Francesca_ Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) Hei, har kjøpt en Acer 5002 WLMi (1,6 turion, 100gb hd, 1gb ram og dritt grafikk fra SiS) på Computer City. Har hatt den et par måneder, og er generelt fornøyd, bortsett fra et par ganske viktige ting. For det første er batteritiden veldig dårlig, viften går nesten konstant selv når maskinen er idle, høy varmeutvikling og utrolig dårlig grafikkløsning. Da jeg kjøpte den sa jeg at den skulle brukes som en ganske typisk student pc. Sa at jeg skulle bruke den en del på lesesaler og på skolen, så batteritiden måtte være bra og viften stille. Dette var ikke noe problem sa selgeren, og oppga meg en batteritid på 3 timer. Videre fortalte jeg at jeg skulle bruke pcen til å se på filmer og spille litt strategi spill. Nevnte Sims 2 og Rome Total War som eksempler på spill. I følge selgeren skulle dette gå helt fint. Jeg sa at jeg vurderte Aceren og en Dell i6000, i retning Dell helte raskere minne, bedre grafikkort, bedre prosessor og kanskje også bedre batteritid? I retning Aceren derimot var det at den var ca. 1500 kr billigere og hadde større hd. Jeg ble overbevist av selgeren, og gikk for Aceren. Da jeg kom hjem kom jeg på at jeg hadde glemt å spørre om maskinen hadde s-video. Regnet vel egentlig dette som en selvfølge, da selv min 3 år gamle ikke veldig high end bærbare har tv-ut. Jeg ringte til kundeservice før jeg åpnet maskinen og fikk opplyst at den hadde s-video. Dette stemte selvfølgelig ikke, jeg kontaktet butikken og de sa de skulle se hva de kunne gjøre med saken. Ringte og maste og maste, men fikk aldri noe ordentlig svar fra dem. Tenkte jeg skulle overse det faktum at den ikke hadde s-video, da jeg trodde jeg kom til å bli fornøyd med pcen. Det er nå gått litt over 2 måneder siden jeg kjøpte den, og er ikke kjempe fornøyd akkurat. Har levert pcen inn til butikken, og de skulle stressteste den osv. De var derimot ikke veldig villige til å høre på meg når jeg påsto at det faktum at den ikke hadde s-video og at grafikkløsningen er så dårlig at jeg kan se lenge etter å spille rome er en mangel. De mente at siden jeg hadde kjøpt pcen først og spurt etterpå kunne det ikke ansees som en mangel, og de var heller ikke villige til å gjøre noe for å utrede problemet. Jeg kunne kanskje få litt rabatt på et tvkort, men det var det. Hvis det viser seg at batteritiden er betydelig dårligere enn 3 timer er dette helt klart en mangel etter min mening, men vil den dårlige grafikkløsningen og mangel på s-video utgjøre en mangel? Ang. s-video, kan det faktum at jeg sa jeg skulle bruke pcen til å se film utløse en "plikt" for selger til å opplyse at maskinen ikke er utstyrt med s-video, slik at det vil falle inn under mangel på opplysning fra selger som kunne hatt innvirkning på kjøpet, eller er ikke behov for s-video i forbindelse med filmtitting nærliggende nok? Er jusstudent, og kan min kjøpslov godt, men er litt usikker på dette med grafikk og s-video...håper noen kan komme med noen gode innspill! Takker for hjelpen...og kan sikkert bistå med litt juridisk bistand en gang noen andre trenger hjelp Wow, ble et langt innlegg dette her, får unnskylde det Endret 18. oktober 2005 av Francesca_ Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Jeg ville sagt det som det var til forhandleren, og krevd kjøpet kanselert. Vil tro du også har kjøpsloven i ryggen, da de har solgt deg et produkt som ikke tilfredstile løftene. Moralen er vel at det er bedre å spør om råd på dette forumet, enn å stole på inkompetente forhandlere. Er det noe jeg skyr som pesten, så er det ivrige selgere som tror de vet mye om alt, mens de egentlig bare synser og prøver å gjøre alt de kan for å få solgt drittproduktene sine. Kombinasjonen komplett.no og råd fra erfarne forumbrukere er det beste etter min mening, når man skal kjøpe seg pc-utstyr. Endret 19. oktober 2005 av anth Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 det jeg synes var rart her var at selger ikke prøvde å selge den den dyrere modellen, da det er vanligvis sånn det foregår. kjøper kommer til sjappa å sier hva han ønsker seg, og selger prøver febrislt å overbevise om at bare ved å gå opp et lite hakk så blir alt så mye bedre. selfølgeløig gjentar han/hun dette flere ganger intil prisen er skyhøy... btw, jeg ville masa på får å få bytta den inn i den dyrere modellen du først lurte på, da denne maskina ikke leverte det du forventa. drøy litt med å kreve heving av kjøpet, sånt kan det ført bli sure miner av hos selger. prøv heller å få til et bytte med et normalt mellomlegg (dvs. så mye mer som den andre maskina koster) Lenke til kommentar
bengh Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Kjøpte en tilsvarende maskin til min søster for litt siden og den fungere bra. Lite viftestøy og hun trenger ingen heftig grafikk. Har ikke testet batterilevetiden noe særlig men det kan være lurt å aktivere standby funksjonen - den starter igjen på 5 sekunder.. Tror vel du stiller svakt på retur mht din undersøkelses plikt. Å komme tilbake etter mer enn 2 mnd for å heve kjøpet pga manglende S-video (som du burde sjekket før du tok den i bruk) og dårlig grafikkløsning som du kan teste første kvelden, holder ikke. Imidlertid burde de være greie og selge deg et PCMCIA/USB TV kort billig - S-video er alikevel noe dritt. For øvrig er det ikke bare Conputer City som kommer med mangelfull/feil info. Kjøpte PC'n på MPX og de skriver at den har Intel GraphMedAcc 900 og 4 USB porter. Den har SIS grafikk og 3 USB uten at jeg har reklamert på dette...og siden de har lagt på prisen NOK 500,- siden jeg handlet så er det vel greit Endret 19. oktober 2005 av bengh Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) det jeg synes var rart her var at selger ikke prøvde å selge den den dyrere modellen Her er eksempel: Maskin A: Pris: Kr 15.000,- På Lager: 5 stk Innkjøpsdato: 13. mars 2005 Maskin B: Pris: 16.500,- På lager: 20 stk Innkjøpsdato: 24. august 2005 Hvliken ville du prøvd å selge først? Endret 19. oktober 2005 av anth Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Du er nok litt seint ute ja, med 2 måneder etter at du har kjøpt PC'en. Det står i loven at du skal si i fra innen rimelig tid, og i følge lovverket er dette definert som ca 2 måneder. Jeg vet ikke jeg, du kan jo alltids prøve, hvis ikke kan jo forbrukerrådet hjelpe på www.forbrukerportalen.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå