Aldebaran_ Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Jeg vurderer å oppgradere en noe eldre pc fra Win98 til XP Pro fordi jeg ikke får maskina koblet opp i nettverk av en eller annen merkelig grunn. Det er da noen kritiske faktorer jeg ønsker bedre utrdet, og har derfor noen punkter som jeg håper andre kan gi meg svar på. * Er det mulig og lurt å oppgradere fra 98 til XP? * Kan jeg installere XP til annen mappe og deretter endre navn til ex. Windows_old på 98 mappa? * Hvordan bytte om til XP som OP? Håper at noen har et lurt og egnet svar til meg Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Det spørs hvor bra maskinen er. Har ikke tenk på 2000? kanskje det passer bedre. Ja, du kan installere windows på en annen mappe, men hadde jeg hvert deg ville jeg ha delt opp harddisken og hatt et operativsystem på hver sin disk. Hvorfor skal du ha både XP og 98 egentlig? Windows har egen bootmanager som holder styr på Windows-operativsystemene. Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Det spørs hvor bra maskinen er. Har ikke tenk på 2000? kanskje det passer bedre. Ja, du kan installere windows på en annen mappe, men hadde jeg hvert deg ville jeg ha delt opp harddisken og hatt et operativsystem på hver sin disk. Hvorfor skal du ha både XP og 98 egentlig? Windows har egen bootmanager som holder styr på Windows-operativsystemene. 5026021[/snapback] Har ikke 2000. Hvordan deles disken med 98 da? Skal ikke ha begge OP men bytte fra 98 til XP Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 du kan ikke "bytte" fra et OS til et annet. Du installere det nye orntlig. Mitt tips: Overfør det du skal ha fra PC'n til en annen PC(LAN,DVD,USB,etc) Sett i XP disken, formater, installer. Overfør tilbake til PC'n med nyinstallert Windows XP Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Du kan oppgradere fra Win98 til XP. Men husk at XP krever vesentlig mer av en PC, det kan fungere relativt dårlig på en eldre maskin. Hva har du av CPU, RAM, og diskplass? Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Windows XP krever Minst 64MB med Ram. Anbefaler ikke å kjøre på en maskin med så lite RAM. Helst 128MB eller mer, så funker det mye bedre.. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Windows XP krever Minst 64MB med Ram. Anbefaler ikke å kjøre på en maskin med så lite RAM. Helst 128MB eller mer, så funker det mye bedre.. 5027902[/snapback] Windows sa hele tia "Du kjører med lite minne. Venligst legg til mere(elns)" når jeg kjørte XP på en PC med 128mb RAM. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Windows XP krever Minst 64MB med Ram. Anbefaler ikke å kjøre på en maskin med så lite RAM. Helst 128MB eller mer, så funker det mye bedre.. 5027902[/snapback] Windows sa hele tia "Du kjører med lite minne. Venligst legg til mere(elns)" når jeg kjørte XP på en PC med 128mb RAM. 5029006[/snapback] Jeg har kjørt windows xp pro på ei langt dårligere maskin (600 MegaHertz, 64mb ram), og aldi opplevd dette. Det gikk sånn noenlunde bra, men det er ikke å anbefale, ettersom minne konstant blir swapa. Åpna jeg mer enn ett program, var det nesten umulig å få maskina til å reagere. Et bedre alternativ vil jeg da si er en lightweight linux distro, med fluxbox som skrivebordsmiljø. Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Du kan oppgradere fra Win98 til XP. Men husk at XP krever vesentlig mer av en PC, det kan fungere relativt dårlig på en eldre maskin.Hva har du av CPU, RAM, og diskplass? 5026579[/snapback] CPU: P 2, RAM: 368 MB, HDD: 40 GB Jeg tror innerst inne at dette skal kunne håndtere XP, eller hva? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Det kan nok funke, men da må alt av visualisering slåes av, samt en del servicer osv..... Men 2000 er et bedre alternativ. Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Windows XP krever Minst 64MB med Ram. Anbefaler ikke å kjøre på en maskin med så lite RAM. Helst 128MB eller mer, så funker det mye bedre.. 5027902[/snapback] Windows sa hele tia "Du kjører med lite minne. Venligst legg til mere(elns)" når jeg kjørte XP på en PC med 128mb RAM. 5029006[/snapback] Jeg har kjørt windows xp pro på ei langt dårligere maskin (600 MegaHertz, 64mb ram), og aldi opplevd dette. Det gikk sånn noenlunde bra, men det er ikke å anbefale, ettersom minne konstant blir swapa. Åpna jeg mer enn ett program, var det nesten umulig å få maskina til å reagere. Et bedre alternativ vil jeg da si er en lightweight linux distro, med fluxbox som skrivebordsmiljø. 5029065[/snapback] Samme her. Funka greit, men gikk sørpe treigt. Så anbefaler ikke å kjøre XP med Minimumskrava.. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Sats på Windows 2000 du tror jeg. Hvis du ikke har lyst til og teste ut en Linux distro da. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Installer Partition Magic og del opp harddisken på maskina du har, instaler XP på den andre partisjonen og kjør med dobbelt oppsett. Slik kan du bruke Win98 til vanlige oppgaver og XP ved behov. Gjør du det slik så ender du ikke opp med en supertreg datamaskin hele tiden. Hadde selv installert office XP på en maskin med Win98SE. Installerer du slik så får du opp en bootloader hver gang du starter maskina, så er det bare å velge hvilket OS den skal boote med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå