Gå til innhold

sata / ide kabel problem


misfit

Anbefalte innlegg

Sitter her med en ny maskin som jeg skal sette sammen men har møtt på et problem.

Har et hovedkort (asus P5LD2) med en wd raptor 36 gig sata2 disk og den har jeg fått montert. med hvordan kobler jeg dvd brenner og dvd spiller på hovedkortet? tidligere gikk de på ide kabelen fra hd til hovedkort men hva nå? skal jeg bruke ide kabelen fra drevene til hovedkort? Om noen kan hjelpe meg her så hadde jeg hvert takknemelig.

 

ps jeg har enda en sata2 disk (wd 250) skal den settes som slave? eller ingår det på koblingen på hovedkortet? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter her med en ny maskin som jeg skal sette sammen men har møtt på et problem.

Har et hovedkort (asus P5LD2) med en wd raptor 36 gig sata2 disk og den har jeg fått montert. med hvordan kobler jeg dvd brenner og dvd spiller på hovedkortet? tidligere gikk de på ide kabelen fra hd til hovedkort men hva nå? skal jeg bruke ide kabelen fra drevene til hovedkort? Om noen kan hjelpe meg her så hadde jeg hvert takknemelig.

 

ps jeg har enda en sata2 disk (wd 250) skal den settes som slave? eller ingår det på koblingen på hovedkortet? :cry:

5026079[/snapback]

 

det er bare å ha en IDE kabel til de optiske drevene (cd rom, brennere, dvd) ja...

og angående den andre s-ata-disken: det er jo bare plass til en harddisk på hver s-ata kabel, og det finnes ikke jumpere på de heller, så du putter den raptoren i kontakt 1 (eller så heter den 0) og den store i kontakt 2 (eller 1 da)...

det pleier å stå i små bokstaver ved siden av kontaktene hva slags kontakt og hvilket nummer, hvis ikke dette står så kan du ta en titt i manualen der det er et "kart" over hovedkortet.

anbefaler deg å ha systemfilene på raptoren (slik som win og alle programmene)

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Takk for hurtig og godt svar  :)

 

Det er meningen å ha system filer på raptor disken og lagring på den andre. Dette er ikke noe jeg har erfaring med men har hørt at maskinen skal fungere raskere og mer feilfri da .

 

Takk for hjelp

5026157[/snapback]

 

stemmer bra det...

de filene som dataen henter frem offte (slik som oppstartsfiler, programfiler og lignende) bør ligge på den raskeste disken for optimal ytelse..

 

håper du forstod det forrige svaret mitt, jeg kan til tider skrive veldig innviklet...

Lenke til kommentar

Oppskritf på montering P5LD2 og P5WD2.

 

Du er kanskje ferdig med monteringen nå, men her er i hvertfall en oppskrift jeg har benyttet for P5LD2 og P5WD2 med stort hell:

 

De to raptordiskene kobles til SATA utgangene, de små, røde kontaktene.

CD/DVD spiller kobles til den blå IDE porten.

IDE disker kobles til de røde IDE-portene.

Diskettstasjonen til den svarte.

 

Hvis du vil ha ekstra ytelse definerer du de to raptordiskene som RAID 0.

Defineringen er meget godt forklart i dok til HK.

Kablene kobles fysisk på samme måte.

 

For RADI0 bør diskene være like store, hvis ikke vil den minste disken bestemme totalstørrelsen. Total diskplass = minste disk ganger 2. (Sånn omtrent)

 

Fordelen med RAID 0:

Data leses/skrives parallellt på begge diskene, med ca halvparten på hver, og diskene jobber parallellt. Gir tilnærmet dobbel ytelse, og omtrent like mye lagerplass som om diskene er montert som "single".

Ulempe:

Hvis en disk havarerer er allt tapt, da dataene jo er splittet.

Derfor viktig med backup. (Som alltid).

 

Håper dette er til nytte for deg eller andre.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

han har jo ikke to raptorer, han har to 250gig s-ata disker... også har han en liten raptor.. men det er en fin-fin tanke å sette raptorer i raid0! har tenkt på det selv, men det er dyrt også blir det ikke så mye plass av det...

 

det han kan gjøre er å sette de to WD250-diskene i raid, går utifra at de er like... (jeg har to stykker av de samme diskene, dog ikke i raid pga da blir jo alt borte :()

Lenke til kommentar
Sorry, leste nok "oppgaven" litt for dårlig. ....

 

Det er forøvrig noen raptordisker til salgs på bruktmarkedet.

 

På et hovedkort som P5DL2 finnes 4 SATA og 2 IDE kontakter, det skulle kunne gi 8 disker totalt..  Burde kunne gi ganske rikelig med plass...

5031609[/snapback]

 

du er så veldig tilgitt... men husk hvis man skal kjøpe raptor-disker, burde man absolutt gå for den store på 74gig grunnet akksesstid o.l

(kilde: HW's test av 74gig raptor, sammenlignet med 36gig'en

Test på DinSide Data, se på grafene midt på siden

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg har nå lagt win xp på raptor 36 gig disken men maskinen finner ikke D: (250 sata disken) :blush: hva gjør jeg galt? jeg har koblet dem i hver sin lille røde sata kontakt i hovedkortet og jeg kan se diskene i bios men ikke på "min datamaskin" Ps jeg skal ikke sette raid på maskinen .

Igjen er jeg takknemelig for hjelp :)

Lenke til kommentar

hm... har du norskt eller engelsk win?

 

anyway:

du høyreklikker på 'min datamaskin', trykk på behandle, trykk på diskbehandler.

 

hvis du ser en grå rute der som er din 250gigs s-ata disk, da skal du høyreklikke på den og trykke på formater...

 

kanskje du må restarte, men tror ikke det...

dette er selvfølgelig hvis du finner disken i diskbehandler da... :D

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...