Gå til innhold

Vil en 350watt psu holde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Luske_Ludvig: Dette er ikke stedet for feil informasjon. PSU er et sterkt undevurdert komponent i en PC, og alt for mange maskiner rundt om i landet sliter med crapy PSU. Det billige skrapet han ønsker å kjøre meget dyr maskinvare på, vil jeg på det aller helligste ikke anbefale. Det blir som å kjøre en Jaguar på Lada-dekk. Hvor lang tid tar det før du punkterer, eller om det skulle holde: Hvor behagelig kjøretur hadde det vært?

Nei, brannmannsam, her har du en skikkelig PSU: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12

Lenke til kommentar

Du vil som regel merke det ved f.eks ustabil maskin. Normalt sett vil det ikke ødelegge noe, iallefall ikke over kort tid.

Bruk et program som overvåker spenninger. De må ikke droppe for lavt. (+/-5% av normal spenning).

Jeg pleide å bruke Motherboard Monitor, men det er visst gått ut av utvikling. Asus pleier å gi med programmer for å gjøre dette, sjekk CD'ne som fulgte med.

Lenke til kommentar
Luske_Ludvig: Dette er ikke stedet for feil informasjon.

Så sant, så sant.

Derfor er det også tull å si at han må ha ny strømforsyning.

Hadde han hatt et 6800 Ultra eller X850XT skjermkort, så kunne jeg saktens være enig. Men en Chieftec 360W (som jeg regner med sitter i maskinen) skal fint levere den nødvendige spenningen. Det er jo tross alt ikke noen Q-Tec strømforsyning!

Det eneste drawback med den Chiftec'en er at vifta begynner å bråke etterhvert...

Lenke til kommentar

Hadde han hatt et 6800 Ultra eller X850XT skjermkort, så kunne jeg saktens være enig.

Priser på komplett:

GeForce 7800GT -> kr 3.095,-

AMD X2 64 3800+ kr 2.950,-

Hovedkort -> Vet ikke hvilket han har, men antar det ikke er det billigste A8N

Jeg ville ikke brukt den maskinvaren sammen med en Low-End strømforsyning.

Strømforsyningen finner jeg ikke til salgs, men antar den koster mellom 300 og 400 kroner. Med andre ord noe skikkelig billigdritt i forhold til foreksempel en Mist som varierer i pris mellom 800 og 1000 kroner.

Edit:

Dessverre er strømforsyningen også en av PCens mest undervurderte komponenter. Den gjennomsnittelige kjøper vet lite eller ingenting om strømforsyninger og kan derfor vanskelig stille krav til den. Dette vet også PC produsentene så strømforsyningene er en god kandidat når kostnadene skal kuttes - en hundrelapp pr. PC blir mye penger når årsproduksjonen er flere millioner PCer. Den samme hundrelappen kan heller brukes til et modem (de får mange modem for en hundrelapp), software eller noe annet som PC produsentene vet virker langt mer sexy og tiltrekkende på kjøperene enn en strømforsyning.

En dårlig eller underdimensjonert strømforsyning kan forårsake mange problemer. Denne listen med PC problemer er ofte forårsaket av en dårlig strømforsyning.

* Alt er dødt (strømforsyning er kaputt)

* Problemer med å starte opp (mange mulige årsaker).

* Disker og vifter spinner ikke (ingen +12V)

* Disker og vifter spinner, men ingenting annet skjer (inget Power-Good signal)

* Vilkårlig rebooting under bruk (mister Power-Good signal)

* Vilkårlig "henging" under bruk (dårlig utspenning)

* RAM feilmeldinger (hvis samme adresse er det trolig selve RAMen det er feil på).

* Overoppheting (vifteproblemer).

* Elektrisk støt ved berøring av kabinett (spenning ligger til ujordet chassis).

Enkleste og beste metode for å finne ut om det er strømforsyningen som forårsaker problemene er å prøve med en annen strømforsyning av god kvalitet. Det lønner seg sjeldent å reparere strømforsyinger, til det er timesprisene for høye og nye strømforsyinger for billige. Er det kun snakk om å bytte en sikring så kan det være verdt å prøve.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Bare tull!!

Ikke Hør på dem!!

Jeg hjalp en Kammerat her om dagen med å bugjett bygge pc!

ASUS A8n SLI Premium

3700+

7800GT

1024Mb corsair Ram

og en 300Gb HDD

dette funket fett med en 350W qtec PSu som forøverig er notoriske for å ikke levere!

MORALEN ER:At så lenge du ligger unna SLI så går det Grett!I alle spill og sånt! :p

Lenke til kommentar

jULF: Tror du skal lese retningslinjene litt jeg... Det der var en graverende uttalelse i et supportforum. Jeg kommer ikke akkurat til å ta dine anbefalinger seriøst fremover.

For å si det slik: Det vil fungere med den PSUen, men jeg vil langt ifra anbefale det.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Hadde han hatt et 6800 Ultra eller X850XT skjermkort, så kunne jeg saktens være enig.

Priser på komplett:

GeForce 7800GT -> kr 3.095,-

AMD X2 64 3800+ kr 2.950,-

Hovedkort -> Vet ikke hvilket han har, men antar det ikke er det billigste A8N

Jeg ville ikke brukt den maskinvaren sammen med en Low-End strømforsyning.

Strømforsyningen finner jeg ikke til salgs, men antar den koster mellom 300 og 400 kroner. Med andre ord noe skikkelig billigdritt i forhold til foreksempel en Mist som varierer i pris mellom 800 og 1000 kroner.

Edit:

Dessverre er strømforsyningen også en av PCens mest undervurderte komponenter. Den gjennomsnittelige kjøper vet lite eller ingenting om strømforsyninger og kan derfor vanskelig stille krav til den. Dette vet også PC produsentene så strømforsyningene er en god kandidat når kostnadene skal kuttes - en hundrelapp pr. PC blir mye penger når årsproduksjonen er flere millioner PCer. Den samme hundrelappen kan heller brukes til et modem (de får mange modem for en hundrelapp), software eller noe annet som PC produsentene vet virker langt mer sexy og tiltrekkende på kjøperene enn en strømforsyning.

En dårlig eller underdimensjonert strømforsyning kan forårsake mange problemer. Denne listen med PC problemer er ofte forårsaket av en dårlig strømforsyning.

* Alt er dødt (strømforsyning er kaputt)

* Problemer med å starte opp (mange mulige årsaker).

* Disker og vifter spinner ikke (ingen +12V)

* Disker og vifter spinner, men ingenting annet skjer (inget Power-Good signal)

* Vilkårlig rebooting under bruk (mister Power-Good signal)

* Vilkårlig "henging" under bruk (dårlig utspenning)

* RAM feilmeldinger (hvis samme adresse er det trolig selve RAMen det er feil på).

* Overoppheting (vifteproblemer).

* Elektrisk støt ved berøring av kabinett (spenning ligger til ujordet chassis).

Enkleste og beste metode for å finne ut om det er strømforsyningen som forårsaker problemene er å prøve med en annen strømforsyning av god kvalitet. Det lønner seg sjeldent å reparere strømforsyinger, til det er timesprisene for høye og nye strømforsyinger for billige. Er det kun snakk om å bytte en sikring så kan det være verdt å prøve.

5029104[/snapback]

HIPER Type-R Blue 580W Modular ATX 2.2

Webpris: 788:-

http://www.databutikken.com/no/default.php...Id=HIPTRM580BLU

Lenke til kommentar

Luske_Ludvig: Ser du kun på hestekrefter når du kjøper bil?

Edit: Det er nok Watt. Ingen som nekter på det... Men skal han ha et stabilt system med skikkelig strømleveranse, finnes det bedre alternativer. Men det er ikke mitt problem om han ikke vil spandere en 700-lapp ekstra på et ellers så fint oppsett av god maskinvare.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Watt har nesten ingenting å si. Kvalitetskomponenter derimot...

Et vanlig system bruker ikke mer enn max 280W på load, det med de mest krevende skjermkortene. Powerconsumption til et system med 7800GT ligger vel på rundt 250-270 på load (sjekk hardware.no sin test av 7800GT).

En strømforsyning på 350W er mer enn nok til å levere strøm til det systemet, men jeg vet ikke om Chieftec er den beste produsenten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...