Gå til innhold

Blåse på eller fra prosessoren?

daffodiL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått til ervervelse av en Thermaltake Pipe101 CL CPU-kjøler til min Socket 478 Intel Pentium 4 3.0Ghz Nortwood. Så har jeg tenkt å sette ei MIST vifte, 20.5 dB(A), Klar plast 92mm vifte på den.

Men så lurer jeg på: Hvilken vei skal jeg sette vifta? Er det mest hensiktsmessig å blåse luft ned på CPU-kjøleren eller ut fra den? Jeg har to Revoltec 80mm Metal AirGuard Neon-vifter som blåser luft ut bak i kabinettet og står 5 cm unna, vinkelrett på CPU-kjøleren.

Skal jeg sette vifta til å blåse ned mot CPU eller fra? Blåser den fra vil jo de to 80mm-viftene ta med seg lufta ut av kabinettet, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifta skal nesten alltid i de aller fleste tilfeller blåse på kjøleren! :thumbup:

Også i ditt tilfelle er det det beste selv om kabinett tempen ville sunket 1 eler 2 grader. Har aldri sett en vifte som blåser andre veien (unntat ifra noen pcer ifra firmaer som dell, osv..men dette anbefales da ikke).

Lenke til kommentar
Blåse på er definitivt å anbefale ja. Om vifta monteres sugende, så vil du få problemer med luftutskiftinga i det området på kjøleribba som er lengst unna, altså bunnen av kjøleribba. Typisk nok der det trenges mest! Så _blås_ ivei du.

5026751[/snapback]

Ja det har d helt rett i skrue ;)

Vifta skal ta varmen bort fra ribba :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...