Gå til innhold

Her kan vi gi hverandre hygiene tips.

Atomet

Anbefalte innlegg

Disse kremene jeg nevner reduserer ikke nødvendigvis rynker - de motarbeider dem før de kommer..

5073325[/snapback]

Som sagt, det hadde vært fint med litt objektiv dokumentasjon.

(Da tenker jeg ikke på solkremer som har helt andre oppgaver enn fuktighetskremer eller hva man spiser)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder fast på de frie radikalene:

For tidlig aldring inkluderer ikke bare rynker men også ujevn pigmentering og hudkreft. UV-stråler og frie radikaler ødelegger kollagen (substansen som gjør huden spenstig) og elastin (som gjør huden stram og elastisk). Røyking, for mye alkohol og eksponering av miljøgifter, gjør situasjonen enda verre ved å frarøve huden oksygen og undertrykke hudens immunforsvar. Dette fører til at huden faktisk talt faller sammen i sin egen struktur, omtrent som et telt uten støttepillarer, og avslører tegn på det vi i dag kaller for tidlig aldring.

Det er viktig å forstå at begrepene "for tidlig aldring" og "den naturlige aldringsprosessen" er svært forskjellige. Til tross for påstander fra kosmetikkfirmaene finnes det ingen måter å stoppe den naturlige aldringsprosessen på. Dette skyldes de uunngåelige endringene i bein- og hudstruktur. Det er den «for tidlige aldringen» som er den virkelige skurken, en uforsonlig og destruktiv prosess som dramatisk aksellererer den naturlige aldringsprosessen. For tidlig aldring kan gjøre at du ser ti til tyve år eldre ut enn du egentlig er. Heldigvis er denne form for aldring valgfri, og nyere studier gir en god del håp til sol-tilbedere.

SIkkert ikke en objektiv kilde, men en privat blogg; http://christerbjor.abcblogg.no/hud.htm

Jeg vil bare ha sagt at jeg knapt vet om noen med så elastisk ansiktshud som meg. Den vekker mye oppsikt når noen drar i kinnet mitt!

Typen bak bloggen har også testet litt ulike produkter, blandt annet Multivitamin Power Concentrate fra Dermologica. Jeg siterer ham:

Reduser tegn på for tidlig aldring med en daglig dose rene vitaminer på huden.

Jevnlig bruk kan virkelig hjelpe huden med å repareres fra tidligere solskader og skader fra frie radikaler, og sikrer optimal hudhelse. Kun for utvendig bruk!

Hva synes jeg?

Jeg synes det var det behagelig produkt som du kunne kjenne virket. Det kjente ut som å få så nåler i huden, huden ble glatt og myk.

I tillegg vil jeg tro en hver hudpleier kan være enig med meg. Virkningen av frie radikaler blir satt mange steg tilbake ved å bruke en vitaminrik(og antioksidant-rik) fuktighetskrem.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare ha sagt at jeg knapt vet om noen med så elastisk ansiktshud som meg. Den  vekker mye oppsikt når noen drar i kinnet mitt!

Men du er bare en liten pjokk, så dette er helt normalt. Forøvrig kan det være genetiske grunner som ligger bak. Det finnes sågar en sykdom som gjør at man har ekstremt elastisk hud (jeg hadde et morsomt bilde av en mann med denne sykdommen men finner det ikke i farta). Vent heller og se når du blir eldre. Det er bare latterlig å se alle reklamene for skjønnhetsprodukter hvor modellene står og prater om sin rynkefrie hud - for enten er de bare drittunger, eller så er det i visse tilfeller voksne kvinner med en kilo sparkel i ansiktet.

Selv satser jeg på å holde meg unna røyk og ekstrem soling. Jeg tror også genene mine er gode. Både min mor og far har særdeles ung hud selv om begge er rundt 60. Gjett hvor mange dyre kremer de har brukt? ;)

Fasit: Eneste kremen de bruker er tannkrem. Og billigste Nivea solkrem fra Rimi når de skal sole seg på høyfjellet eller i sydligere strøk. For teh win :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å plukke ting litt fra hverandre her ;)

Jeg holder fast på de frie radikalene:

SIkkert ikke en objektiv kilde, men en privat blogg; http://christerbjor.abcblogg.no/hud.htm

For tidlig aldring inkluderer ikke bare rynker men også ujevn pigmentering og hudkreft. UV-stråler og frie radikaler ødelegger kollagen (substansen som gjør huden spenstig) og elastin (som gjør huden stram og elastisk).
"spenstig" er vel et synonym for "stram og elastisk" så jeg vet ikke hvorfor han prøver å gi inntrykk av to forklaringer på det samme fenomenet.
Røyking, for mye alkohol og eksponering av miljøgifter, gjør situasjonen enda verre ved å frarøve huden oksygen og undertrykke hudens immunforsvar.
Alkohol, røyk og miljøgifter virker innenfra. Jeg skjønner at dette kan gi aldringstegn og skader, men ikke hvordan hudkrem som påføres kroppens døde organ skal motvirke slike indre skader. En annen ting er at oksygen er vel den mest skadelige oksydanten vi har i kroppen. Vi må ha det for å leve, men det må sees på som et nødvendig onde. Oksygen er en av de viktigste faktorene til aldring av kroppen. (Det er omentrent like skadelig som strålingsskader som gir mutasjoner og kan gi kreft.)
Dette fører til at huden faktisk talt faller sammen i sin egen struktur, omtrent som et telt uten støttepillarer, og avslører tegn på det vi i dag kaller for tidlig aldring.
Greit. Huden aldres. Det er helt normalt. Jeg ser fortsatt ingen forklaring på hvorfor ytre påvirkninger som fuktighetskrem skal motvirke denne aldringen.
Det er viktig å forstå at begrepene "for tidlig aldring" og "den naturlige aldringsprosessen" er svært forskjellige. Til tross for påstander fra kosmetikkfirmaene finnes det ingen måter å stoppe den naturlige aldringsprosessen på. Dette skyldes de uunngåelige endringene i bein- og hudstruktur. Det er den «for tidlige aldringen» som er den virkelige skurken, en uforsonlig og destruktiv prosess som dramatisk aksellererer den naturlige aldringsprosessen. For tidlig aldring kan gjøre at du ser ti til tyve år eldre ut enn du egentlig er. Heldigvis er denne form for aldring valgfri, og nyere studier gir en god del håp til sol-tilbedere.

Legg merke til at han skriver ser eldre ut enn naturlig. Aldring av utseende (hud) og aldring av interne organer er to forskjellige ting. Jeg vil klart si at de indre organene er mye viktigere enn hvordan en ser ut på yttersiden. Det høres nesten ut som et godt motto for meg i alle typer situasjoner: "Funksjonalitet fremfor estetikk".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jaja, jeg tror vi gir oss - du får droppe kremene så får jeg fortsette. Imidlertid har du helt rett i dette med oksygenet - at dette er et av de sterkere oksidantene vi har. Ellers vil jeg foreslå at du tar en prat om radikaler og oksidanter med hudpleieren din - som høyst sannsynlig kan forklare dette bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke noen bombe, men jeg har selvfølgelig ikke noen hudpleier som prøver å lage sitt eget levebrød ved å pumpe på med uvitenskapelige påstander og kjøpepress.

Men jeg er enig. Vi får gi oss nå og spore tråden litt mer bort fra helse og inn på hygiene igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242
Mitt råd:

Dette lærte ikke jeg før jeg var 14-15 kansje.

Når man tar shampo i håret skal man bruke neglene å få det godt inni hårbunnen.

Før min far fortalte dette slet jeg ganske mye med falss og kan bare si en ting:

Det er den beste flass dreperen. har det alldri nå jeg :)

Og så et spørsmål. Jeg har blodårer ganske "land ute" i huden i fjeset, som gjør at jeg blir knallrød når jeg trener/gymmer (etc :love: )

Noen måte å fjerne problemet liksom? mamma snakket om no krem som man har i fjeset, men vet ikke mer

5067389[/snapback]

Det må isåfall bare være noe som dekker over, ikke fjerner.

Når en vasker håret skal man ikke bruke neglene, en kan få sår hodebunn av dette, har du problemer med flass så bruk antiflass shampo ofte. Får selv problemer med det om jeg ikke dusjer ofte, da jeg har så tett hår.

Hører egentlig debatten om håndkremer og vitaminer hjemme her?

Det er vel mer helsetips enn hygienetips.

Men ja, når det hjelder helse så er jeg også spent på hva håndkrem og vitaminer har slags "helseeffekt" på den døde delen av kroppen vår: det ytre hudlaget.

5067415[/snapback]

Ja hvordan i all verden skal vitaminer gjøre noe nytte der, det er da vel ikke der de blir tatt inn i systemet/"brukt." Vitamin D er vel noe som huden produserer selv når en får sol, men trodde vitaminene gikk videre til en annen plass. Ikke at de forble i huden liksom

5068867[/snapback]

Ja, nå mente jeg ikke at man skulle skrape seg til blods, men at man får shampoen ned i hodebunnen. Før jeg visste det hadde jeg store problemer med flass, men like raskt som det kom, forsvant det igjen. Prøvde også flere flasshampoer, som head & shoulders. Funker ikke på meg ihvertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...