Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvem kan flest programeringsspråk?


Anbefalte innlegg

HTML utelates ettersom de fleste kan det. BBcode også. Jeg snakker om satt seg skikkelig inn i ting, ikke det basiske. Jeg snakker om programering fra notepad o.l, ikke annet programvare.

 

Jeg kan selv Flash, Java, command, batch og Pascal. Har lært meg det basiske i C++....

 

 

5 i alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-21 22:14, krenshar skrev:

HTML utelates ettersom de fleste kan det.


 

HTML er uansett ikke noe programmeringsspråk, det er som å kalle Word dokumenter for programmer.

 

Jeg begynte med QBasic (veldig fint for nybegynnere) og har nylig gått videre til C++...fremdeles på nybegynnerstadium, men det er artig å holde på med.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke mange programmeringsspråk, men slenger meg likevel på her.

 

Språk jeg behersker (mer eller mindre :smile:) :

 

1. Commodore 64 BASIC v2.0

2. C++

3. TI83 BASIC :smile: (Faktisk det språket jeg behersker best...) (TI83 er forresten en kalkulator, for dem som ikke visste dette.)

4. Minimalt med ASM for Z80-prosessoren, faktisk. (Ti83 har en Z80-prosessor)

 

Lærer jeg meg bare litt mer ASM for Z80, kan jeg snart kalle meg en über-l33t kalkulator-haxxor... :grin:

Lenke til kommentar

Har brukbare kunnskaper om:

- C/C++

- Pascal/ Object Pascal

- Basic (bla. C64, kælkis, GW-Basic, QBasic, VisualBasic)

- Java

- Assembler, bla x86 (ikke egentlig prog.språk)

- Div. shell script-språk

- PHP

 

Planlagt å lære fortere enn fortest:

- Perl

- Python

 

Har snust på men fikk fort vondt i hodet:

- Lisp

 

 

...holdt på å glemme det viktigste: Simula (godt norsk). Faktisk verdens første objektorienterte språk, og langt forut sin tid da det ble lansert. Begge skaperne av språket (Kristen Nygaard og Ole-Johan Dahl) gikk desverre bort i sommer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-21 22:51, THX 1138 skrev:

3. TI83 BASIC :smile: (Faktisk det språket jeg behersker best...) (TI83 er forresten en kalkulator, for dem som ikke visste dette.)


 

TI83 er genialt. Videregående ville ikke vært det samme uten. (Heldigvis trodde norsklæreren i 3 år at vi satt og regnet! :smile: )

 

Noen av spillene jeg laget (bl.a. klassikeren Golf) er fortsatt i bruk på skolen jeg forlot for mange år siden.

 

Kom aldri så langt at jeg fikk tak i kabel for å koble kalkulatoren til PC. Var visst mulig med assemblyprogrammering hvis man hadde slikt.

 

For å være litt on-topic: Jeg berhersker C/C++, Java og litt Assembly. For lenge siden brukte jeg Basic, Pascal og hmmm.. Visual Basic (tilgi meg, jeg visste ikke hva jeg gjorde. :smile: )

 

Nå er det vel ikke noe mål i seg selv å kunne flest programmeringsspråk. Hvor godt man kan dem har vel også betydning. Men å ha litt kjenskap til mange språk er selvsagt en fordel.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 15:13, LeD skrev:

[...] TI83 er genialt. Videregående ville ikke vært det samme uten. (Heldigvis trodde norsklæreren i 3 år at vi satt og regnet! :smile: ) [...]


 

Hehe, kjenner meg igjen ja. Kalkulatoren var det som fikk meg gjennom skoledagen :smile:. Dessuten var det jo faktisk enkelte nyttige ting man kunne bruke den til også. Blant annet da vi lærte om statistikk, hendte det at vi fikk oppgaver som var utrolig tidkrevende å utføre på vanlig vis, slik at å lage et lite program som gjorde det for deg faktisk kunne ta kortere tid.

 

Når det gjelder spill, irriterte det meg alltid at BASIC-programmer ble kjørt så utrolig tregt, spesiellt når grafikk var involvert. Likevel klarte jeg å få til et ormespill (du vet, et sånt der du styrer en orm som blir lengre når den spiser noen prikker) som gikk i brukbart hastighet, selv da jeg omsider fikk halen til å følge etter. Pacman måtte jeg imidlertid gi opp. Jeg hadde faktisk en gang til og med planer om å lage et 3D-skytespill (kunne forresten ingenting om teori bak 3D-programmering), men etter å ha laget en terning som du kunne vri i alle retninger med ca. ett bilde hvert femte sekund, gav jeg opp dette også.

 

Tror dessverre ikke noen av mine programmer sirkulerer på skolen jeg gikk på lenger. Jeg lagde for det meste programmer som aldri ble ferdige (dvs. når jeg fikk til det jeg prøvde på, gadd jeg ikke fortsette med dem), men mitt chatte-program for TI83, "TRC" (TI83 Relay Chat), kunne nok slått an (spesiellt på prøver) dersom kommunikasjons-ledningen hadde vært lengre enn 20 cm. :smile:

 

Fikk faktisk litt lyst til å starte med TI83-programmering igjen, og lære assemblyprogrammering for denne skikkelig. Stemmer forøvrig herved for at kategorien "TI83" skal legges til under kategorien "Programmering". :smile:

 

Her er forresten en link til de som her lyst til å lære om programmering av TI-kalkulatorer: http://www.ticalc.org

 

Edit: skirveleif

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-24 01:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-24 01:21, THX 1138 skrev:


Hehe, kjenner meg igjen ja. Kalkulatoren var det som fikk meg gjennom skoledagen :smile:. Dessuten var det jo faktisk enkelte
nyttige
ting man kunne bruke den til også.


 

Joda, kalkulatoren kunne jo brukes til nyttige ting også. Jeg bruker den fortsatt, og lærer stadig hva flere av de rare knappene og funksjonene faktisk gjør.

 

Quote:


Jeg hadde faktisk en gang til og med planer om å lage et 3D-skytespill (kunne forresten ingenting om teori bak 3D-programmering), men etter å ha laget en terning som du kunne vri i alle retninger med ca. ett bilde hvert femte sekund, gav jeg opp dette også.


 

Jeg ga ganske raskt opp å lage real-time spill. Etter et eksperiment med å lage en klokke, tror jeg at jeg fant ut at hastigheten på kalkulatoren var avhengig av hvor mye av minnet som var brukt. (Aner ikke hvorfor.) Det burde vært en innebygget sanntidsklokke. Spill som er skrevet i assembly skal gå mye raskere.

 

"TI-83 Animation Studio Pro" var et av mine bedre programmer. Man tegnet først bilder. (Det kunne vel lagres inntil 10 stykker?) Deretter brukte man programmet til å sette opp rekkefølge på bildene og intervall mellom dem. (Dette ble lagret i en liste.) Så kunne man kjøre animasjonene fra samme program. 1 frame pr. sekund var vel maks. Men det var jo moro... Det ble bl.a. produsert en rekke porno- og andre obskøne filmer.

 

Quote:


Tror dessverre ikke noen av mine programmer sirkulerer på skolen jeg gikk på lenger. Jeg lagde for det meste programmer som aldri ble ferdige (dvs. når jeg fikk til det jeg prøvde på, gadd jeg ikke fortsette med dem), men mitt chatte-program for TI83, "TRC" (TI83 Relay Chat), kunne nok slått an (spesiellt på prøver) dersom kommunikasjons-ledningen hadde vært lengre enn 20 cm. :smile:


 

Tror jeg forsøkte på noe liknende. Spill for 2 spillere var derimot en ide som aldri ble realisert. Trådløs overføring burde vært mulig, men da ville man vel neppe kunne bruke kalkulatoren til eksamen.

 

Quote:


Fikk faktisk litt lyst til å starte med TI83-programmering igjen, og lære assemblyprogrammering for denne skikkelig. Stemmer forøvrig herved for at kategorien "TI83" skal legges til under kategorien "Programmering". :smile:


 

Hehe.. Forslaget støttes. "Kalkulatorprogrammering" er kanskje en bedre tittel. Men da er det vel fare for at det blir noen heftige flamewars mellom TI- og Casio-fanatikere... :smile:

 

Spørs om det er så forferdelig mange andre som er interessert i temaet... Men de fleste som går/har gått på videregående har vel en programmerbar kalkulator?

 

Quote:


Her er forresten en link til de som her lyst til å lære om programmering av TI-kalkulatorer:


 

Først må man selvsagt lese heeele boken som følger med. Fra perm til perm. :smile:

 

TI-83 Plus Silver Edition ser forresten litt kul ut... 1,5 Mb minne, dobbelt så rask prosessor...

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-24 11:44, LeD skrev:

Jeg ga ganske raskt opp å lage real-time spill. Etter et eksperiment med å lage en klokke, tror jeg at jeg fant ut at hastigheten på kalkulatoren var avhengig av hvor mye av minnet som var brukt. (Aner ikke hvorfor.) Det burde vært en innebygget sanntidsklokke. Spill som er skrevet i assembly skal gå mye raskere.


Er ikke helt sikker på det der med at hastigheten er avhengig av ledig minne (mulig den er det), men dersom du bruker mye goto og labels i TI-BASIC, går programmet tregere og tregere, helt til du får en "Out of memory"-error eller noe slikt. Ganske irriterende, men mulig å unngå når man vet hvordan det virker. (Kom bare til å tenke på dette, regner ikke egentlig med at det har noen relevans for klokke-programmet ditt.)

 

Assembly-spill går virkelig mye raskere, ja. Du burde få deg en sånn kabel for å koble til PC, om ikke annet slik at du kan laste ned slike spill, bl.a. fra http://www.ticalc.org . Noen av assembly-spillene er virkelig imponerende. En av årsakene til dette, i tillegg til at assembly-programmer går mye fortere, er at du har muligheten til å bruke sprites slik at du ikke trenger å flytte én og én pixel, slik som i TI-BASIC.

 

Quote:


"TI-83 Animation Studio Pro" var et av mine bedre programmer. Man tegnet først bilder. (Det kunne vel lagres inntil 10 stykker?) Deretter brukte man programmet til å sette opp rekkefølge på bildene og intervall mellom dem. (Dette ble lagret i en liste.) Så kunne man kjøre animasjonene fra samme program. 1 frame pr. sekund var vel maks. Men det var jo moro... Det ble bl.a. produsert en rekke porno- og andre obskøne filmer.


Hehe, lagde faktisk noe liknende en gang, men gjorde det aldri helt ferdig (brukervennlig). Jeg trodde ikke at noe slikt ville slå an, rett og slett fordi jeg tenkte at ingen kom til å gidde å tegne slike filmer. Muligheten for porno-filmer falt meg i hvert fall overhode ikke inn. :smile:

 

Quote:


[...] Spill for 2 spillere var derimot en ide som aldri ble realisert. Trådløs overføring burde vært mulig, men da ville man vel neppe kunne bruke kalkulatoren til eksamen.


Trådløs overføring er visstnok mulig, faktisk. Tror det var på http://www.ticalc.org et sted at jeg leste dette. Systemet var basert på IR-overføring. Tror ikke du fikk det med radio-basert overføring, men det er sikkert mulig å lage selv. Trådløs kommunikasjon i kombinasjon med et chatte-program hadde bare vært genialt på prøver. :smile:

 

Forresten hadde jeg tenkt å lage "Slagskip" for to spillere, men etter å ha tenkt gjennom hvordan jeg skulle gjøre det, fant jeg ut at det var så mye kjedelig programmering involvert at jeg ikke gadd. Dessuten sirkulerte det allerede flere "BattleShip"-varianter på skolen fra før av.

 

Quote:


Hehe.. Forslaget støttes. "Kalkulatorprogrammering" er kanskje en bedre tittel. Men da er det vel fare for at det blir noen heftige flamewars mellom TI- og Casio-fanatikere... :smile:


"Kalkulatorprogrammering" er nok kanskje det beste, ja. Det er i hvert fall litt urealistisk at det blir opprettet én kategori for hver eneste programmerbare kalkulator som finnes. :smile:

 

Og forresten; Casio er søppel! Selv om du får Casio-kalkulatorer med fargeskjerm, mer minne og bedre prosessor, er det søppel. Dette er basert på kalde, harde fakta, og mest av alt det at jeg aldri har prøvd en Casio. :grin:

 

Det var dagens dose med flaming. :smile:

 

Quote:


ser forresten litt kul ut... 1,5 Mb minne, dobbelt så rask prosessor...


Jøss, visste at den har 1,5 MB minne, men ikke at den har dobbelt så rask prosessor. Noen som vet hvor/om man får kjøpt denne i Norge?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-24 18:42, THX 1138 skrev:


Er ikke helt sikker på det der med at hastigheten er avhengig av ledig minne (mulig den er det), men dersom du bruker mye
goto
og labels i TI-BASIC, går programmet tregere og tregere, helt til du får en "Out of memory"-error eller noe slikt. Ganske irriterende, men mulig å unngå når man vet hvordan det virker. (Kom bare til å tenke på dette, regner ikke egentlig med at det har noen relevans for klokke-programmet ditt.)


 

Det stemmer. Problemet oppstår hvis du hopper ut av en løkke med goto. Da er det nok noen variabler knyttet til løkken som aldri blir frigjort. Gjør man dette mange nok ganger krasjer programmet.

 

Fant aldri helt ut hvorfor hastigheten på programmene varierte. Men jeg hadde laget en klokke som telte sekunder helt riktig. Når jeg kopierte programmet til andre kalkulatorer gikk den derimot IKKE riktig. Og når jeg slettet eller la inn andre programmer ble den også feil...

 

Quote:


Assembly-spill går virkelig mye raskere, ja. Du burde få deg en sånn kabel for å koble til PC, ...


 

Jeg spurte hvor mye en sånn kabel kostet da jeg kjøpte kalkulatoren, og det var ikke en hyggelig pris... Finnes kanskje steder hvor slikt er billigere enn i bokbutikker? Eller er det mulig å lage en kabel selv?

 

Quote:


Muligheten for porno-filmer falt meg i hvert fall overhode ikke inn. :smile:


 

Hehe.. Det ble laget en del bra filmer. Mener å huske at lærere på skolen ofte var med i handlingen. :smile:

 

Quote:


Trådløs overføring er visstnok mulig, faktisk. Tror det var på
et sted at jeg leste dette. Systemet var basert på IR-overføring. (...)


 

Interessant.. Må man koble på en svær sender for å få til dette? Det koster vel litt også? Selv uten slike muligheter ble jo kalkulatoren flittig brukt som "hjelpemiddel" ved prøver. Og ikke bare i matematikk...

 

Quote:


Og forresten; Casio er søppel! Selv om du får Casio-kalkulatorer med fargeskjerm, mer minne og bedre prosessor, er det søppel. Dette er basert på kalde, harde fakta, og mest av alt det at jeg aldri har prøvd en Casio.
:grin:


 

Jeg har så vidt prøvd noen Casioer. Forferdelig rotete og vanskelig å bruke, men det skyldes vel kanskje at jeg er vant til å bruke TI. Selv om jeg heller ikke har noe grunnlag til å uttale meg, er jeg ikke i tvil om at Texas er best. :smile:

 

Quote:


Jøss, visste at den har 1,5 MB minne, men ikke at den har dobbelt så rask prosessor. Noen som vet hvor/om man får kjøpt denne i Norge?


 

Hm.. Den står da oppført under "Følgende produkter finner du i Norge".

 

Har ikke sett den i noen butikker. "TI-83 Plus" har de over alt. Men den har vel bare ekstra minne? Silveren har raskere prosessor, og ser avsindig kul ut... Og har "upgradeable operating system" (Hva vil det si?)... og kabel for overføring til PC medfølger. (Også den er gjennomsiktig og sølvfarget.)

 

En sånn må man jo bare ha. Pris er uvesentlig. TI-89 og 92 ser jo også spennende ut. Men er jo ikke lovlig å bruke på eksamener og slikt.

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-08-25 13:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 13:42, LeD skrev:

Jeg spurte hvor mye en sånn kabel kostet da jeg kjøpte kalkulatoren, og det var ikke en hyggelig pris... Finnes kanskje steder hvor slikt er billigere enn i bokbutikker? Eller er det mulig å lage en kabel selv?


Ja, det er visst mulig å lage en slik kabel selv. Her kan du se hvordan du gjør det, og her er en link til softwaren du trenger for å bruke kabelen. Men du bør nok kanskje snakke med noen som har greie på elektronikk, dersom du ikke har det selv.

 

 

Den IR-greie jeg snakket om, virker det dessverre ikke som du får kjøpt, men må bygge selv. Dette overskrider i hvert fall langt mine elektronikk-kunnskaper (som kun inkluderer å ta livet av en SlotA-Athlon med en loddebolt). :smile:

Her er uansett en link.

 

Quote:


Hm.. Den [TI83+ Silver Ed.] står da oppført under
.


Da er det sikkert mulig å bestille den et sted der de selger andre TI-produkter. Jeg vurderer faktisk sterkt å prøve å få kjøpt en. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 14:48, THX 1138 skrev:


Ja, det er visst mulig å lage en slik kabel selv. (...) Men du bør nok kanskje snakke med noen som har greie på elektronikk, dersom du ikke har det selv.


 

Hm.. Tror ikke jeg skal prøve på noe sånt selv, nei. Er kanskje like greit å kjøpe en. Men det er litt surt å betale mange hundre for en kabel...

 

Quote:


Den IR-greie jeg snakket om, virker det dessverre ikke som du får kjøpt, men må bygge selv.


 

Det påstås at man skal kunne bruke kalkulatoren som fjernkontroll for TV med en slik IR-greie... Det kunne jo vært interessant.

 

Quote:


Da er det sikkert mulig å bestille den [TI83+ Silver Ed.] et sted der de selger andre TI-produkter. Jeg vurderer faktisk
sterkt
å prøve å få kjøpt en. :smile:


 

Det er visst mulig å overklokke TI-83er! (Det trengs nok elektronikkunnskaper og -utstyr her også...) Opprinnelig kjører prosessoren på 6 Mhz, men det påstås at den kan overklokkes til hele 24 Mhz. Kanskje det er det de har gjort med silveren?

 

Vannkjøling av kalkulator blir vel det neste. :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 19:25, LeD skrev:

Hm.. Tror ikke jeg skal prøve på noe sånt selv, nei. Er kanskje like greit å kjøpe en. Men det er litt surt å betale mange hundre for en kabel...


Hmm, hvor mye var det du fikk vite at den kostet da? Jeg mener å huske at jeg betalte ca. 150 kr for min, i en bokhandel som heter "Dyring" eller noe slikt. (Tror "Dyring" er en landsomfattende kjede.) Definitivt ikke mange hundre i hvert fall. Kanskje prisen har økt?

 

Quote:


Det er visst mulig å
! (Det trengs nok elektronikkunnskaper og -utstyr her også...) Opprinnelig kjører prosessoren på 6 Mhz, men det påstås at den kan overklokkes til hele 24 Mhz. Kanskje det er det de har gjort med silveren?


Vannkjøling av kalkulator blir vel det neste. :smile:


Hehe, definitivt et prosjekt for Overklokking.no. I disse tider overklokker de jo tannbørster og hva det skal være. :smile:

 

Men akkurat dette så forresten ikke så kjempevanskelig ut. Jeg har bittelitte grann erfaring med lodding (som jeg nevnte :grin:), og tror ikke dette kan være noe stort problem for meg (og heller ikke for noen andre). Det eneste er å få tak i den kondensatoren da. Tror ikke jeg har tenkt å sende han fyren $2 dersom det går an å få den i en butikk, selv om det er lite penger. Det er en butikk som selger elektroniske komponenter i nærheten av der jeg bor, så jeg prøver nok der først.

 

Dette virket uansett artig. Lurer på om det går an å overklokke enda mer, ved å sette inn en sterkere/svakere/raskere/bedre kondensator? Vannkjølt kalkulator hadde jo faktisk vært stilig da. :smile:

 

 

Edit: Hmm, kanskje litt sent å endre det nå, men jeg hadde visst klart å quote litt feil. I det første sitatet mitt i denne posten stod det faktisk "Den 2002-08-25 14:48, THX 1138 skrev:". Dette er nå rettet.

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-28 23:58 ]

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...