Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kaldluft når bilen står i ro..


Billy Bob

Anbefalte innlegg

Unnskyld at jeg sier det direkte, men for noe tull. Problemet er ikke selve varmeregisteret, det er designen av kjølesystemet eller mer spesifikt fordelingen av vannet, problemet er at 1. systemet er ikke selvluftende, 1.3l i poloen er nesten er nesten en blåkopi av det

orginale motordesignet som ble brukt med få unntak på alle 4cyl

fra 1975 til litt ut på 90 tallet.

Poenget er om du ruser motoren aldri så mye så blir luften å samle seg på samme plassen igjen etterpå fordi den ikke får komme ut pga det høye trykket, skal han ha ut lufta så er det bare en ting og gjøre og

det er metoden som jeg beskrev ovenfor. Å prøve å lufte kjølesystemet på en bil under høyt trykk er like dumt som å prøve å lufte vannkjølinga på en pc med fullt trykk på pumpa, lufta får ikke

mulighet til å stige når det er så høyt trykk. Egen sirkulasjonspumpe bare for varmeapparatet til biler? aldri hørt om det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekka så var ikke biler utstyrt med Bensin/Dieselvarmer (Webasto ect) nevnt i denne diskusjonen? eller tar jeg feil? :roll:

Dessuten så går Webasto o.l under kategorien *ekstrautstyr* <-LES :tease:

Normale biler har ikke noen dedikert sirkulasjonspumpe til varmeapparatet

ganske enkelt fordi det ikke er noe behov for det.

Lenke til kommentar

Vi blir nok uenige angående dette.Jeg for min del tror du missforstår meg grundig.Slik jeg forstår siste inlegget ditt så tror du jeg mener at det skal bli trykk i systemet med lokket på.Da blir det jo umulig å lufte.Skal jeg missforstå deg så sier du at f.eks bremser som det har lagt seg luftblemmer i toppen av calipere eller abs sentraler skal ikke luftes ved hjelp av å tråkke på pedalen.Du hinter til at jo mindre mengde/igjennomstrømning i systemet er bedre en mere mengde veske.Da mener du at ved hjelp av å åpne lufteskruene å la bremsevesken s.a.k.t.e renne ut er bedre enn å bruke pedalen å presse en stor mengde veske i høy fart igjennom systemet for å presse mest mulig veske inn så luften blir presset ut sammen med vesken.Ta noe så enkelt som de runde hengefilterene som vi setter på bensinslanger.De har du jo sett at det alltid er luftbobler i på det høyeste punktet.Hvilken løsning ville du brukt hvis du skulle ha det som en oppgave å få ut den luften?Ville du som nevner tidligere kjørt så lite som mulig veske igjennom eller ville du tilført en stor mengde veske for å få ut luften?Når det gjelder sirkulasjonspumpe på kjølesystem kan du si fra når du finner en Mercedes eller en BMW som ikke har det uansett drivstoff.

Lenke til kommentar

Morten B: du må være så snill å innføre litt rettskrivning på innleggene dine,

de er utrolig tung å lese!

Du hopper fra ene argumentet til det andre uten noen sammenheng, jeg forstår ikke hva du egentlig vil fram til.

Du bruker bremsesystemet som et eksempel på at din teori stemmer,

men det er som å sammenligne epler med appelsiner.

Bremsene er et hydraulisk system uten sirkulasjon, det er kun et stempel som presser ut et annet stempel via vesketrykk, derfor er det

en enkelt sak å få ut luft som er der, lufta har har bare en vei og gå og det er ut via luftenippelen.

Når en skal lufte et kjølesystemt så må en bruke list for å få ut lufta, vannet må gå så sakte rundt slikt at når du klemmer ut lufta som

er i slangene, da får den stige opp og ut av systemet via radiatorlokket eller beholderen i stede for å blir dratt rett igjennom radiatoren og tilbake i motoren, for det er nettopp det som skjer hvist vannhastigheten er for stor, luftboblene blir fanget i vannstrømmen.

Kjenner en som har en BMW 520i (1996), det er ikke noen dedikert sirkulasjonspumpe å finne der, det er kun vannpumpa som sørger for sirkulasjonen i kjølesystemet, varmeregisteret er som sagt en del av kjølesystemet.

 

Edit: Billy Bob: har du gjort noe, eller ble det bare plutselig slik?

blåser det bare varm luft så er det varmeventilen som har blitt fastlåst med full åpning, det er mest sansynlig reguleringsvaieren til den som kommer inne i fra bilen som har hoppet av. Du finner lett varmeventilen, det er en liten firkantig boks

som står på en av vannslangene som går igjennom torpedoveggen, oppå den

så er den en arm med en vaier på, få noen andre til å regulere på

varmen inni bilen så ser du fort om den fungerer slik den skal, armen skal

vandre uten noen problemer, eller så kan du regulere varmeventilen for hånd

og se om det blir forandring.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Problemet ditt er at når motoren går på IDLE så er det dårlig vanngjennomstrømming på kjølesystemet, som gjør at det kommer mindre vann til radiatoren som varmer opp lufta. Så du bør nokk sette inn en sirkulasjonspumpe...

 

Slangene inn til Varmluftradiatoren er på tykkelse innvendig med en penn, og når bilen går på IDLE så er det bare såvidt at vannet siver gjennom systemet, og vannet tar den letteste veien, nemmeli de tykke slangene.

 

Så når pumpa får høyt turtall økes vanngjennomstrømniga så mye at vannet får så godt trykk at de småe slangene også får mye mere vann!

 

Lufting? Har ingenting med det å gjøre! trykket i slangen er det samme om det er luft der eller ikke, så lenge pumpa ikke har luft så er det garantert ikke det som gjør det!

Lenke til kommentar

Beklager skrivemåten min.Som sagt kan vi aldri bli enige om dette,men forstå meg når jeg sier at jeg er helt ENIG i måten du lufter motoren på.Det jeg prøver å forklare er hvis det ikke er nok til å få ut luften ut av varmeapp vevet så må du gjøre som jeg sier.Du skriver at det er forskjell å få ut luft av et bremsesystem fordi vesken har bare en vei å komme ut av.Da har du jo alerede sagt deg enig med meg.Et varmeappvev er det kun et inntak og kun en vei vesken kan komme ut.Det er den enkleste logikk at vil du ha luft ut av en radiator så tilfører du så mye vann at radiatoren ikke klarer å holde unna så alt inne i den som gammel veske og luft blir presset ut.

Lenke til kommentar

Du skrev tidligere

 

"Husk at hvis du skal lufte anlegget så må du også ha høyt turtall på motoren for at vannet skal få fart og mengde inn i varmeappvevet for å presse ut event luftlommer."

 

Det er rett å slett oppskriften jeg oppgav med høyt turtall i stede for tomgang.

Og det fungerer ikke! du simulerer bare problemet som Billy Bob opplever når han er ute å kjører og da spiller det ingen rolle om radiatortroppa er skrudd av, luften får ikke anledning til å komme ut der uansett!

Dette hander om hva som er rett, og ikke hva du er enig eller ikke enig i.

Lenke til kommentar
Egen sirkulasjonspumpe bare for varmeapparatet til biler? aldri hørt om det...

5875770[/snapback]

 

 

Det har biler med diesel-/bensinvarmer for å kunne bruke varmeren når motoren ikke går... :tease:

5876844[/snapback]

OFFTOPIC:Min gammle bmw 518i hadde elektrisk sirkulasjons pumpe i tillegg....genialt...for man kunne slå av motoren og få varme i lang tid av varmeapparatet...på biler uten el pumpe blir d fort kalt når man stopper motoren og sirkulasjonen opphører.

Lenke til kommentar

Blir aldri klok på den bilen.

 

Har vært en tur/retur Bergen - Kristiansand i helgen. Gikk forsåvidt greit, den lakk litt kjølevæske, men ikke mer enn vanlig. Da vi kjørte hjem, kjørte jeg gjerne den litt hardt, og når vi stanset, rant det meste av kjølevæsken ut, i teorien gjennom "bollen" hvor en fyller på. Virket som det kokte. Vi fyllte på, og kom oss hjem, hvor akkurat det samme skjedde når jeg stoppet bilen hjemme. Hva sier dere til det? Har det noe med at kjølevæsken er blandet med vann? For lavt kokepunkt?

Lenke til kommentar

Bortimot 100grader mens du kjørte? fungerer radiatorvifta?

den skal normalt gå konstant på slike temeraturer og termostaten

skal ha full åpning på 95-100grader (den begynner å åpne på 85grader)

Overtykk oppstår ved for høye temperaturer eller hvist systemet er

igjengrodd av kalk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...