Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Novelle er dette en bra start

Anbefalte innlegg

Den er på en måte avsluttet men er det en bra ide/ del deres synspunkter saklige

Sirenene pep i ørene. Alt var uklart jeg hørte hylene fra den stadig tiltagende hylingen av brente mennesker.

Et minutt der var jeg usikker på om jeg var skadet. Hadde det skjedd noe. Isåfall hva, jeg kjenner ingen ting.

Jeg sklier tilbake. Jeg føler meg varm i hele kroppen litt vissen liksom.

En barn med en dukke i hånden løp forbi meg. Skrikene som kom ut av hennes lille forbrent munn overdøvet min tankegang et lite,

men kraftfult øyeblikk. Det var klart det var sant det har skjedd noe jeg inser det nå. Men hva har skjedd det inser jeg

Ikke enda.

Beklager dette ille temaet men det var oppgaven det skulle være trist.

Temaet har noe med Atombombe japan og 1945 og gjøre.

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beskrivelsene dine er tidvis fargerike. Flott!

Du bør tenke litt på å legge inn komma eller punktum noen steder. Prøv å les teksten høyt for deg selv. Det trengs pauser. "Alt var uklart. Jeg hørte støyen fra den stadig tiltagende hylende fra brente mennesker" (Hylingen kommer ikke av brenningen, den kommer fra menneskene).

Etter spørsmål skal det være spørsmålstegn. "I såfall, hva? Jeg kjenner ingenting."

Du bør også kutte ut "liksom". Dette hører ikke hjemme i et skriftlig språk.

Jeg ville også sett på oppbygningen av ene setningen. "Skrikene som kom ut av hennes lille forbrente munn, overdøvet tankgegangen min et lite, men kraftfult øyeblikk."

Du bør også være konsekvent med tidbruk. 1. "Det var klart det var sant. Det hadde skjedd noe. Jeg innser det nå." 2. Det er klart det er sant. Det har skjedd noe. Jeg innser det nå"

"Men hva som har skjedd, klarer jeg fremdeles ikke å innse".

Konklusjonen min er at essensen er god, fantasien din får løpe fritt, men teksten kan jobbes med.

Lenke til kommentar
Den er på en måte avsluttet men er det en bra ide/ del deres synspunkter saklige

Sirenene pep i ørene. Alt var uklart jeg hørte hylene fra den stadig tiltagende hylingen av brente mennesker.

Et minutt der var jeg usikker på om jeg var skadet. Hadde det skjedd noe. Isåfall hva, jeg kjenner ingen ting.

Jeg sklier tilbake. Jeg føler meg varm i hele kroppen litt vissen liksom.

En barn med en dukke i hånden løp forbi meg. Skrikene som kom ut av hennes lille forbrent munn overdøvet min tankegang et lite,

men kraftfult øyeblikk. Det var klart det var sant det har skjedd noe jeg inser det nå. Men hva har skjedd det inser jeg

Ikke enda.

Mvh Geir

5025869[/snapback]

Takk for feedbacken. Håper på mer triks og hjelp...

Lenke til kommentar

- mangler en del komma, punktum og spørsmålstegn

- kommer hylene fra hylingen?

- kommer hylingen av brente mennesker?

- inkonsekvent fortid/nåtid

- noen skrivefeil, stavekontroll er en fin bil

- hennes munn og min tankegang er tungt. munnen hennes, tankegangen min er bedre

- hva er sklier?

- tiltagende er et tulleord. sterkere, høyere, økende er fine ord

- endel for tung setningsoppbygging

Lenke til kommentar
- mangler en del komma, punktum og spørsmålstegn

- kommer hylene fra hylingen?

- kommer hylingen av brente mennesker?

- inkonsekvent fortid/nåtid

- noen skrivefeil, stavekontroll er en fin bil

- hennes munn og min tankegang er tungt. munnen hennes, tankegangen min er bedre

- hva er sklier?

- tiltagende er et tulleord. sterkere, høyere, økende er fine ord

- endel for tung setningsoppbygging

5032619[/snapback]

Hylingen kommer fra menneskene hvis det var det du lurte på, kan du utdype dine spørsmål litt nærmere?? :blush::cool:

Lenke til kommentar

Mange gode råd her. Og hold deg til KISS. Keep It Simple Stupid.

Prøv å hold bruken av komma til et minimum. Bruk enkle, konsise setninger. Ikke bruk det samme ordet i setning etter setning. Dvs ikke repetér. Finn variasjoner av ordet.

Kjør stavekontroll når du er ferdig.

Lykke til. :)

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

Sirenene pep i ørene. Alt var uklart. Jeg hørte hylene fra den stadig tiltagende hylingen av brente mennesker.  (Varier språket. Hyl * 2 i èn setning er ikke språklig bra.)

Et minutt (der)var jeg usikker på om jeg var skadet. Hadde det skjedd noe? Isåfall hva? Jeg kjente ingen ting.

Jeg skled tilbake. Jeg følte meg varm i hele kroppen - litt vissen liksom.  (Husk at du skriver i preteritum!)

En barn med en dukke i hånden løp forbi meg. Skrikene som kom ut av hennes lille forbrente munn overdøvet min tankegang et lite,

men kraftfullt øyeblikk. Det var klart det var sant at det hadde skjedd noe - jeg innså det nå. Men hva som hadde skjedd, det innså jeg ikke ennå. (Tid -> ennå, mengde -> enda. Husk preteritum! Varièr litt på siste setning, så den skiller seg mer fra den nest siste.)

Mvh Geir

5025869[/snapback]

OK, men du mangler litt på det språklige. Ellers så er du godt på vei rent stemningsmessig. Karakter 4/3. :)

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Du bør også kutte ut "liksom". Dette hører ikke hjemme i et skriftlig språk.

Det kommer helt ann på sjangeren. I en artikkel bør han holde seg unna slike hverdagsord, men i en fortellende novelle som dette, kan slike ord brukes, så lenge han ikke skriver lixom. :D Se for deg en film, der en av hovedpersonene forteller. Der er det et pluss at fortelleren forteller så autentisk som mulig, dvs med ord og slang som brukes i dagliglivet. Skal jeg fortelle deg om noe som jeg har opplevd, så snakker jeg ikke i formell artikkelform.

Lenke til kommentar

Du er inne på noe, og har et godt utgangspunkt. Fantasien er det ingenting å si på. Likevel er rettskrivingen miserabel, og det blir svært kunstig og oppstilt. Ikke ta deg vann over hodet!

Levert slik som det er nå, vil jeg anta at en fortjent karakter ville vært rundt 4 på ungdomsskolen, og 2 på videregående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...