Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forslag Til Maskinvare (firma)

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har et forslag til vårt prosjekt:

Budsjettet vi har til rådighet er kr. 200.000,- ”

Arkitektfirmaet Kvalitetsbygg AS har 10 ansatte

 5 arkitekter (hvorav 1 fungerer som daglig leder)

 4 tekniske tegnere (hvorav 1 lærling)

 1 sekretær/økonomiansvarlig

Eksisterende utstyr:

 2 enkeltstående pc innkjøpt i 2003, med pentium 4, 2,4GHz prosessor, 60GB HD og 256 MB RAM.

 2 enkeltstående pc’er innkjøpt i 2000, ukjent type.

 1 blekk fargeskriver for A4 ark.

Leveranse:

 Lag en rapport som presenterer anbefalt datasystem for Kvalitetsbygg innenfor budsjettet du har til rådighet. Løsningen skal innbefatte alt nødvendig utstyr for å sette opp et nettverk for bedriften (server, klienter, skrivere, kabler, svitsj, backupsystem, evt. skanner og UPS eller annet utstyr du måtte finne nødvendig). Du trenger ikke inkludere software i budsjettet.

Takker på forhånd for forslag til bedriften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om noen har et forslag til vårt prosjekt:

Budsjettet vi har til rådighet er kr. 200.000,- ”

Arkitektfirmaet Kvalitetsbygg AS har 10 ansatte

 5 arkitekter (hvorav 1 fungerer som daglig leder)

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...sdrsprecn_380_2

 4 tekniske tegnere (hvorav 1 lærling)

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...sdrsprecn_670_3

 1 sekretær/økonomiansvarlig

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...=bsd&cs=nobsdt1

Eksisterende utstyr:

 2 enkeltstående pc innkjøpt i 2003, med pentium 4, 2,4GHz prosessor, 60GB HD og 256 MB RAM.

 2 enkeltstående pc’er innkjøpt i 2000, ukjent type.

 1 blekk fargeskriver for A4 ark.

Leveranse:

 Lag en rapport som presenterer anbefalt datasystem for Kvalitetsbygg innenfor budsjettet du har til rådighet. Løsningen skal innbefatte alt nødvendig utstyr for å sette opp et nettverk for bedriften (server, klienter, skrivere, kabler, svitsj, backupsystem, evt. skanner og UPS eller annet utstyr du måtte finne nødvendig). Du trenger ikke inkludere software i budsjettet.

server

http://www1.euro.dell.com/content/products...sdt1&l=no&s=bsd

Takker på forhånd for forslag til bedriften.

5023223[/snapback]

dette er det jeg anbefaler ;)

Lenke til kommentar

10 stk Ibm Thinclients

bruk dem 2 2003 pc'ene som servere! (1 skjerm)

bruk skjermene til dem gamle pc'en og den ene nye = 3, kjøp 7 nye!

Gi bort dem 2 gamle pc'ene u/skjerm til en skole i nærheten!

legg i alle programmene på begge serveren sett i en extra disk opprett speiling på OS og speiling på programmene, så aktivere du Load Balancing på routeren og resten gjør seg selv....

:thumbup:

Da dekker du alle + backup.

Du holder deg innefor budskjettet og du sparer en del penger :thumbup:

Lenke til kommentar
Dette høres da veldi ut som en skoleoppgave.

5024251[/snapback]

Det syntes jeg også.

Sekretæren klarer seg nok lenge med en av de eksisterende pcene. Den andre, med en smule oppgradering av ram kanskje, kan muligens duge som server. (nå vet ikke jeg hva slags server man trenger i et arkitektmiljø)

edit: til switch kan denne gå greit: http://www1.euro.dell.com/content/products...sdt1&l=no&s=bsd

nå har jeg ikke mye innsikt i situasjonen, men det er snakk om 10 ansatte + nettlinje + skriver + server = behov for minst 13 porter

Man vet aldri om det blir behov for noe mer, kanskje i forbindelse med samarbeid med andre bedrifter f.eks, kan det være nødvendig med flere porter (dersom flere skal koble seg på nettverket i den forbindelse). Uansett var vel prisforskjellen kun på rundt 200 kr.

Dersom behovet svarer seg til en arbeidsgruppeadministrert switch ville denne gjøre susen tenker jeg: http://www1.euro.dell.com/content/products...sdt1&l=no&s=bsd

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Med 4 tekniske tegnarar så kunne eg tenkt meg å sett korleis to 2003-servere takler fleire autocad eller andre tunge grafiske program på tynnklientene samtidig.

Då desse maskinene har nok vore gode nok til å drive ein instans rundt, men har den kapasitet til fleire, og korleis blir ytelsen på dei andre maskinene når desse tegneprogrammene går.

Ville nok ha latt arbeidstasjonene vere arbeidstasjoner og heller har eigen server med tynnklienter til resten av pc-brukarane.

Lenke til kommentar
Med 4 tekniske tegnarar så kunne eg tenkt meg å sett korleis to 2003-servere takler fleire autocad eller andre tunge grafiske program på tynnklientene samtidig.

Det ante meg. Hva om han brukte den ene maskinen til backup, og kjøpte noen store (300GB?) disker (vet ikke hvor mye plass arkitektarbeid tar) og satte dem i speiling (for å lette serverens bør på dette området)?

Lenke til kommentar

Dette må være en skoleoppgave? :)

Av eksisterende maskiner som er kjøpt inn i bedriften, vil de tidligere maskinene holde til vanlige "kontor" applikasjoner. Det vil uansett være anbefale å oppgradere minne.

Ellers så er det fritt vilt.

Workstation

- HP xw4300 arbeidstasjon

- ATI FireGL V5100

+ Annet ekstra utstyr som skjerm

Server

- HP ProLiant ML350

+ Et raid system er lurt, backup og UPS

PC til kontorbruk

- HP Compaq dc7600 ultra liten

- HP integreringsenhet (synes det ser tøft ut å samle maskina med skjerm i en "fot")

+ passende optisk enhet og eventuelt mer minne. En fin 17" eller 19" er på sin plass. :thumbup:

Nettverk

- HP ProCurve Switch 24 porter

Tynne klienter og Autocad? Nope.. :thumbdown: tror ikke det! her er det kun en bruker som det passer med tynnklient og det er sækreteren. Men synes kanskje det blir dumt å ha kun en klient. Bedre med en liten PC da!

Tja.. det er noen pekepinner jeg ville ha funnet på! Hvorfor bare HP. De er som Dell har "alt", og gode service / responstider når uhellet er ute.

Dell forslag har du jo allerede fått tidligere i tråden!

Og jeg ser at jeg har kanskje "sprengt" budsjettet, men jeg var så godt igang! :blush:

Endret av Manders
Lenke til kommentar

Sekretæren og lærlingen får de eksisterende Pentium 4-maskinene, evt. litt oppgradert hvis behovet melder seg.

Så er spørsmålet om alle de øvrige ansatte trenger en egen arbeidsstasjon, eller om de klarer seg med noen arbeidsstasjoner + de to gamle maskinene som tynnklienter.

De tre tekniske tegnerne trenger hver sin arbeidsstasjon som takler CAD-tegning, for eksempel Dell Precision 670. Og sånn er det.

Hvilket behov arkitektene har vet jeg ikke, men de klarer seg kanskje med noe mindre kraftige arbeidsstasjoner.

Serveren behøver ikke å koste mer enn 10-15k, men en dobbelkjerneprosessor eller to er praktisk om man skal begynne med virtuelle servere. Tapebackup og UPS hører med.

En 24-ports switch med et par gigabit-porter er kjekt å ha. Gjerne managed, selv om behovet kanskje ikke er der i første omgang (jøss, så praktisk det er å tagge porter).

Seff kommer ting som en dugelig fargelaser og kabling i tillegg. Håper ikke de trenger plotter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...