Gå til innhold

kan jeg ha Linux i tillegg til Windows XP?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har Windows Xp nå, men begynner å bli lei av det. Vet ikke hvor mange ganger "programmet svarer ikke" kommer opp, treg, og en tendens til å ikke høre på meg. Derfor vil jeg prøve ut Linux. Slik jeg har forstått det er Linux gratis, og kan lastes ned frfa et eller annet sted. Hvor er noe annet! Men jeg vet jo ikke om jeg vil ha Linux, eller beholde Windows, så kan jeg ha begge operativsystemene på PCen? jeg vet at noen har f.eks. Win 2000 og XP, men kan jeg ha XP og Linux? Og må jeg i såfall formatere?

Og litt andre ting:

Hvor laster jeg ned Linux?

Gratis?

Hvordan fungerer det i forhold til Windows?

Anbefalende?

Takker for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. innlegg

5024523[/snapback]

Ja du kan ha GNU/linux og windows på samme pc (har det selv).

Du kan teste linux uten å røre hardisken først (live CD) anbefaler selv Ubuntu.

hvis du bestemmer deg vil nok distroen din oppdage windows, sånn at du kan velge mellom windows og GNU/linux .

Lenke til kommentar

Du laster ned en ISO-fil og brenner den ut på CD, du installerer på samme måte som du installerer Windows (Putt i CD'en og restart maskinen).

Les dokumentasjonen til den distro du lastet ned før du begynner å installere.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Da må du ha virtuel pc! dette trekker en del plass fordi det er to! men går med virutel pc;)

5024532[/snapback]

Dette må være en av de mest meningsløse postene her i forumet.

Han spør om han kan ha Linux og Windows på samme pc, og svaret er ja. Ikke no problem å lage et dualboot, trippel boot, kvadruppelboot eller hva enn han vil ha :)

Virtuel pc er greit nok det, hvis man vil teste en distro uten å instalere den på "ordntlig", men det var ganske OT :)

Lenke til kommentar
Da må du ha virtuel pc! dette trekker en del plass fordi det er to! men går med virutel pc;)

5024532[/snapback]

Dette må være en av de mest meningsløse postene her i forumet.

Han spør om han kan ha Linux og Windows på samme pc, og svaret er ja. Ikke no problem å lage et dualboot, trippel boot, kvadruppelboot eller hva enn han vil ha :)

Virtuel pc er greit nok det, hvis man vil teste en distro uten å instalere den på "ordntlig", men det var ganske OT :)

5026155[/snapback]

Om ein vil teste ein distro utan å installere er vel ein LiveCD greiare.

Lenke til kommentar

Her har du en lang liste over distroer:

http://distrowatch.com/

Her finnerdu bilder av mange distroer samt programmer som blir brukt i linux:

http://shots.osdir.com/

Du kan prøve en live-cd først for å sjekke om linux er noe for deg... Ubuntu (som bruker gnome), Kubuntu eller Knoppix (som bruker KDE), Symphony (som bruker mezzo) eller e-Live (som bruker enlighetment 16 og 17)

Hvis du bestemmer deg for å installere linux, husk å ta back-up av ting du må ha!

Her er navn på noen distroer som skal være lette å bruke for nybegynnere:

Ubuntu eller Kubuntu

Mepis

Suse

Fedora Core

alle disse er gratis.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

På mange måter ganske likt, den har et grafisk brukergrensesnitt under installasjon også. Uansett... de fleste (hvis ikke alle) distroer jeg har vært borte i har vært raskere og lettere å installere enn Windows.

Når det gjelder partionering skal den finne Windows hvis du har det installert og installere Linux ved siden av Windows. Sjekk etter dette når du kommer så langt for sikrets skyld. Linux vil sannsynligvis være det som blir satt øverst på boot menyen og boote først.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Takk for råd. Tror jeg skal prøve å installere SUSE. Installeres den slik som med Windows? :)

5027364[/snapback]

OpenSUSE 10 då eller?

Det luraste når ein skal installere ein distro, er å ha fri/upartisjonert plass før ein startar, men SUSE-installasjonen kan resize NTFS-partisjonar for å gjere plass, trur eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...