Mobsan Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Hvordan kan jeg få mellomrommet mellom 2 linjer å bli mindre? Hvis jeg bruker denne linjen her <span style="color:#663399; font-size:8px; "> tekst tekst <br /> tekst tekst <br /> tekst tekst </span> så blir teksten liten, men mellomrommet mellom linjene fortsatt like stor som ved default skriftstørrelse. Hvordan kan jeg få krympet mellomrommet? Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) For det første regner jeg med at dette er ment som et avsnitt, altså bør du bruke P-elementet, ikke SPAN. Linjehøyden innenfor et element kan du endre med CSS: P { line-height: .3em; } Endret 18. oktober 2005 av AfroDude Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) css: p { font-size: 8px; color:#663399; margin-bottom: Xpx; } html: <p>tekst</p> <p>tekst</p> <p>tekst</p> Altså, du må forandre på margin-bottom: Xpx; til det som du synes passer. <span> og <br> skal ikke brukes til å formatere tekst. Det bruker man <p> som legger til et mellom, slik som <br> gjør. Edit: Kom på at du må legge til * {margin:0;padding:0;} i starten på stilarket (CSS) ditt. Nettleserne legge til margin, derfor fjerner du denne standardmargen med margin: 0;. Endret 18. oktober 2005 av Ingardj Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Men problemet er at jeg ikke alltid vil ha noen <br />... går det ann å fjærne <br /> som ligger inne i <p>? da altså <p>hei</p> <p>hei2</p> Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Men problemet er at jeg ikke alltid vil ha noen <br />... går det ann å fjærne <br /> som ligger inne i <p>? da altså <p>hei</p> <p>hei2</p> 5024534[/snapback] Skal du ha tekstavsnitt (lengre tekster) på denne sida, eller er den en menyaktig liste du skal lage? Bruk <p> og eksemplet jeg bruker over. Eksemplet endrer vel og merke mellomrommet mellom hver <p> (tekst) og ikke mellom hver linje i teksten. Det kan du bruke line-height til, som du også legger til p {}.. Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Hvis jeg har en tekst og så skal det være en link inne i den, også skal jeg ha noe forklarende etter linken i () og jeg vil ha det i mindre font-size, skal jeg ikke bruke <span> da? Eller går det med <p>? jeg får det ikke til! Lenke til kommentar
DevN Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 HTML <p><a href="#">Lenke</a> <span>(forklarende tekst)</span></p> CSS span { font-size: 0.8em; font-style: italic } Slik? Forsto ikke helt hva du ville. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 <p> er et blockelement, mens span er et inline element. Et block element vil lage ny linje før og etter, mens inline er "inni linja" Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) Du kan jo bruke <dd> og <dt> taggene Tror det er det du er ute etter i denne sammenhengen altså: CSS: dt { font-size: 1,5em; } dd { font-size: 1em; } HTML: <dl> <dt>Link1</dt> <dd>Beskrivelse av Link1</dd> <dt>Link2</dt> <dd>Beskrivelse av Link2</dd> </dl> Endret 18. oktober 2005 av chs89 Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 <p> er et blockelement, mens span er et inline element. Et block element vil lage ny linje før og etter, mens inline er "inni linja" 5024827[/snapback] Takk skal du ha, det var det jeg lurte på til slutt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå