netphreak Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har en Linksys WRT54G. Denne går på 12V, bruker en litt kraftigere adapter enn den som fulgte med (original 1A, min 4A), da denne ble litt i varmeste laget... Og så driver jeg å modder på seriell porter på Linksys'en. På den ene seriell porten skal det sitte en Smartmouse/Phoenix kortleser, som skal ha strøm fra en PS/2 port. Det har jeg jo ikke på Linksys'en.... Etter hva jeg har lest meg til, tror jeg det er snakk om 5V fra PS/2, aner ikke hvor mye strøm den kan levere. Bør jeg: 1: Bruke en ekstra 5V adapter? 2: Bruke 3.3V som er intern spenning i Linksysen (kanskje det går, kanskje ikke - hva vil evt. svi seg - Linksys'en eller kortleseren? 3: Kjøpe utstyr for å konvertere 12V til 5V direkte fra adapteren jeg bruker i dag. Tror ikke kortleseren trekker mange mW. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 tror det beste er å enten bruke eget adapter eller en konverter. ikke bruk 3,3V iallefall, tviler på at linksysen vil like det... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Hvis du kan mekke litt elektronikk så er det ganske kurant å få 5V fra 12V. Du trenger bare en 5V regulator og et par kondensatorer. Du finner slikt på Elfa. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Hvis du kan mekke litt elektronikk så er det ganske kurant å få 5V fra 12V. Du trenger bare en 5V regulator og et par kondensatorer. Du finner slikt på Elfa. 5026451[/snapback] Skal alltids klare å lodde litt Men kondessatorer? Trenger jeg det? Holder det ikke med en 12V - 5V regulator? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Ta en titt på datablad for slike regulatorer, så finner du at det alltid er tegnet inn kondensatorer. En god grunn er for å hindre selvsving. Hvis man velger å utelate dem og regulatoren brenner av, så er det en klar årsakskandidat. Typisk regulator er 7805. http://www.national.com/pf/LM/LM78M05.html Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 LM 78M05 selges hos Elfa, takk for tips I databladet finner jeg følgende skjema: Så, jeg må altså skaffe en 0.33 uF (finner ikke den rare u'en på tastaturet ) og en 0.1 uF kondensator. Tja, på noen sider jeg har lest på engelsk kalles dette bare "filter capacitors", men her er det jommen filter capacitors + evt. disse to... Hva slags 0.1 uF og 0.33 uF kondesnatorer skal jeg kjøpe? For å tippe, hva med denne? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 De vil funke greitt. Det er ikke så veldig nøye, de fleste typer kan brukes. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 De vil funke greitt. Det er ikke så veldig nøye, de fleste typer kan brukes. 5031627[/snapback] OK, da kjøper jeg polypropylenkondensatorer, bare fordi de er noe billigere... "Arbetsspänning 250 V=/160 V~"? Min svake logiske sans tenkte at jeg burde ha en spenning på 12V, siden det er det kondensatoren skal mates med, men da blir det umulig å finne 0.10 uF. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Det er bare snakk om maksimal spenning som kondensatoren tåler. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hva gjør kondensatorene her? Jeg har bare lært å regne litt på hva en kondensator vil gjøre i en enkel krets, men har ikke særlig forståelse for dem i praktisk bruk. Skal de jevne ut strømmen eller noe sånt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 De kortslutter høyfrekvens signaler for å unngå selvsving. Som kjent er en kondensator en leder for vekselstrøm mens likestrøm ikke slipper gjennom. Selvsving er det samme som feedback i en forsterker, det får forsterkeren til å jobbe på full effekt og kan føre til at den brenner av. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 OK, jeg har kun sett på kondensatorer og DC. Takk for forklaringen Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 er ikke så veldig farlig hva størrelse de har heller, om de er litt større eller mindre spiller ingen rolle. Det viktigste er at de tåler spenningen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Og at man monterer de riktig vei hvis man bruker f.eks. elektrolytter. *Boff* Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Og at man monterer de riktig vei hvis man bruker f.eks. elektrolytter. *Boff* 5062945[/snapback] hehe.... joa, rett i det da.... Om man skal være så pirkete så kan man vel også si at det er de to benene på kondensatoren som skal kobles til..... høhø Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå