og dersom disken har kræsjet kan det like godt være windows-installasjonen din som har gjort det. Men uansett, hva dukker disken opp som i BIOS, og hva dukker den opp som under diskbehandling i Windows?

5029043[/snapback]

Dersom disken har krasjet er det vel liten grunn til å tro at den ikke er skadet. Hadde det vært meg hadde jeg tatt ut det jeg kunne av data på den og erstattet den. Har du garanti, så benytter du selvsagt den. Ikke noe poeng å stresse med en disk som mest sannsynligvis ikke har feilet for siste gang, de blir somregel ikke friske igjen :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de som frafåder bruk av disker. En problemdisk vil alltid være en problemdisk. Last ned diagnoseverktøyet til WD (finner det på nettsidene deres et sted) og kjør en full diagnose på disken for å se om den kommer opp med noe tull. Eventuet kan du prøve en lavnivåformatering, og ikke det tullet windows kaller formatering..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...