Gjest Chameleon Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) Hei Skal hjelpe to kamerater å sette opp et trådløst nettverk mellom husene deres. De bor i luftlinje ca 5 km fra hverandre. Trenger en gunstig løsning, som ikke krever at jeg bygger antennene selv. Tusen takk for mange bra svar folkens! Flere gode forslag her jeg kan bruke til mine egne prosjekter Men når det gjelder akkurat dette prosjektet, skal det være raskt og enkelt, helst med ferdige komponenter. Dessuten flyr ikke pengene fra min lommebok Det er fri sikt mellom husene, og de har ikke behov for lav ping, eller høy overføringshastighet... Så jeg tror jeg kikker litt nærmere på de grid-antenne Netphreak foreslår, eller de antenne fra MPX som ^Sniper foreslår. Vil si at det står mellom en av de, med preferanser til grid-antennene pga halv pris, over de fra MPX. Uansett burde vel begge iallefall klare 1mbit i sludd og snø, som er nok til dele internett forbindelsen. Endret 18. oktober 2005 av Chameleon Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) Router ----Kabel-------|Accesspoint->ANTENNE ----------- ANTENNE<-Accesspoint|----kabel----- Router! Siden AP'et sender trådløst får du ikke kontakt med Router Trådløst, derfor KABEL! Så når det kommer til Antenne, må dere nesten forhøre dere, 5 Km 18,5dbi retningsbestemt. + 12dbi rundstråle kanskje vet ikke. RetningBestemt Panel Forutsetter FRI SIKT! Men dobbelsjekk Antennene! Endret 18. oktober 2005 av ^Sniper Lenke til kommentar
jsa Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Vil anbefale 2 paraboler på 60 cm eller mer. Husk at maks effekt (tillatt i norge er 20 dbm utstrål effekt) se på denne linken de greier 10 km eller mer : http://www.usbwifi.orcon.net.nz/ Lenke til kommentar
jsa Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 husk at aksespunktene må støtte bridge (bro). Å bygge en antenne er meget enkelt. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 husk at aksespunktene må støtte bridge (bro).Å bygge en antenne er meget enkelt. 5024906[/snapback] Bridge er for trådløse routere, ikke AP. Nei, det er ikke helt lett å bygge en antenne selv med 5 km rekkevidde. Jeg har oppnådd utmerket resultat med 2 x Linksys WAP54G og dd-wrt firmware, samt 2 x 24dbi grid antenner fra wlansupply.no. Ikke gratis, men det er prisen for slike avstander. Du kan få utstyret billigere fra utlandet, f.eks. ebay i tyskland eller USA. Det må trikses litt med toll da... Og det er *AVGJØRENDE* at det er *HELT* klar sikt mellom antennene. Lenke til kommentar
jsa Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 netphreak skrev : Bridge er for trådløse routere, ikke AP. vet ikke helt hva du mener , bruker selv 2 AP fra d-link dwl-2100ap som kjører som en bro ( http://www.dlink.com/products/?pid=292 ) les selv. disse kobler sammen to LAN med ca 50 meters avstand. Dersom du bruker 2 parabol antenner på 80 cm. so har du nok gain til en kraftig link. Gamle parabol antenner er lett å få tak i. Det du trenger å legge litt jobb i er å bygge Waveguide. se denne siden : http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html Jeg har ikke brukt denne type waveguide for 2,4 ghz men på 432 mhz og 1,3 ghz (er radioamatør) og det går så det griner. N-konektorer, overganger, bnc osv. kan du kjøpe på feks på : www.permo.no Husk å kjøp kabel med så lite tap som mulig. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Anbefaler at du plasserer a/p så nære antennen som mulig. Bruk heller lang nettverkskabel enn å gjøre antennekabelen lengre. Hvis du ønsker stor hastighet og lav ping på linken er det viktig med godt signal/støyforhold. Det er faktisk ca 25dB forskjell på signalstyrken som behøves for 1Mbit og 54Mbit pga båndbredde. En annen sak er stabilitet. Det bør være solid margin for sludd og snøvær. Derfor vil paraboler være nærmest optimalt. En enkel måte å mate dem er med biquad som er beskrevet på forumet og div. websider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå