Gå til innhold

Her kan vi gi hverandre hygiene tips.

Atomet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruk Tetracloride Hexahydrate for den mest effektive deodoranten som finnes. Varer i opptil en uke fra du har påført den. (På etiketten står det Aluminiumklorid NAF, ingrediensene er alkohol og aluminiumklorid hexahydrate, aner ikke hva det siste er.)

JoachimR: Du bør være litt forsiktig, linimentet kan virke etsende på dine sarte Poco Loco pysjamaser.  ;)

5025966[/snapback]

Er det sånn greier som hindrer deg i å svette? Tror ikke det der er helt bra for kroppen om man ikke har spesielle svetteproblemer.

Lenke til kommentar

Tips:

* Ikke skulk håndvasken, vask hver gang før du holder på med mat og hver gang etter du har vært på do.

* Vask ting du tar på mye: Dørhåndtak, trekk-ned-i-do-knappen, håndtaket på kjøleskapet og kjøkkenskap, og ikke minst: tastatur, mus og skrivebordet. Fjernkontrollene og skuffehåndtak trenger også en vask i blandt.

* Tenk litt på rekkefølgen på ting du gjør på do og hva du tar i med skitne og rene hender. Særlig på offentlige do. Da kan det være lurt å ta et papir eller to og bruke det til å slå av vannet i vasken med og bruke papiret til å låse opp døra med. Så kaster du papiret i søpla i det du har foten på døra for å dytte den helt opp.

Lenke til kommentar

Jeg forsvarer fullstendig at man skal vaske henda etter man har vært på dass men noen av dere er vel litt vel redde for bakterier? Det er ikke bra å vaske hendene hver gang man skal ta i noe, det er ikke nødvendig å vaske seg før man spiser hvert måltid.

Om du blir syk av å ikke vaske dørhåndtakene dine bør du kontakte lege, helt seriøst.

Lenke til kommentar
* Tenk litt på rekkefølgen på ting du gjør på do og hva du tar i med skitne og rene hender. Særlig på offentlige do. Da kan det være lurt å ta et papir eller to og bruke det til å slå av vannet i vasken med og bruke papiret til å låse opp døra med. Så kaster du papiret i søpla i det du har foten på døra for å dytte den helt opp.

Dette er faktisk ganske fornuftig og jeg pleier å gjøre det selv, men er litt redd for å bli stemplet som hygienefreak hvis andre ser det :blush:

Men det er ganske logisk å gjøre, og ved å ikke gjøre det kan man i verste fall få mer bakterier på seg enn om man IKKE vasker seg fordi håndtakene er bakteriebomber i seg selv. Min egen kropp kan jo være ganske så ren hvis jeg er nydusjet og må på do for å tisse.

Lenke til kommentar

Jeg gjør det selv når jeg er ute, selv om folk ser det. Jeg har ikke sett noen rare blikk ennå, bortsett fra de grisene som hopper over håndvasken. (ikke at jeg bryr meg om det)

PS. Det kan være en tankevekker å tenke på andres hygiene når man sitter på en skitten uteplass og deler et glass med chilinøtter e.l. og fingrer oppi glasset alle sammen. Jeg synes ikke det er å være hygienefreak å la være å spise av de besudlete chilinøttene. Hvis man nevner denne problemstillingen rundt bordet får som regel en person resten av chilinøttene for seg selv.

Lenke til kommentar

Hrm, bare litt info om bakterier.

De er over alt. Går du på do på et utested, er det strengt talt ikke mye vits i å vaske hendene om du bruker hendene for å slå av vannet, eller tar i dørhåndtaket når du går ut (ikke det at en liten 10 sekunders kattevask med lunkent vann gjør noe fra eller til). Du får fremmede bakterier på hendene og chilinøttene dine uansett.

Går du på do hjemme, og vasker hendene, er det dine egne bakterier du får tilbake på hendene når du slår av vasken/tørker hendene. Disse, og bakteriene til familie og samboere er kroppen din vant med fra før.

For folk med normalt godt immunforsvar er ikke dette noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Hmm, disse bakteriene som er nevt på badet osv. kan da ikke være så mye farligere enn bakteriene i fjøset, eller?

Jeg bor jo på en gård og kan ikke si det er å unngå å få kumøkk/gress utblandet i maursyre i munnen en gang i blandt... Been there, tried that - senest i dag, vått gress i øyet... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hrm, bare litt info om bakterier.

De er over alt. Går du på do på et utested, er det strengt talt ikke mye vits i å vaske hendene om du bruker hendene for å slå av vannet, eller tar i dørhåndtaket når du går ut (ikke det at en liten 10 sekunders kattevask med lunkent vann gjør noe fra eller til). Du får fremmede bakterier på hendene og chilinøttene dine uansett.

Går du på do hjemme, og vasker hendene, er det dine egne bakterier du får tilbake på hendene når du slår av vasken/tørker hendene. Disse, og bakteriene til familie og samboere er kroppen din vant med fra før.

For folk med normalt godt immunforsvar er ikke dette noe å bry seg om.

5043068[/snapback]

Ja, det er dessuten ikke bra for kroppen å ha lite kontakt med bakterier. Mennesker nå til dags har for lite kontakt med bakterier, som gjør at immunforsvaret blir dårligere og vi får mere allergier.

Lenke til kommentar

Bønder går vel utenom mennesker da? :roll::tease:

Jeg er sjelden syk, ikke plaget med allergi, eller lignende. Husker når jeg gikk på ungdomskolen var det utrolig mange byfolk som var syke sammenlignet med folk på landet. Så det stemmer vel kanskje at folk utsatt for en del mere bakterier har bedre immunforsvar.

Er det flere bakterier på en gård enn i byen?

Lenke til kommentar
Hmm, disse bakteriene som er nevt på badet osv. kan da ikke være så mye farligere enn bakteriene i fjøset, eller?

Sant nok, men hygiene på badet er vel et større paradoks, fordi så mange tror at de er nærmest sterile når de forlater badet. Skal man oppnå noe i nærheten av sterilitet (ikke det at normale mennsker har behov for det) må man ta en rekke forholdsregler:

- Håndvasken må være grundig, og man må vaske hele hendene (mange vasker seg bare inni håndflatene). Jo lengre og grundigere man vasker seg, jo lavere vil bakterienivået være. Det krever lengre vask for menn enn kvinner pga av grovere hud som inneholder flere gjemmesteder for bakterier. Man bør vel også bruke noe sterkere enn bare vanlig håndsåpe.

- For all del, ikke bruk hendene til å skru av kranen når du er ferdig med vasken. På en vanlig vask er det greit å bruke et papir til å skru av. På sykehus og endel andre steder har de egne innretninger som f.eks vask med fotocelle eller fotpedal så man slipper å ta på kranen.

Men selv om man tar all verdens forholdsregler vil neglene fortsatt være bakteriebomber, for det er jo litt vanskelig å vaske under dem. Man kommer altså ikke utenom hansker hvis man virkelig må være steril. I tillegg gir jo hanskene også beskyttelse for brukeren.

På den positive siden tåler jo friske mennesker ganske så mye bakterier da. Bare tenk på småbarn som plukker opp godterier fra bakken og putter i munnen. De overlever jo de også :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...