endrebjo Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Frie radikaler er et atom som har mistet et elektron og prøver å gjennopprette balansen ved å stjele elektroner fra andre atomer. For mange frie radikaler fører til en rekke skader, blandt annet svært synlige tegn på for tidlig aldring av huden. De kommer fra ting vi kikke kan unngå, omgivelsene rundt oss, og bare det å puste. Ved å spise mat rik på antioksidanter unngår vi dette. Vitamin A, C og E er veldig viktige her, både inn og utvortes. 5061126[/snapback] Ja, fint at du har kan litt kjemi, men hvor kommer hudkremen og ikke-vaske-ansikt-med-såpe-teorien inn? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Kjemie med Kyan!! Hvis du leste litt grundigere så du at huden trenger antioksidanter og A, C og E-vitaminer innvortes og UTVORTES. Utvortes vil si at du bør bruke en fuktighetskrem med dette... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hvis du leste litt grundigere så du at huden trenger antioksidanter og A, C og E-vitaminer innvortes og UTVORTES. Utvortes vil si at du bør bruke en fuktighetskrem med dette... 5067169[/snapback] Det kan jeg aldri tenke meg er nødvendig. Hvis man spiser normal og sunn mat får i seg rikelig med vitaminer. For mye A- og E-vitaminer kan faktisk være skadelig/giftig det også (fettløselige vitaminer lagres i kroppsfettet der de kan forårsake forgiftning hvis det blir for mye). Dessuten får alle fuktighetskremene jeg har prøvd huden min til å bli fettete (bortsett fra Aloe Vera), og dermed full av kviser. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Da har du fet hud, og bør bruke en fett-fri fuktighetskrem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242 Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Mitt råd: Dette lærte ikke jeg før jeg var 14-15 kansje. Når man tar shampo i håret skal man bruke neglene å få det godt inni hårbunnen. Før min far fortalte dette slet jeg ganske mye med falss og kan bare si en ting: Det er den beste flass dreperen. har det alldri nå jeg Og så et spørsmål. Jeg har blodårer ganske "land ute" i huden i fjeset, som gjør at jeg blir knallrød når jeg trener/gymmer (etc ) Noen måte å fjerne problemet liksom? mamma snakket om no krem som man har i fjeset, men vet ikke mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hører egentlig debatten om håndkremer og vitaminer hjemme her? Det er vel mer helsetips enn hygienetips. Men ja, når det hjelder helse så er jeg også spent på hva håndkrem og vitaminer har slags "helseeffekt" på den døde delen av kroppen vår: det ytre hudlaget. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Mitt råd:Dette lærte ikke jeg før jeg var 14-15 kansje. Når man tar shampo i håret skal man bruke neglene å få det godt inni hårbunnen. Før min far fortalte dette slet jeg ganske mye med falss og kan bare si en ting: Det er den beste flass dreperen. har det alldri nå jeg Og så et spørsmål. Jeg har blodårer ganske "land ute" i huden i fjeset, som gjør at jeg blir knallrød når jeg trener/gymmer (etc ) Noen måte å fjerne problemet liksom? mamma snakket om no krem som man har i fjeset, men vet ikke mer 5067389[/snapback] Det må isåfall bare være noe som dekker over, ikke fjerner. Når en vasker håret skal man ikke bruke neglene, en kan få sår hodebunn av dette, har du problemer med flass så bruk antiflass shampo ofte. Får selv problemer med det om jeg ikke dusjer ofte, da jeg har så tett hår. Hører egentlig debatten om håndkremer og vitaminer hjemme her? Det er vel mer helsetips enn hygienetips. Men ja, når det hjelder helse så er jeg også spent på hva håndkrem og vitaminer har slags "helseeffekt" på den døde delen av kroppen vår: det ytre hudlaget. 5067415[/snapback] Ja hvordan i all verden skal vitaminer gjøre noe nytte der, det er da vel ikke der de blir tatt inn i systemet/"brukt." Vitamin D er vel noe som huden produserer selv når en får sol, men trodde vitaminene gikk videre til en annen plass. Ikke at de forble i huden liksom Endret 27. oktober 2005 av co2 Lenke til kommentar
RAM Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Av og til når jeg vasker hendene er jeg litt bekymret for om filteret på kranen der vannet renner gjennom er rent. Jeg vil jo ikke vaske hendene i vann som kan være skittent. Er dette nødvendig å bekymre seg mye over? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Huden har god nytte av vitaminer, både innvortes (Spis!) og utvortes (påfør krem!) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Huden har god nytte av vitaminer, både innvortes (Spis!) og utvortes (påfør krem!) 5072386[/snapback] Men har du noe dokumentasjon på at de fantastiske (og sikkert dyre) kremene dine hjelper mot aldring? Fuktighetskremer og slikt kan være nyttig hvis man har tørr hud, men de har kun en virkning der og da, og gjør deg ikke evig ung Men hvis du virkelig tror at jeg må begynne med botox 10 år før deg fordi at du bruker kremer mens jeg ikke gjør det, så for all del... men husk at alle pengene jeg sparer kan jeg sette på et fond slik at det blir masse penger om jeg virkelig skulle trenge botox en dag Endret 28. oktober 2005 av Langbein Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Tørk deg i ræva ordentlig godt, og pass på at det ikke ligger drit i rævskjegget. Vask snabelen/gamla omhyggelig, og armhulene too. Skift underbukser osv daglig. Ikke bruk datamusa hos noen du er på besøk hos, om du vet de ikke er særlig reinslige. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Det er faktisk skadeligt for heile kroppen å bruke shamop kva dag. Ein kan få soppvekster her og der... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Huden har god nytte av vitaminer, både innvortes (Spis!) og utvortes (påfør krem!) 5072386[/snapback] Men har du noe dokumentasjon på at de fantastiske (og sikkert dyre) kremene dine hjelper mot aldring? Fuktighetskremer og slikt kan være nyttig hvis man har tørr hud, men de har kun en virkning der og da, og gjør deg ikke evig ung Men hvis du virkelig tror at jeg må begynne med botox 10 år før deg fordi at du bruker kremer mens jeg ikke gjør det, så for all del... men husk at alle pengene jeg sparer kan jeg sette på et fond slik at det blir masse penger om jeg virkelig skulle trenge botox en dag 5072425[/snapback] Ti år er tenkt. Imidlertid er det liten tvil om at de frie radikalene(høres jo ut som de kommer fra SV - kanskje de står bak?) fører til for tidlig aldring ved stort "inntak". Kremer skal forhindre disse frie radikalene, og dermed stoppe aldringsprossesen radikalene setter i gang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvordan kremer som påføres den døde overhuden skal påvirke aldringsprosessen til levende celler i kroppen. En medisinsk forklaring og uavhengig dokumentasjon savnes. Forøvrig så må jeg få dra frem et enkelteksempel: Damer har normalt mykere hud enn menn. Ei jeg kjenner veldig godt som er 22 år har smurt albuene sine med spesialkremer for albuer hver dag før hun legger seg i ca 6-8 år. Jeg har aldri smurt albuene mine med noe som helst fuktighetskrem. Dvs. snart 31 år uten fuktighetskrem. Hvem tror du har de mykeste og peneste albuene? Vel, det er faktisk meg. Og det er betydelig forskjell. Det virker nesten som ho på 22 er avhengig av fuktighetskrem fordi huden hennes har sluttet å mykgjøre albuene på naturlig måte. Nå er riktinok dette bare et enkelteksempel og sier ikke så mye om gjennomsnittet av folk, men det får meg i hvertfall til å tenke meg om to ganger før jeg svelger argumenter om at fuktighetskremer skal gjøre underverker for hudens utseende og mykhet. Endret 28. oktober 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Først fra Dr. Fedon Lindberg om frie radikaler, som bekrefter min påstånd om at aldringsprosessen. Nå vil vel han ha oss til å få i oss antioksidanter innenfra. Når kroppen ruster...Men hva er egentlig frie radikaler? Alle våre celler består av molekyler som igjen består av enda flere atomer. Atomene består av protoner og elektroner som er motsatt elektrisk ladet. Normalt eksisterer en fin balanse mellom disse, og vi kan si at systemet er elektrisk nøytralt. For at liv i hele tatt skal eksistere, må dette systemet ”forstyrres” slik at energi kan frigjøres. Normalt flyttes derfor elektroner fra atom til atom på en velordnet og kontrollert måte, styrt av bestemte kroppsenzymer. Når denne balansen forstyrres, og et atom mister et elektron, dannes et fritt radikal. Frie radikaler er svært elektrisk aktive og forsøker å ”stjele” et annet elektron fra omgivelsen for å ”parre” seg og igjen oppnå elektrisk balanse. Dette elektrontyveriet forplanter seg videre. Så lenge prosessen skjer på en kontrollert måte, er det ikke skadelig. Men hvis det dannes for mange slike frie radikaler, for eksempel på grunn av giftstoffer, røyking, feil kost eller forurensning - kan dette føre til celleskade, sykdom og aldring. Kroppen vår ruster. Fra http://www.drlindberg.no/page/index.php?st...id=6&parentid=8 Dagbladet skriver egentlig om solkremer, men bekrefter kremers virkning i forhold til frie radikaler. «Selv når solkremer påføres i riktig dose, trenger solas UVA-stråler gjennom huden og forårsaker frigjøring av frie radikaler - som trolig forårsaker hudkreften Melanoma og for tidlig aldring av huden», heter det i rapporten. Fra http://www.dagbladet.no/dinside/2003/09/29/379684.html Ellers finnes de flere "bevis" på at kremer kan forhindre aldring som følge av frie radikaler. Det burde imidlertid være nok med ovennevnte for å kunne si at bruk av fuktighetskrem med E-vitaminer og antioksidanter BESKYTTER mot for tidlig aldring av huden. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Ellers finnes de flere "bevis" på at kremer kan forhindre aldring som følge av frie radikaler. Det burde imidlertid være nok med ovennevnte for å kunne si at bruk av fuktighetskrem med E-vitaminer og antioksidanter BESKYTTER mot for tidlig aldring av huden. Her må vi skille mellom invortes og utvortes inntak av vitaminer. De eneste kremer som det finnes fnugg av bevis for at kan hjelpe med å redusere fine rynker og visse skader i huden, må skaffes via lege. Disse dyre kremene som er utviklet på "vitamininstitutt i Sveits" er bare humbug. EDIT: Hvis noen gidder på en fredagskveld, kan dere kanskje skille ut dette som en egen tråd? Endret 28. oktober 2005 av Langbein Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Disse kremene jeg nevner reduserer ikke nødvendigvis rynker - de motarbeider dem før de kommer.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Først fra Dr. Fedon Lindberg om frie radikaler, som bekrefter min påstånd om at aldringsprosessen. Nå vil vel han ha oss til å få i oss antioksidanter innenfra. Når kroppen ruster...Men hva er egentlig frie radikaler? Alle våre celler består av molekyler som igjen består av enda flere atomer. Atomene består av protoner og elektroner som er motsatt elektrisk ladet. Normalt eksisterer en fin balanse mellom disse, og vi kan si at systemet er elektrisk nøytralt. For at liv i hele tatt skal eksistere, må dette systemet ”forstyrres” slik at energi kan frigjøres. Normalt flyttes derfor elektroner fra atom til atom på en velordnet og kontrollert måte, styrt av bestemte kroppsenzymer. Når denne balansen forstyrres, og et atom mister et elektron, dannes et fritt radikal. Frie radikaler er svært elektrisk aktive og forsøker å ”stjele” et annet elektron fra omgivelsen for å ”parre” seg og igjen oppnå elektrisk balanse. Dette elektrontyveriet forplanter seg videre. Så lenge prosessen skjer på en kontrollert måte, er det ikke skadelig. Men hvis det dannes for mange slike frie radikaler, for eksempel på grunn av giftstoffer, røyking, feil kost eller forurensning - kan dette føre til celleskade, sykdom og aldring. Kroppen vår ruster. Fra http://www.drlindberg.no/page/index.php?st...id=6&parentid=8 Dagbladet skriver egentlig om solkremer, men bekrefter kremers virkning i forhold til frie radikaler. «Selv når solkremer påføres i riktig dose, trenger solas UVA-stråler gjennom huden og forårsaker frigjøring av frie radikaler - som trolig forårsaker hudkreften Melanoma og for tidlig aldring av huden», heter det i rapporten. Fra http://www.dagbladet.no/dinside/2003/09/29/379684.html Ellers finnes de flere "bevis" på at kremer kan forhindre aldring som følge av frie radikaler. Det burde imidlertid være nok med ovennevnte for å kunne si at bruk av fuktighetskrem med E-vitaminer og antioksidanter BESKYTTER mot for tidlig aldring av huden. 5073099[/snapback] Og hvor er beviset for påstanden om at man bør bruke kremer med vitaminer og antioksidanter? Fedon snakker kun og spising, og solkrem-rapporten tar kun for seg hvor dårlig solkremer beskytter, og at man trenger bedre UVA-filter i solkremene. Endret 28. oktober 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Men så er strengt tatt ikke rynker et hygiene spørsmål. Man får ikke sopp eller bakteriebelegg, infeksjoner o.l av rynker. Det er kun et skjønnhetsspørsmål. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Er rynkene store nok så kan en få sopp der Men kremer dekker bare over. Slutter du å bruke så går huden raskt tilbake til seg selv. Mye av grunnen til at vi får rynker er at hud blir mindre fettrik. Derfor menn som regel holder seg bedre enn kvinner og. Men har fetere hud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå