Billy Bob Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har en -91 Polo. Varmeapparatet er ikke noe å skrive hjem om for å si det sånn. Men oppdaget en detalj, som jeg synes var litt merkelig. Når bilen står i ro, i fri, med motoren i gang, kommer det kun kaldluft. Litt kjipt nå om vinteren. Er det noen som har opplevd dette enten med en lik bil eller en annen? Greier ikke å komme på en logisk forklaring på hvorfor det skal være slik. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har en -91 Polo. Varmeapparatet er ikke noe å skrive hjem om for å si det sånn. Men oppdaget en detalj, som jeg synes var litt merkelig. Når bilen står i ro, i fri, med motoren i gang, kommer det kun kaldluft. Litt kjipt nå om vinteren. Er det noen som har opplevd dette enten med en lik bil eller en annen? Greier ikke å komme på en logisk forklaring på hvorfor det skal være slik. På forhånd takk. 5023848[/snapback] prøv å skift termostaten Lenke til kommentar
Amo Aka Eagle Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Termostaten? altså vet ikke sinnsykt mye om bilder men vet at termostaten er den som bestemmer når motoren skal "hente" vann fra radiatoren, altså når vannet som er "i motoren" er varmt så slipper termostaten inn kaldt vann fra radiatoren for å kjøle ned motoren mens det varme vannet strømmer til radiatoren. Right? Og hvis termostaten hadde vært ødelagt ville ikke bilen hans kokt ofte da? Såvidt jeg vet så gjør den det. Men nå skal det sier igjen at jeg egentlig ikke har så mye peiling da. @Billybob Var motoren varm når du sjekket dette? Er en viktig del av det hele er at du må ha latt motoren gå i ca 10 min stille før den blir varm, men det varieren. Eller sjekket/fant du ut dette når du satt deg inn i bilen når den hadde stått noen timer siden sist du kjørte den? Men regner med at den var varm når du prøvde, så da kan jeg ikke hjelpe deg noe særlig. Prøvde iallefall Sorry hvis jeg ikke var til noen hjelp, og hvis jeg tar feil om termostaten, hadde vært kjekt for min egen del å finne ut åssen det greiene fungerer også^^ Ill stay in touch Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Jeg tviler på at det er termostaten. Skjønner ikke hva den skal ha med det å gjøre. Ja, motoren hadde normaltemperatur, så den er grei. Litt etter at jeg begynner å kjøre igjen, blåser den varmluft. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Har du sjekket om der er nok kjøleveske? Meiner at det vil gi dårleg varme når bilen står i ro om der er lite. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Det har jeg ikke = going to do that. Takk for tipset iallfall! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Om termostaten er gåen, så vil ikke det si at den koker med en gang, men du vil få noen merkelige åpne/lukketemperaturer på motoren din.. Den kan selføjlgelig koke med en gang, men min erfaring tilsier noe sånt som: Åpnetemp. skulle vært 99 grader og var 99, mens lukketemp. skulle vært 92 grader, og var på 98 grader... Ikke rart vifta gikk ofte Lenke til kommentar
audiebæst Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg har en -91 Polo. Varmeapparatet er ikke noe å skrive hjem om for å si det sånn. Men oppdaget en detalj, som jeg synes var litt merkelig. Når bilen står i ro, i fri, med motoren i gang, kommer det kun kaldluft. Litt kjipt nå om vinteren. Er det noen som har opplevd dette enten med en lik bil eller en annen? Greier ikke å komme på en logisk forklaring på hvorfor det skal være slik. På forhånd takk. 5023848[/snapback] Hei.Hvis det er termostaten din som er ødelagt slipper den vann igjennom hele tia istedet for ved den temp den skal.Når du da kjører vil sirkulasjone bli oftere ergo mer varmt vann oftere. Vil tro at det er den. Har du lekkasjer??Dette kan være med på og ødelegge den sirkulasjon som skal være. Du kan også se om kjølevifta di går når bilen din står og går. Vifta skal kun starte ved ca 95-100 grader.går den konstant er det der feilen ligger. Har du viskosestyrt vifte?D vil si at jo fortere du kjører/eller gir turtall,jo fortere skal den gå rundt(ergo kjøler den mer)Er da en mulighet det også. Lenke til kommentar
underground Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Og hvis termostaten hadde vært ødelagt ville ikke bilen hans kokt ofte da?Såvidt jeg vet så gjør den det. Men nå skal det sier igjen at jeg egentlig ikke har så mye peiling da. Trodde problemet var å få varme i motoren når termostaten var gåen siden den alltid gir full åpning med full sirkulasjon. Mener det er sånn på min honda, men mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Har vært borti samme problemet på en 91-modell BMW 320, uten at vi har kommet fram til noen løsning på problemet (og har ikke feilsøkt da det var en lånt bil). Der kunne det ose inn varmluft under kjøring, men med en gang bilen gikk på tomgang gikk varmeelementet og la seg . Et tips, før man begynner å sjekke den termostaten, er jo å sjekke temperaturmåleren. Er motoren varm er åpenbart ikke termostaten problemet. Heller ikke kjølevæsken. (Og om det er lite kjølevæske blir motoren for varm, ikke for kald) Selv synes jeg det er litt merkelig om motortemperaturen har noe med dette å gjøre, men ingen annen grunn er noe i nærheten av logisk... Så kanskje! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Da har jeg lyst til å legge til et problem som minner om dette uten at det på noen måte skal kuppe denne tråden.. (si ifra om jeg skal starte en ny i stedet ) Bilen det gjelder, er igjen min 86' Kadett 1.3S LS Har et problem med at vifta til radiatoren ikke går selvom motoren nærmer seg rødmerke, på tempen da riktignok.. Coupèvifta blåser varmt og kaldt som det passer seg, virker også som den blåser oftere kaldt hvis turtallet er lavt.. Tror selv termostaten er gåen, men lurer litt på vannpumpa siden det virker som den må ha litt turtall for å greie å dra vannet rundt.. Noe som igjen kan stemme siden jeg dro ut en propp med radiatortett fra en av slangene etter vellykket motorskifte med mangel på kjøling.. Lurer derfor på om det kanskje har satt seg en propp inni kjølekanalene på motoren og tetter så vannpumpa må ha mer turtall for å greie å dra vannet rundt... Vil det da hjelpe å kjøre en runde eller to med radiatorrens? Er forresten en forholdsvis enkel og grei affære å bytte termostat, og koster heller ikke formue (69 kroner til Opel'n min sist jeg gjorde det (gamle motoren som brant) Tok ikke mer enn 5 min på den heller.. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hei! Hadde samme problemet på bilen min. (Golf2) Når den gikk på tomgang forsvant varmet etter noen minutter, men om jeg fikk opp turtallet noen sekunder kom varmen tilbake. Her viste det seg å være lite kjølevæske som var problemet. Sjekk dette Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Jeg har nå skifet termostat og kjølevæske er det fullt med. Samme problemet. Shait. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 På noen biler skal det være sånn.Grunnen er at pumpekapasiteten på tomgang er så liten at det blir så liten igjennomstrømning igjennom vareappvevet.Mange biler har løst problemet med elektrisk sirkulasjonspumpe.Dette er blitt ettermontert på mange biler som en tilbakekalding i land med kaldere klima.Er motoren varm og ikke slangene til varmeapp etter en tids tomgang så monter en pumpe selv.Tar deg 20 min.Du kan selvfølgelig ha problem med skovlene på pumpa som er et kjent problem spesiellt på BMW. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) Problemet ditt heter luft, dette har vært et problem på mange av VAG bilene siden Audi 80 og VW Golf kom på 70 tallet og fram til 90 tallet, kjølesystemet var dårlig designet som gjorde at luft som sirkulerte i kjølesystemet ble "sittende fast" på visse plasser som forhindret god sirkulasjon, det du har å gjøre er å åpne radiatorlokket og klemme på alle slangene mens motoren går på tomgang og etterfylle vann etter hvert som lufta kommer ut, du blir å høre bobling når du gjør dette og nivået blir samtidig å synke i radiatoren etter hvert som du lufter systemet, jeg hadde en Audi 80 som hadde akkurat samme problemet. Endret 5. april 2006 av zandro Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Det skal jeg prøve, høres mer logisk ut enn at det skal være slik. Radiatorlokket blir vel i mitt tilfelle lokket til "bollen" hvor en fyller kjølevæsken? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Ja du må åpne lokket på "bollen" husk å klem på alle slangene som det går kjølevann igjennom, det gjeller også til forgasseren. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Husk at hvis du skal lufte anlegget så må du også ha høyt turtall på motoren for at vannet skal få fart og mengde inn i varmeappvevet for å presse ut event luftlommer. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 En skal ikke har noe høyt turtall eller ruse motoren mens en lufter, da blir bare luften dratt rundt i kjølesystemet og kommer ikke ut. Hvordan lufte kjølesystemet 1. Sett varmeapparatet på full varme (varmereguleringen, ikke vifta). 2. Skru av lokket til radiatoren/beholderen 3. Start motoren (den bør helst være kald når du begynner) 4. Klem på slangene som er lavest i systemet, disse går igjennom torpedoveggen til varmeapparatet. 5. Etter hvert som motoren blir varm så kjenner du enkelt hvor det er luft, klem på de stedene der det er kaldest, etterfyll i beholderen underveis om nødvendig, og ikke minst ta deg god tid. 6 Ta en test tur etterpå og se om det enda er luft i systemet. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 En skal ikke har noe høyt turtall eller ruse motoren mens en lufter,da blir bare luften dratt rundt i kjølesystemet og kommer ikke ut. Hvordan lufte kjølesystemet 1. Sett varmeapparatet på full varme (varmereguleringen, ikke vifta). 2. Skru av lokket til radiatoren/beholderen 3. Start motoren (den bør helst være kald når du begynner) 4. Klem på slangene som er lavest i systemet, disse går igjennom torpedoveggen til varmeapparatet. 5. Etter hvert som motoren blir varm så kjenner du enkelt hvor det er luft, klem på de stedene der det er kaldest, etterfyll i beholderen underveis om nødvendig, og ikke minst ta deg god tid. 6 Ta en test tur etterpå og se om det enda er luft i systemet. 5875395[/snapback] Poenget mitt med å få mest mulig trykk av vann er jo hvis det IKKE er luft i motoren men i vareapp.når bilen står på tomgang så er det veldig liten fart på vannet.En luftlomme i varmeappvevet vil du ikke ha mulighet til å klemme ut.Den vil ligge i toppen av vevet mens vannen sirkulerer igjennom de andre kanalene og ut igjen.Har du derimot luftet motoren og fremdeles luft i varmeapp noe som gir dårlig varme da kun vannet går igjennom noen av kanalene i varmeappvevet,så må en øke turtallet for å få så mye vann inn i vevet at de kanalene som vannet strømmet igjennom på tomgang ved lav vannmengde ikke klarer å holde unna.Da vil vannemengden bli så stor at alle kanaler blir fylt med vann og luften blir presset ut av vevet og hele veien foran vanstrømmen og ut av radiatorlokket.På biler med sirkulasjonspumpe som jeg nevnte tidligere er ikke luft noe tema da vannmengeden alltid er så stor at det ikke blir luftlommer på tomgang.Noe som resulterer i god varme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå