tommy40 Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Heisan Noen som vet hvor de to ledningene på bildet nedenfor skal festet? Fikk ødelagt den originale pluggen pga en kone som ville ha kontakt med den spillegale mannen sin mvh tommy Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Litt vanskelig å se ut fra tegningen din om kabelen er 2- eller 3-leder. Kontakten har tre kontaktpunkter, (1) Tip, (2) Ring og (3) Sleeve, og kalles en TRS-kontakt, evt minijack i dagligtale. Dersom kabelen er en koaksial kabel med to ledere i sentrum, er det en stereokabel. Denne typen kabel har en kjerne med ledninger, et isolasjonslag, et strømførende "nett" av kobber, og så et ytre isolasjonslag. Dersom du bare har de to kablene, er det en mono-kabel. Hvis stereokabel, går det ytteste laget til sleeve, og de to andre går til tip og ring. Hvilken som er hvilken, kommer an på hvilken kanal som er høyre og venstre. Du kan ikke ødelegge noe ved å koble feil. Hvis monokabel, går den ene på sleeve, og den andre på tip. Hva som er hva her kan være litt mer kinkig. Å bytte om på dem er imidlertid ikke farlig -- du vil bare faseforskyve lyder 180 grader. I praksis hører du det neppe Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Joho, så visst hører du forskjell. I fps spill er det svært viktig å høre hvor lyder kommer fra. Tenk å høre en som kommer løpende fra venstre, og så er det egentlig fra h han kommer? Tuppen skal loddes på venstre kanal og ringen (sleve) på høyre. Ledningene du viser på bildet er isolert med lakk. Pass på at du ikke varmer ledningene på en sånn måte at lakken smelter og lager kortslutning. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Joho, så visst hører du forskjell. I fps spill er det svært viktig å høre hvor lyder kommer fra. Tenk å høre en som kommer løpende fra venstre, og så er det egentlig fra h han kommer? 5027380[/snapback] Hvis du leser en gang til, ser du at jeg skriver at han neppe hører forskjell på 180 graders faseforskyving. Dette er ikke det samme som å bygge høyre og venstre kanal! At han hører forskjell på det, er det jo ingen tvil om. Lenke til kommentar
headgeek Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Litt vanskelig å se ut fra tegningen din om kabelen er 2- eller 3-leder. Kontakten har tre kontaktpunkter, (1) Tip, (2) Ring og (3) Sleeve, og kalles en TRS-kontakt, evt minijack i dagligtale. Dersom kabelen er en koaksial kabel med to ledere i sentrum, er det en stereokabel. Denne typen kabel har en kjerne med ledninger, et isolasjonslag, et strømførende "nett" av kobber, og så et ytre isolasjonslag. Dersom du bare har de to kablene, er det en mono-kabel. Hvis stereokabel, går det ytteste laget til sleeve, og de to andre går til tip og ring. Hvilken som er hvilken, kommer an på hvilken kanal som er høyre og venstre. Du kan ikke ødelegge noe ved å koble feil. Hvis monokabel, går den ene på sleeve, og den andre på tip. Hva som er hva her kan være litt mer kinkig. Å bytte om på dem er imidlertid ikke farlig -- du vil bare faseforskyve lyder 180 grader. I praksis hører du det neppe 5027271[/snapback] Det er en hodetelefon-ledning! Og hvor mange sitter i dag og lytter til en mono-hodetelefon? Og selv jeg ser at kontakten har tre tilkoblinger! Og en Coax-kabel med to senterledere! Da er det vel ikke en Coax-kabel, eller? Det skal dras ut skjerm fra den avslitte ledningen, som skal loddes på den største tilkoblingen/skjermen på pluggen, de to andre skal til tuppen og ringen på pluggen, høyre kanal er vanligvis rød! Hva som er høyre og venstre kanal på pluggen er jeg ikke sikker på, det kan vel han som har ødelagt den finne på nettet selv. Og om han bytter om disse, så blir høyre og venstre kanal byttet om (Faseforskyvning, for noe sludder, du har ikke mye greie på dette du prøver å gi råd om, har du vel?)! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Kjempeflott for deg at du ser at det finnes tre ledere på bildet. Det klarte jeg ikke å bedømme da jeg kikka på bildet, jeg kan godt ha vært for kjapp med å kikke. Uansett så skrev jeg jo svar for begge tilfellene, gjorde jeg ikke? Og en Coax-kabel med to senterledere!Da er det vel ikke en Coax-kabel, eller? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette. En koaksial kabel er, såvidt jeg vet, en kabel der en av lederne (normalt minus eller jord) omslutter de andre lederne, for bl.a. å skjerme for EM-støy til en viss grad, samt at det en kabeloppbygging som er forholdsvis motstandsdyktig, samt grei å koble og arbeide med. Om den har en eller to senterledere endrer da ikke på noe annet enn om kabelen er i stand til å føre en eller to kanaler, og har ikke noen med om den er koaksial eller ikke å gjøre. Hvis monokabel, går den ene på sleeve, og den andre på tip. Hva som er hva her kan være litt mer kinkig. Å bytte om på dem er imidlertid ikke farlig -- du vil bare faseforskyve lyder 180 grader. I praksis hører du det neppe smile.gif Og om han bytter om disse, så blir høyre og venstre kanal byttet om (Faseforskyvning, for noe sludder, du har ikke mye greie på dette du prøver å gi råd om, har du vel?)! Og om du hadde lest inlegget mitt ordentlig, hadde du sett at jeg hadde skrevet at dette gjaldt dersom det er var en monokabel. En kabel som fører mono fører et helt vanlig vekselstrømssignal. Det vil si at du har to ledere hvis innbyrdes positive spenning veksler innbyrdes. Ved en tone på 1khz, f.eks., bytter spenningen "side" tusen ganger i sekunded. Dette overføres igjen gjennom spolen, hvis induserte magnetfelt begveger magneten, som mekanisk beveger membranen. Dersom du bytter om disse to kablene (i mono, fremdeles), vil strømmen kun induseres motsatt vei, og membranen vil bevege seg motsatt vei. Ved rene toner vil dette perfekt tilsvare en 180 graders faseforskyving. Og i praksis vil det ikke høres med hodetelefoner for folk flest. Den sterkeste indikasjonen på et fasebyttet element er en såkalt akustisk kortslutning, som i praksis høres ut som "lite bass". Så... I rest my case Edit: fiksa quotes Endret 20. oktober 2005 av bfisk Lenke til kommentar
headgeek Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Kjempeflott for deg at du ser at det finnes tre ledere på bildet. Det klarte jeg ikke å bedømme da jeg kikka på bildet, jeg kan godt ha vært for kjapp med å kikke. Uansett så skrev jeg jo svar for begge tilfellene, gjorde jeg ikke? Dersom du ikke ser at pluggen han har avbildet har tre tilkobling/loddepunkter, så bør du sette oppløsningen på skjermen din noe bedre! Samt det jeg henviste til, om stereo-eller mono-hodetelefoner. At det skal være tre ledere i ledningen, kom som et overraskende slutning etter som jeg begynte å skjønne at han har vel kjøpt pluggen etter å ha sett den gamle, avslitte pluggen, samt den tidligere slutning om at dette måtte handle om en stereo-hodetelefon! Og en Coax-kabel med to senterledere!Da er det vel ikke en Coax-kabel, eller? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette. En koaksial kabel er, såvidt jeg vet, en kabel der en av lederne (normalt minus eller jord) omslutter de andre lederne, for bl.a. å skjerme for EM-støy til en viss grad, samt at det en kabeloppbygging som er forholdsvis motstandsdyktig, samt grei å koble og arbeide med. Om den har en eller to senterledere endrer da ikke på noe annet enn om kabelen er i stand til å føre en eller to kanaler, og har ikke noen med om den er koaksial eller ikke å gjøre. En Coax-kabel har èn senterleder, sentrisk plassert inne i en skjerm/returleder. Du snakker om en skjermet ledning, noe som for såvidt er riktig her siden det er skjermet ledning til hodetelefonen og skjermen er avslitt/ikke vist på bildet. Men du vet jo tydeligvis ikke hva en coax-kabel er, før nå? Hvis monokabel' date=' går den ene på sleeve, og den andre på tip. Hva som er hva her kan være litt mer kinkig. Å bytte om på dem er imidlertid ikke farlig -- du vil bare faseforskyve lyder 180 grader. I praksis hører du det neppe smile.gif[/quote'] Og om han bytter om disse, så blir høyre og venstre kanal byttet om (Faseforskyvning, for noe sludder, du har ikke mye greie på dette du prøver å gi råd om, har du vel?)! Og om du hadde lest inlegget mitt ordentlig, hadde du sett at jeg hadde skrevet at dette gjaldt dersom det er var en monokabel. En kabel som fører mono fører et helt vanlig vekselstrømssignal. Det vil si at du har to ledere hvis innbyrdes positive spenning veksler innbyrdes. Ved en tone på 1khz, f.eks., bytter spenningen "side" tusen ganger i sekunded. Dette overføres igjen gjennom spolen, hvis induserte magnetfelt begveger magneten, som mekanisk beveger membranen. Dersom du bytter om disse to kablene (i mono, fremdeles), vil strømmen kun induseres motsatt vei, og membranen vil bevege seg motsatt vei. Ved rene toner vil dette perfekt tilsvare en 180 graders faseforskyving. Og i praksis vil det ikke høres med hodetelefoner for folk flest. Den sterkeste indikasjonen på et fasebyttet element er en såkalt akustisk kortslutning, som i praksis høres ut som "lite bass". Som salige Holberg visstnok skal ha skrevet: Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet helt på viddene! (Muligens ikke ordrett sitert...) Jeg skjønner at en eventuell fasevending av signalet til ett sett mono hodetelefoner ikke kan høres, all den tid det er ganske vanskelig å lytte til mer enn ett sett hodetelefoner ad gangen! Og dersom det skulle ha vært snakk om en mono-hodetelefon, med kun to ledere ut til pluggen, dvs, at jord/retur-leder er koblet sammen inni hodetelefonen før ledningen (den med bare to ledere) er trukket ut og skal loddes til pluggen, så er jo ledningen inni hodetelefonen, koblingen til elementene, fremdeles urørt. Og da kan hverken folk flest eller andre, uansett om signalet er "rent" eller ikke, høre om signalet er blitt fasevendt (siden begge elementene ennå må være i fase med hverandre)! Men ingen andre enn deg synes å sveve i den villfarelse at det her kan være snakk om ett sett gamle, mono hodetelefoner! Endret 21. oktober 2005 av headgeek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå