Gå til innhold

Lære Touch???

Anbefalte innlegg

Jeg er en allerede erfaren databruker. Tilbringer minst 1 time på data om dagen. HAr holdt pån me data siden jeg var 7 år altså 386 Pentium 66mhz. Nå er jeg 9 år eldre enn da. Jeg skriver relativt fort på data men det blir mye feil. Er det i det hele tatt noe mulighet for meg og lære touch elle er det for sent?

Eventuelt hvordan skal jeg gjøre det? Programmer, metoder osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-21 23:21, Athlon Power skrev:

Det med programmer er ikke noe problem man har jpo altids kazaa. Men deg jeg lurer på er om det i dtehele tatt er mulig for meg og fikse det.

Jeg skrev fort med 2 fingre før. Så for noen år siden fikk vi lynkurs i touch (med instruktør) på videregående. Vi måtte bare tvinge oss selv til å fortsette å skrive touch i tiden som kom etterpå selv om det gikk 10 ganger tregere. Jeg tvang meg selv til KUN å bruke touch, og etterhvert gikk det like fort som 2-finger metoden, deretter litt fortere, og nå skriver jeg mange ganger så fort som da jeg brukte 2-finger metoden. De som fortsatte å bruke 2 finger metoden bare nå og da falt etterhvert tilbake til den og lærte seg aldri touch... bortkastet kurs med andre ord.

Anbefales, men ha sterk viljestyrke og TVING deg til å fortsette med touch etter kurset selv om det går treeegt i begynnelsen. Da skal det virke, også for deg. For alle med sterk nok viljestyrke faktisk.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-21 22:56, Athlon Power skrev:

Jeg er en allerede erfaren databruker. Tilbringer minst 1 time på data om dagen. HAr holdt pån me data siden jeg var 7 år altså 386 Pentium 66mhz. Nå er jeg 9 år eldre enn da. Jeg skriver relativt fort på data men det blir mye feil. Er det i det hele tatt noe mulighet for meg og lære touch elle er det for sent?

Det du må begynne med er kanskje å se opp av og til, kanskje rette feilene dine. Retter du feilene dine, lærer du å skrive skikkelig og dannet.

Når ord hengersammen ogde t er massefe il, kommerdui ngen vei. HUskd et.

Lenke til kommentar

Nå er jeg jævlig lei av sånne tullinger som EN MANN som skal kommentere min skrift. JEG SPURTE OM DETTE

Den 2002-08-21 22:56, Athlon Power skrev:

IKKE om en kommentar fra en hardware.no avhengig idiot som EN MANN og diverse andre

JEG HAR TALT!!!

PS noen med flere gode svar?

Lenke til kommentar

Kom ut et spill for et år siden cirka som heter Typing of The Dead. Det er et zombie-spill "on rails", dvs. du ikke styrer karakteren din, men du SKRIVER zombiene ihjel. De kommer med korte setninger og ord som du må skrive fortest mulig rett ellers kommer de for nært. Veldig bra touch-trening.

Bossene drar LANGE setninger, ofte flere..bommer du, må du skrive alt pånytt.

Ellers er det jo Mavis Deacon typing software, som sikkert finnes på bokhandel eller i en datasjappe.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-21 23:55, Athlon Power skrev:

Nå er jeg jævlig lei av sånne tullinger som EN MANN som skal kommentere min skrift. JEG SPURTE OM DETTE

Hvorfor ble du plutselig så sur? Han sa da ikke noe galt?

Uansett, gjør som han sier, se opp på skjermen en gang iblandt og bruk touch. Hvis du fremdeles har skriveleif, skriv saktere.

Er ikke problemene borte da bør du skaffe deg en ny hobby :razz:

Lenke til kommentar

Som sagt før, touch tar tid... brukte ca i gjennomsnitt 5 skoletimer i uka over ett skoleår før touch satt skikkelig, og da var det mye prenting. Men nå sitter det sikkelig. Selv om jeg har hatt lengere pauser fra tastaturet i løpet av de 9 årene siden jeg lærte meg touch, så har det alltid kommet fort tilbake etter et par dagers bruk. Det er vel mer eller mindre som å sykle.

Også som en nevnte over, tving deg selv til å bruke det hele tiden når du kommer i gang, ellers forsvinner det fort før det er prentet inn.

Går du til en bokhandel, har de sikkert opplæringsbøker som er gode; med plansjer, opplæringplan og innprenting á la det vi brukte på skolen for noen år tilbake.

Eneste minuset med å kunne touch, noe som jeg har litt problemer med i hvertfall, er den dagen jeg f.eks. holder noe i den ene hånden og har bare en hånd ledig til å skrive med. Da går det treeegt.

Lenke til kommentar

Vel hvis dere sjekker ut min forrige post fikk jeg ca 60 postyer om at jeg hadde skrivelifer. Det oppfattes som ganske irriterende at alle skal si det i alle sammenhenger. Greit med kritikk men hvis man blir kritisert for det samme 60 ganger på rad blir man litt forbanna. DET HOLDER EN GANG. I den forrige posten stilte jeg jo tross alt ikke spørsmål om mine norskunnskaper

Lenke til kommentar

Jeg kan bare touch på mitt eget tastatur. Dette er sørgelig, men ofte tilfellet.

På andre tastatur kan det oppstå problemer med fex:

Hvor hardt knapper må trykkes ned, hvor lang avstand det er mellom knapper og gjerne hvor store knappene er.

Uansett om dette er små forskjeller, ødelegger det litt for min "speed" på andre keyboard.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 00:17, en mann skrev:

Uansett om dette er små forskjeller, ødelegger det litt for min "speed" på andre keyboard.

Du er ikke den eneste. Men det er kun en vanesak det også... etter et par uker etter tastatur-kjøp er jeg som regel "bækk inn bisniss".

Lenke til kommentar

Bruk søkemotoren, dette har blitt diskutert før. Jeg sier det fordi jeg postet en link til et rimelig program som lærer deg Touch da noen spurte om et DOS program som gjorde det, og husker ikke linken lengre. Prøver ikke å leke mod eller noe :smile:

Det er tonnevis av slike opplæringsprogram tilgjengelig i alle mulige prisklasser. Stikk innom en bokhandel, jeg tør nesten vedde på at de har noe slikt der.

Begynte å lære Touch i 8. klasse, tok det som ekstrafag (maskinskriving) i to år og har aldri angret. Jeg gjorde det hovedsaklig fordi jeg hadde en Commodore 64 på den tiden, og lærte BASIC (som jo innebærer en god del skriving).

Vitsen med Touch er ikke bare at man skriver raskere, men også at man ikke ser nevneverdig mye ned på tastaturet, hvilket igjen øker hastigheten og effektiviteten.

Lær deg Touch, du vil ikke angre på det :smile: Det er som pianospilling - du blir egentlig aldri for gammel til å lære det. Graden av dyktighet er individuelt, men generelt har alle som jobber med en PC eller annet datamaskin med PC tastatur godt av å lære Touch metoden.

Det snakkes om å bytte den ut (Touch metoden), da den opprinnelig ble utviklet for at armene på de gamle mekaniske skrivemaskinene ikke skulle vikle seg inn i hverandre, men nå er tross alt mesteparten av den moderne verdensbefolkningen som har omgang med datamaskiner, vant til å skrive på dagens tastatur. Så om det skjer, vil tiden vise.

Lenke til kommentar

Heh ja..skifter dem til tastaturer der det står ABCDEFGH istedet for QWERTY tror jeg mange kommer til å bli forvirra. Vet om sånt finnes noensteder?

Husker en font på amigaen som het dvorak (ellerno) som gjorde tastaturet om til ABCDEF istedet for QWERTY. Klin umulig å skrive fort. Kanskje et eller anna østblokkland bruker sånne tastaturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...